Aion rakentaa lasiterassia, jossa lattian palkisto 150x45mm lepää pylväiden päällä. On savikerros, joka paljastuu joissakin kohdissa. Palkiston alle jää noin 150mm tuuletettu tila. Ajattelin eristää lattian styroksilla.

Voinko antaa styroksin olla palkistossa ilman niin sanottuja trossipohjan suojalevyjä?

Pitäisikö minun täyttää hiekalla siellä, missä savea paljastuu?

Pitäisikö minun laittaa muovia maahan estämään kosteuden kulkeutumista?

Kysyvä Mats

optimum
Älä käytä styroksia tai kuten sitä oikeastaan kutsutaan, EPS.
Hiiret tykkäävät rakentaa pesiä sellaisessa.
Käytä XPS.
Jos olet tuulettanut 150 mm alapuolella ja ilma tuuletetaan ulkopuolelta, uskon ettei sinun tarvitse huolehtia kosteudesta.
Varmista vain, että pilarit lasitetulle terassille saavat hyvän tuen lattian palkeilta.

Vinkki.
Laitoin muovisia etäisyyslevyjä pilarieni alle lasitetulle terassille välttääkseni kosteuden nousemista lattiasta pilareihin.
Niin kutsuttuja pallningsbrickor
Ja kiinnitin pilarit Essven rakenteellisilla ruuveilla
Sama ruuvi myös kaikkiin palkkeihin jne. lasitetulle terassille. Erittäin hyvä.

Pallningsbricka PBK 100x100, musta neliönmuotoinen muovinen tiiviste, jossa on viisi reikää. Täydellinen eristämään kosteutta pylväistä.
Rakennusruuvi, jonka syvä kierrepinta nähtävissä, sopii käytettäväksi parvekkeiden ja puuterassien rakenteissa.

• Tykkään
PontusWaern
  • Laddar…
surris
Olin kaivanut pois orgaanisen aineksen ja täyttänyt sepelillä ja maarakenteella estääkseni kasvua alapuolella. Ei ole myöskään mitään, mikä voisi sitoa kosteutta silloin.
Olisin valinnut mineraalivillan sen sijaan, että käyttäisin solumuovia, osittain siksi, että on helpompi saada tiivis lopputulos ruoteiden ympärille ja paloriskin vuoksi.

Viimeksi muokattu:
optimum optimum sanoi:
Älä käytä styroxia tai kuten sitä oikeastaan kutsutaan EPS. Hiiret tykkäävät rakentaa pesiä sellaisessa. Käytä XPS:ää. Jos sinulla on tuuletettu alusta, joka on 150 mm, ja ilma tuulettuu ulkoa, uskon, että sinun ei tarvitse huolehtia kosteudesta. Huolehdi vain, että kuistin pilarit saavat hyvän tuen lattian palkeista.

Vinkki. Laitoin muovisia etäisyyslevyjä kuistini pilarien alle estääkseni kosteuden siirtymisen lattiasta pilareihin. Niin sanottuja pinontalautasia. Ja kiinnitin pilarit Essven rakenteellisilla ruuveilla. Myös samat ruuvit kaikille kuistin palkeille jne. Tosi hyviä.

[kuva] [kuva]
Kiitos neuvosta XPS-levyjen suhteen. Mutta tarvitseeko minun laittaa trossipohjalevyt alimpaan palkistoon vai voivatko XPS-levyt olla paljaana maata vasten?

optimum
5 51:an sanoi:
Kiitos neuvosta XPS-levyjen suhteen. Mutta tarvitseeko minun laittaa lattialevyt alimpaan palkistoon vai voivatko XPS-levyt olla suoraan maan päällä?
Minulla on ne suoraan palkkien välissä ilman mitään alapuolella.
Levyt ovat noin 20 cm päässä maasta.

XPS:ää kutsutaan myös maanpäällisiksi levyiksi, ja niitä käytetään yleensä maassa, esimerkiksi talon perustan eristämiseen routaa vastaan.
Näin se näyttää, kun laitoin levyt terassin alle, jossa on katettu huone päällä.
Noin 10 mm tilaa levyn ja terassilaudan välillä, jotta ei tulisi narinaa.
Tutustu tukirakenteisiin, joihin ne asetetaan. Ne ovat 28x120 terassilaudaksi halkaistuja lankkuja, jotka kiinnitin palkkeihin, joilla levyt lepäävät.
5 cm paksuinen XPS ostettu Byggmaxilta. Tuli loistava eikä vedä trallin läpi.
28x145 terassilaudat päällä.
Ulkohuoneen kehyksen tein 34x145. Näette, että ulkohuoneessa on viistot kulmat. (Willab Garden)
Täydellinen paikka kiinnittää kiskot ulkohuoneelle.
Myös tiivistenauha asennettu kiskojen alapuolelle liukuosiossa, jotta vesi ei mene kiskon alle ja valu sisään.

Näyttää hyvältä. Sitten käytetään sellaisia eristyslevyjä.
Kiitos avusta!

• Tykkään
optimum
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.