2 764 lukukertaa ·
3 vastausta
3k lukukertaa
3 vastausta
Lattian mitoitus
Mihin uskomattomaan viidakkoon joutuu, kun rakentaa/laajentaa taloaan.
Riippuen keneltä kysyy, saa erilaisia vastauksia, mutta kehen pitäisi luottaa?
Pitää olla kehysristikoita ja sisustettu 1 1/2 kerroksinen "ullakon" pohjalaatta, ja mm. kattoristikkokirjan mukaan pohjalaatta, kuten alapuun palkki kattoristikossa, pitäisi hoitaa k24 45x195:lla.
Mutta tänään sain puheyhteyden erääseen putkeen, joka tämän osaisi, ja hänen mukaansa 45x195 ei riittäisi, vaan sen pitäisi vähintään olla 45x220, jotta taipumasäännöt täyttyisivät.
Huokaus, iloisena amatöörinä sitä vain menee hämilleen... kehenhän piruun pitäisi uskoa?
Riippuen keneltä kysyy, saa erilaisia vastauksia, mutta kehen pitäisi luottaa?
Pitää olla kehysristikoita ja sisustettu 1 1/2 kerroksinen "ullakon" pohjalaatta, ja mm. kattoristikkokirjan mukaan pohjalaatta, kuten alapuun palkki kattoristikossa, pitäisi hoitaa k24 45x195:lla.
Mutta tänään sain puheyhteyden erääseen putkeen, joka tämän osaisi, ja hänen mukaansa 45x195 ei riittäisi, vaan sen pitäisi vähintään olla 45x220, jotta taipumasäännöt täyttyisivät.
Huokaus, iloisena amatöörinä sitä vain menee hämilleen... kehenhän piruun pitäisi uskoa?
Jos käytän 220 sen sijaan, että käyttäisin 195, tulee korkeusero talon vanhan osan ja uuden välillä, sillä tukipalkit ja ulkoseinät (murtoside) on asennettu 195 korkeudelle. Knicken, jonka sain kiinni, vaikutti hyvin *pyörryksissä* olevalta ja emme puhuneet mistään laadusta, joten hän saattoi ajatella k12 puuta k24:n sijaan, jota käytän?! Yläpohjan alusrakenne mukaan lukien kattotuolien runko tulee sijoittumaan cc 40:lle ja niiden väliin tulee ristikoolaus, joten epäilen, että 195 k24 olisi liian heikko, koska pituus hammarsiteestä keskituen on vain vajaa 3,5 metriä.mats_o sanoi:
Joten olen päättänyt olla välittämättä *pyörittävästä* knickenistä ja noudattaa sen sijaan muiden puuseppien, asiantuntevien asiakirjojen ja ammattimaisia kattotuolivalmistajien neuvoja, jotka sanovat, että k24 45x195 riittää hyvin.
Siihen tuli pieni yksityiskohta. Se 3,5 metriä välitelineiden välillä.
Minulla on kyllä yksitasoinen, mutta minulla on noin 4 metriä telineiden väli ja se on standardi 45x195. On seissyt 8 talvea nyt, joten se näyttää hyvältä.
Minulla on kyllä yksitasoinen, mutta minulla on noin 4 metriä telineiden väli ja se on standardi 45x195. On seissyt 8 talvea nyt, joten se näyttää hyvältä.
Klikkaa tästä vastataksesi