Hei, minulla on talo vuodelta -72, jossa on kylmä ullakko. Olen vähän kiinnostunut laittamaan kulkukelpoisen lattian vintille. Tällä hetkellä siellä on vain keskikäytävä, joka on rakennettu lastulevyistä.

Jos haluaisin laajentaa kulkukelpoista aluetta, miten minun tulisi edetä, jotta en aiheuttaisi kosteutta/ongelmia?

Ajattelenko oikein, että ehkä pitäisi laittaa koolaukset ylös kattotuolien päälle, ja sen päälle kulkukelpoinen materiaali, jotta syntyy ilmaväli nykyisen eristyksen ja kulkukelpoisen materiaalin väliin, vai onko ilmaväli täysin tarpeeton?

Nykyään paperi on eristyksen päällä. Tuhoanko eristyksen kyvyn, jos asetan koolaukset/kulkukelpoisen materiaalin kattotuolien päälle, sillä ne ovat paperin alla?

• Puuvintti 1970-luvun talossa. Kuvassa näkyy tukirakenteet ja osittain peitetty eristysmateriaalilla. Keskellä on kapea kulkukäytävä.
Ajattelin laittaa lattian, mutta se ei ole tullut tehdyksi enempää kuin että olen "ottanut mitä löytyy" ja tehnyt siellä, missä olen tarvinnut lattiaa.
Lopulta tuntui, että oli liikaa tehdä lattiaa kaikkialle.
Olen tehnyt levyistä tai laudoista vain.

• Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 sanoi:
Tänään paperi on eristeen päällä. Pilanko eristekyvyn, jos laitan koolaukset/käveltävä alusta kattoristikoille, koska ne ovat paperin alla?
Kuinka kaukana eristeen suojapaperin alapuolella ovat kattoristikkojen alareunat?
Jos korkeusero on suuri, puristat eristettä kasaan, ja se eristää huonommin, jos asetat lattialaudat kiinni kattoristikkoihin.
Mikä on siis korkeusero?
Jos se on enemmän kuin sentti, nostaisin kattoristikkoja, jotta pääsen eristeen kanssa samalle tasolle, ja sitten asettaisin pitkittäiset lattialaudat poikittain kattoristikoiden suuntaan. Näitä siis:
Furuparkett B-kvalitet 26x190 mm med ändspont, säljs i paket om 3 brädor. Finns i längder 3,54 m, 4,14 m, 4,44 m, och 4,74 m.
(Nämä ovat Etelä-Hallannissa, joten sinun täytyy löytää vastaavia omalta alueeltasi)

Kuinka korkeita muuten ovat kattoristikkojen alareunat? Ja kuinka paksu on eristys?
Ehkä sinun pitäisi samalla eristää hieman enemmän ennen kuin suljet lattiaan.

KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Kuinka paljon eristyksen suojapaperin alapuolella ovat kattotuolien alaosat?
Jos korkeusero on suuri, puristat eristystä ja se eristää huonommin, jos asennat lattialaudat huolella vasten kattotuoleja.
Mikä on korkeusero?
Jos se on enemmän kuin senttimetri, nostaisin kattotuoleja tasolle eristyksen kanssa ja asentaisin pitkittäiset lattialaudat poikittain kattotuolien suuntaan. Tällaiset:
[kuva]
(Näitä on Etelä-Hallannissa, joten sinun täytyy löytää vastaavia omasta ympäristöstäsi)

Kuinka korkeita muuten ovat kattotuolien alaosat? Ja kuinka paksu on eristys?
Ehkä kannattaisi samalla eristää vähän enemmän ennen kuin suljet lattian.
Kiitos vinkistä. Täytyy tarkistaa se.

Eristys on korkeintaan noin 20, luulisin, sillä se oli suurin piirtein se, mitä laitettiin -72. Haluaisin eristää hieman enemmän, mutta samalla olen lukenut, että taloihin, joissa on kylmä ullakko, lisäeristys voi tuoda mukanaan paljon kosteus/homesieonlaisia ongelmia, ja nyt ullakko on edelleen loistokunnossa (mitä voin nähdä) yli 50 vuoden jälkeen, joten pelkään hieman, että muuttaisin tilannetta sillä. Samalla mittaan kosteutta siellä ylhäällä, ja viime aikojen lämpimämpi ilmasto on myös aiheuttanut, että kosteus on mielestäni rajalla.

Joten katsotaanpa hetken kuluttua, kun haluan pidemmän mittausjakson, jatkuuko se näin. Jos niin, minun on luultavasti korjattava tilanne saadakseni kosteutta vähemmän, ja silloin voi olla kyseessä lisäeristys.

N Nygge72 sanoi:
Kiitos vinkistä. Täytyy tarkistaa se.

Eriste ei ole enempää kuin noin 20 sanoisin, koska se oli suunnilleen mitä laitettiin -72. Haluaisin eristää vähän enemmän, mutta samalla olen lukenut, että taloissa, joissa on kylmä ullakko, voi saada runsaasti kosteus/home ongelmia lisäeristyksen yhteydessä, ja nyt ullakko on edelleen todella hyvässä kunnossa (mitä voin nähdä) yli 50 vuoden jälkeen, joten olen hieman huolissani, että muuttaisin tilannetta sillä. Samalla mittaan kosteutta siellä ylhäällä ja viimeaikaiset lämpimämmät ilmastot ovat myös tehneet, että kosteus on mielestäni rajalla.

Joten saa nähdä jonkin ajan päästä, kun haluan pidemmän mittausjakson, jatkuuko tämä näin. Jos näin käy, minun täytyy luultavasti tehdä jotain saadakseni kosteus vähän laskemaan, ja silloin voi puheeksi tulla lisäeristää
Kyllä, sain neuvon tarkastajalta, kun ostin tämän keittiön, joka on vuodelta -62, että EI kannata lisäeristää kylmää ullakkoa. Jos haluaisin tehdä sen tulevaisuudessa, minun pitäisi sekä hankkia mekaaninen poistoilma tai vielä parempi FTX sekä jotakin vastaavaa "TrygghetsVakten Vind", jotta voisin varmistaa, ettei synny kosteutta.

Olen asentanut FTX:n ja tilaan juuri Raspberry Pietä rakentaakseni oman version turvavahdista vain koska se on hauskaa.

Sitten kun olen saanut sen toimimaan, tulen todennäköisesti lisäeristämään.

M MrDizzy sanoi:
Jep, Sain neuvoja tarkastajalta kun ostin tämän keittiön, joka on vuodelta -62, että ÄLÄ eristä kylmääullakkoa. Jos haluaisin tehdä sen tulevaisuudessa, tarvitsisin osittain mekaanista poistoilmaa tai vielä parempaa FTX:ää sekä jotain vastaavaa "TrygghetsVakten Vind", jotta kosteutta ei varmasti pääse muodostumaan.

Olen asentanut FTX:n ja nyt tilaan Raspberry Pi:ta rakentaakseni oman version trygghetsvaktenista ihan vaan huvin vuoksi.

Kun saan sen toimimaan, aion varmasti lisäeristää.
Joo, se on trygghetsvakten, jota olen katsonut siltä varalta että tarvitsisin toimenpiteitä. Jännittävää rakentaa itse :)

• Tykkään
MrDizzy
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.