Hei,

Kuulin, että on olemassa spån?/puulevyjä, joissa on uritetut urat lattialämmitysputkille.

Onko joku asentanut näitä ja tietää suunnilleen hinnat? On ollut vaikeaa löytää näitä verkosta.

Kiitos vinkeistä/Peter

Hahmotteleva oli sana...
Ainoat tuntemani, jotka tarjoavat jyrsittyjä lattialevyjä lattialämmitykseen, ovat Wirsbo (Uponorin omistama). Hankalaa on, että levyt on tarkoitettu 17 mm putkille, eikä Wirsbon 17 mm-järjestelmää myydä lainkaan, mikäli olen löytänyt, suoraan kuluttajalle. Tavarat on siis ostettava putkimiehen kautta ja hinta riippuu tukkumyynnin hinnasta (jota kukaan ei halua kertoa), siitä millainen alennus putkimiehellä on ja kuinka paljon putkari lisää hintaa omakseen.

Ainoa tapa saada oikea kuva siitä, mitä se voi maksaa, on siis pyytää tarjous useilta eri putkimiehiltä.

Tämä koskee ei vain uritettuja levyjä, vaan myös erityisiä levyjä (6 kpl/levy), kääntölevyjä (joihin sisältyy levy, kiinteästi asennettuna) ja itse 17 mm putkea.

Pieni mahdollinen viite siitä, mitä se voisi maksaa putkimiehen kautta, enkä voi edes sanoa onko se hyvä vai huono hinta, on seuraava (ALV 0%):
Lattialämmitysjyrsitty levy 17 2400 x 600 ylöspäin 400:-
Lattialämmityslevy 17 noin 50:-
Kääntölevy 17 m. levy 600 x 400 reilut 250:-
17 mm putki, 120 m rulla noin 3500:-

Joten johtopäätös on - jos haluaa käyttää Wirsbota, suosittelen ostamaan heidän 20 mm putkia ja levyjä Rinkabysta ja asentamaan harvalautaan.

Wirsbo uritettu levy 319,64 http://www.dinvvsbutik.se/spanskiva-2400x600x22-p-2418544.html
LK uritettu levy 214,33 http://www.dinvvsbutik.se/sparskiva-16mm-p-2418071.html

Vinkki on tarkistaa kunkin valmistajan sivustoilta, mitä haluaa (tiedän, voi olla vaikeaa, jos ei tiedä, mitä se tarkoittaa), sillä voi löytää RSK-numeron. Sitten etsitään esimerkiksi Dinvvsbutikista sillä numerolla.

Tässä on LKn lattialämmitystuotteet, http://www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=335
Tässä on Wirsbon tuotesivu http://katalog.uponornordic.com/open/start.asp

Itse pidän enemmän LKn sivusta, koska sieltä voi ladata pdf-tiedoston tuotteista, joten on nopeampaa, kun haluaa siirtyä edestakaisin asioiden välillä. Jos joku on selvittänyt, miten Wirsbossa saa pdf:n esiin, niin huikkaa.

Siinäpä se - hitto mitä röris lisää...

Jos teet sen itse, uskon että siitä tulee halvempaa ja helpompaa tehdä glespanel:in ja golvvärmeplåt:ien kanssa.
Tältä lattiani näytti ennen kuin plåtar asetettiin sinne.

• Rakennustyömaa, jossa näkyy keskeneräinen lattia, katto ja puukehikko ennen lämmityslevyjen asennusta.
Hei,

Olin ajatellut jyrsiä uria itse Byggmax lattialastulevyyn hintaan 69.40:- /m2.

Heidän asiakaspalvelunsa mukaan laatuluokitus on EN 13986 P6 ja useimmat lattialämmityksen valmistajat ilmoittavat, että heidän levynsä ovat laadultaan v20, onko joku joka tietää, ovatko nämä kaksi verrattavissa?

AndersS: Näyttää siltä, että glesen on suoraan lattianiskojen päällä. Miten olet tehnyt käännökset lattialämmityksessä? Kaksoislattianiskat?

Lymmeln: Miettisin vähän, miten AndersS on tehnyt, ja harkitsisin tarkkaan, kuinka kauan kestää jyrsiä pari sataa metriä lastulevyä.

Lymmeln sanoi:
Spikers_Corner: Detta ser ut att vara PDF:er från Uponor [linkki]
Olin epäselvä, etsin PDF-muotoista tuotelistaa. Jos katsot LK linkkiä, näet mitä tarkoitan.
En ole löytänyt sellaista linkkaamallasi sivulla, en nyt enkä aiemmin.

Jossain pitäisi olla ketju, ehkä Lämmitys tai LVI -osastossa, jossa joku on kaivertanut itse.

Karl_Malmqvist sanoi:
AndersS: Näyttää siltä, että glesen on suoraan lattianiskojen päällä. Miten olet tehnyt lattialämmityksen mutkat? Kaksinkertaiset lattianiskat?
.
Kyllä, ne ovat suoraan päällä. Valitettavasti minulla ei ole tällä tietokoneella hyvää kuvaa tästä, mutta glesen uritetaan/katkaistaan mutkien kohdalla, ei mitään ihmeellistä. Katsotaan, jos löydän jonkin kuvan siitä.

Ylimpänä harvan ja lattialämmityksen päälle asetan ylösalaisin kipsilevyä, 120x240. Sen laitan päälle jap parkettia. Vanhaan taloon laitoin puulattian suoraan levyjen (ja muovin) päälle.

www.vvs-boden.se myy sekä 17 mm letkua että lastulevyjä. Paremmat hinnat ovat dinvvsbutik.se myös.
Mutta kallista se on, miten asian hoitaakaan, olen laskenut edestakaisin eri ratkaisuja harvalaudasta tai lastulevyistä 45 m2 laajennuksessa enkä mielestäni nähnyt työn arvoa harvalaudoilla sen, mitä säästää. Pellit ovat lisäksi yhtä kalliita joka tapauksessa. Ajattelin kuitenkin jyrsiä mutkat itse sen sijaan, että ostaisin kääntölevyt.

http://www.vvs-boden.se/catalog/index.php?cPath=24_178_869_481

Tarkoitatko, että harvalaudoituksen kanssa on enemmän työtä kuin lastulevyjen kanssa?

Spikers_Corner: Tajusin sen myöhemmin, lähetin PM:n koska se oli vähän aiheen ulkopuolella

Kaikille teille, jotka harkitsette lattialämmitystä mutta mietitte miten se toimisi puulattian kanssa, katsokaa sen sijaan seinälämmitystä.
Paras yhdessä savilaastin kanssa (se antaa mietoa tasaista lämpöä seinän alaosassa olevista putkista).

Ei pattereita. Sisusta miten haluat - mutta aseta mielellään huonekalut muutaman senttimetrin päähän seinästä. Kun haluat lämmetä, siirry hieman lähemmäksi seinää...
Ilmeisesti yleistä Saksassa, Alankomaissa ja monissa muissa maissa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.