1 026 lukukertaa ·
1 vastausta
1k lukukertaa
1 vastausta
Lattiakonstruktio kylpyhuoneessa
Olen remontoinut kylpyhuonettani, joka rakennettiin vuonna 1978 sen ajan rakennustavan mukaan.
Olin kyllästynyt 70-luvun tyyliin ja tiesin, että suihkun kaakelisaumat ovat vuotaneet vettä.
Kun purin vanhan kylpyhuoneen, olivat suihkun toisen kulman puurunko aivan lahonnut, mutta muuten kaikki muu oli kuivaa ja vahingoittumatonta. Lattia koostui valetusta laatasta kahden kerroksen päällä pestyä sepeliä. Valoksen päällä oli bitumikermi (kosteenesto) ja sen päällä 7 cm valu, jossa oli upotettu kiertovesiputkisto tervettä (rautaa) eli lattialämmitys. Ylimpänä oli terrakottalaatta.
Kun laatta, kipsilevyt ja puuruodot oli purettu, huone oli alaston saveen asti, joka oli myös hyvässä kunnossa. Porasin pois lattialaatat ja valun bitumikermiin asti - rutikuivaa. Lattialämmitysputkisto oli hyvässä kunnossa ja arvioin, että se kestää vielä 40 vuotta (suihkutin sen varmuuden vuoksi sinkkispraylla).
Kun nyt rakennan uutta kylpyhuonetta, haluan kaiken olevan kivimateriaaleista, joten rakennan seinät kevytbetonista ilmarakenteella savitiileseinän sisäpuolella. Palkkaan ammattilaisia ja haluan märkätilasertifikaatin, ja heidän pitää asentaa vedeneriste kaikkien sääntöjen mukaan. Kun valuimme uutta betonia bitumikermin päälle, jonka annoin jäädä paikoilleen, minulle yhtäkkiä tuli mieleen;
Kuinka fiksua on, että valu on kahden vedeneristeen välissä - upotetulla putkistolla?
Valu on Bemix P3 "nopea kuivuminen". Valulla, jota rajoittaa vanha kivimuuri (kivi ja savi), kevytbetoniseinien on määrä seisoa. Ainoa tie jäljelle jäävälle rakennuskosteudelle on siis poistua, kun uusi lattiavedeneristys on laitettu. Kevytbetoniseinien rakentaminen kestää ehkä 3-4 päivää, jolloin betoni kuivuu noin 10 päivän ajaksi.
Voiko rakenne toimia? Mikä tulisi olla kosteuspitoisuus valussa/täyttötasoitteessa ennen kuin uskallan laittaa lattiavedeneristeen päälle? Kuinka kauan voi arvioida sen vievän, viikkoja - kuukausia? Valu on 4-5 cm paksu. (En löydä/saa käyttökelpoista tietoa valmistajalta)
Yksi vaihtoehto on olla asentamatta mitään vedeneristystä lattialle (= ei sertifikaattia) ja antaa sen toimia kuten aiemmin, jolloin lattialämmitysputkisto kuivattaa rakennuskosteutta ja mahdollisen tulevan kosteuden tunkeutumisen. (Ongelmana tässä on, että rakennusala on tehnyt ihmiset pelkäämään kylpyhuoneita ilman märkätilasertifikaattia)
Olin kyllästynyt 70-luvun tyyliin ja tiesin, että suihkun kaakelisaumat ovat vuotaneet vettä.
Kun purin vanhan kylpyhuoneen, olivat suihkun toisen kulman puurunko aivan lahonnut, mutta muuten kaikki muu oli kuivaa ja vahingoittumatonta. Lattia koostui valetusta laatasta kahden kerroksen päällä pestyä sepeliä. Valoksen päällä oli bitumikermi (kosteenesto) ja sen päällä 7 cm valu, jossa oli upotettu kiertovesiputkisto tervettä (rautaa) eli lattialämmitys. Ylimpänä oli terrakottalaatta.
Kun laatta, kipsilevyt ja puuruodot oli purettu, huone oli alaston saveen asti, joka oli myös hyvässä kunnossa. Porasin pois lattialaatat ja valun bitumikermiin asti - rutikuivaa. Lattialämmitysputkisto oli hyvässä kunnossa ja arvioin, että se kestää vielä 40 vuotta (suihkutin sen varmuuden vuoksi sinkkispraylla).
Kun nyt rakennan uutta kylpyhuonetta, haluan kaiken olevan kivimateriaaleista, joten rakennan seinät kevytbetonista ilmarakenteella savitiileseinän sisäpuolella. Palkkaan ammattilaisia ja haluan märkätilasertifikaatin, ja heidän pitää asentaa vedeneriste kaikkien sääntöjen mukaan. Kun valuimme uutta betonia bitumikermin päälle, jonka annoin jäädä paikoilleen, minulle yhtäkkiä tuli mieleen;
Kuinka fiksua on, että valu on kahden vedeneristeen välissä - upotetulla putkistolla?
Valu on Bemix P3 "nopea kuivuminen". Valulla, jota rajoittaa vanha kivimuuri (kivi ja savi), kevytbetoniseinien on määrä seisoa. Ainoa tie jäljelle jäävälle rakennuskosteudelle on siis poistua, kun uusi lattiavedeneristys on laitettu. Kevytbetoniseinien rakentaminen kestää ehkä 3-4 päivää, jolloin betoni kuivuu noin 10 päivän ajaksi.
Voiko rakenne toimia? Mikä tulisi olla kosteuspitoisuus valussa/täyttötasoitteessa ennen kuin uskallan laittaa lattiavedeneristeen päälle? Kuinka kauan voi arvioida sen vievän, viikkoja - kuukausia? Valu on 4-5 cm paksu. (En löydä/saa käyttökelpoista tietoa valmistajalta)
Yksi vaihtoehto on olla asentamatta mitään vedeneristystä lattialle (= ei sertifikaattia) ja antaa sen toimia kuten aiemmin, jolloin lattialämmitysputkisto kuivattaa rakennuskosteutta ja mahdollisen tulevan kosteuden tunkeutumisen. (Ongelmana tässä on, että rakennusala on tehnyt ihmiset pelkäämään kylpyhuoneita ilman märkätilasertifikaattia)
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mielestäni on ongelmallista sekoittaa toimialasäännöt rakennusmääräysten (BBR) kanssa. Jälkimmäisellä on kaksi vaatimusta märkätiloihin: 1 se ei saa päästää vettä viereisiin tiloihin ja 2 lattia- ja seinärakenteet eivät saa vahingoittua veden tunkeutumisen kautta. Toimialasäännöt on luotu yrityksille, jotka haluavat myydä mahdollisimman paljon kaakeleita, myös yhteyksiin, joissa se on vähemmän sopivaa. Mielestäni on sopimatonta, ellei jopa epäeettistä, käyttää kaakeleita, jotka voivat kestää tuhansia vuosia, puurakenteiden päällä märkätiloissa. Kosteusuojat kestävät vain murto-osan siitä ajasta, mikä on kohtuullista. Siksi mielestäni teet aivan oikein, kun valitset kiviaineksen lattian ja seinien perustaksi. Mutta et voi käyttää kaksoistiivisteitä.
Klikkaa tästä vastataksesi
