2 699 lukukertaa ·
4 vastausta
3k lukukertaa
4 vastausta
lattiamateriaali toisessa kerroksessa -kosteuskysymys!
Olen sisustamassa ullakkoa erittäin vanhassa talossa. Rakenne on täysin diffuusioavoin nykyään, sekä alaspäin että ylöspäin (ullakko on tällä hetkellä täysin eristämätön). Talossa on savikivestä tehdyt seinät ja puulattiat sekä ryömintätila. Kosteusolosuhteet ryömintätilassa eivät ole täysin ihanteelliset (tutkitaan myöhemmin), joten alakerrassa minulla on pelkkä lakkaamaton puulattia, mikä toimii hyvin kosteuden kannalta.
Kun nyt aion sisustaa ullakon, ajattelen käyttää "tavallista" menetelmää mineraalivillalla ja höyrynsulkumuovilla. Ullakon lattia koostuu nykyään heikosta puulattiasta, joka täytyy vahvistaa. Minulla sattuu olemaan käytettävissä huomattava määrä 15 mm muottilastulevyä, ja harkitsen nyt muottilastulevyn laittamista vahvikkeeksi koko ullakon lattialle ja sitten laittaa yksinkertaisemman ohuen puulattian sen päälle, mikä pitäisi toimia hyvin kestävyyden kannalta.
MUTTA kysymys on, mitä tapahtuu kosteuden kannalta? Muottilastulevy on tiivis, joten yläkerran lattia (lue: alakerran katto) saa tiiviin kerroksen. Molemmat tilat on tarkoitus lämmittää eikä välikerroksessa ole suoraa eristystä, vain vähän hiekkaa ja kalkkia.
Mitä mieltä olette?
Kun nyt aion sisustaa ullakon, ajattelen käyttää "tavallista" menetelmää mineraalivillalla ja höyrynsulkumuovilla. Ullakon lattia koostuu nykyään heikosta puulattiasta, joka täytyy vahvistaa. Minulla sattuu olemaan käytettävissä huomattava määrä 15 mm muottilastulevyä, ja harkitsen nyt muottilastulevyn laittamista vahvikkeeksi koko ullakon lattialle ja sitten laittaa yksinkertaisemman ohuen puulattian sen päälle, mikä pitäisi toimia hyvin kestävyyden kannalta.
MUTTA kysymys on, mitä tapahtuu kosteuden kannalta? Muottilastulevy on tiivis, joten yläkerran lattia (lue: alakerran katto) saa tiiviin kerroksen. Molemmat tilat on tarkoitus lämmittää eikä välikerroksessa ole suoraa eristystä, vain vähän hiekkaa ja kalkkia.
Mitä mieltä olette?
Jos sinulla on portaat toiseen kerrokseen, kostea ilma kulkee sitä reittiä. TS. porrasaukko tarjoaa hyvän tuuletuksen kerrosten välillä, ellei talosi ole iiiiso.
Vaihtoehtoisesti se voi olla hyvä paikka anopin "loppusäilytykselle", jos sinulla ei ole mitään kellarivarastoa sopivaksi muuratuksi tilaksi. siinä tapauksessa tarvitaan todennäköisesti "ilmavampi" välipohja, koska yhteys kerrosten välillä on vain tilapäinen.
Ystävällisin terveisin: Edgar Allen Poe
Vaihtoehtoisesti se voi olla hyvä paikka anopin "loppusäilytykselle", jos sinulla ei ole mitään kellarivarastoa sopivaksi muuratuksi tilaksi. siinä tapauksessa tarvitaan todennäköisesti "ilmavampi" välipohja, koska yhteys kerrosten välillä on vain tilapäinen.
Ystävällisin terveisin: Edgar Allen Poe
Hm, en ymmärrä mitä tarkoitat slutförvaring...? Minulla on portaat, mutta se on hyvin pieni "kanava", koska portaat ovat hönsa-stege-tyyppiset
. Talo on erittäin vanha ja koostuu pienistä huoneista, eli ei ole juuri vapaata ilmanvaihtoa alin kerros. Olen huolissani siitä, että kostea ilma nousee yläpohjassa ja sitten pysähtyy juuri ennen form-plyfa ennen ullakon lattiaa...?
Lämmin ilma nousee helpointa tietä, eli portaita ylös toiseen kerrokseen. Koska välipohjalla ei ole kylmää puolta, ei muodostu kondenssia.
Olin hyvällä omallatunnolla käyttänyt levyjä.
Jos sen sijaan olisi ollut ulkoseinä, olisi se ollut sopimaton menetelmä.
Ystävällisin terveisin: Staffan
Olin hyvällä omallatunnolla käyttänyt levyjä.
Jos sen sijaan olisi ollut ulkoseinä, olisi se ollut sopimaton menetelmä.
Ystävällisin terveisin: Staffan
Klikkaa tästä vastataksesi