Hei!

Tarvitsemme vähän apua rakennusteknisen kysymyksen kanssa. Olemme laajentamassa taloa, 2 kerrosta.

Yläkerrassa tulee olemaan kantava puulattia, mutta kuinka se tehdään teknisesti? Laitetaanko lattia ensin ja rakennetaanko seinät lattiaa vasten, vai rakennetaanko seinät ensin? Ja jos näin, miten sitten tehdään lattialaudoituksen päiden kanssa? (Koska niiden on oltava kantavia).

Liitän kuvan, joka näyttää kuinka se näyttää tänään. Sitä ei ole vielä koolattu ja kuva on otettu alakerrasta yläkertaan. Puupuutarha kattorakennelmassa, jossa ei vielä ole rimoitusta. Näkyvissä oleva kulma on osittain peitetty sinisellä suojamuovilla.
 
Yksinkertaisempaa, jos asennatte golvspån ennen sisäseiniä ja lattiaa yläkerrassa.
 
  • Tykkään
cn_76
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Helpompaa jos laitatte lattia-lastulevyä ennen sisäseiniä ja lattiaa yläkerrassa.
Fiksua. Se olisi tietysti ratkaissut kaiken. Mutta sitten on se pieni yksityiskohta, että maken ei halua lastulevyä vaan että lattiasta tulee kantava. (Jotta lattiaa ei rakenneta liikaa korkeuteen.
 
Aivan kuten @Jonatan79 kirjoittaa, helpointa on asentaa ensin alusta - sitten seinät - sitten suunniteltu lattia - sitten listat. Jos väliin tulee eristys, aloitat ensin "katosta". Eristyksen asentaminen on helpompaa kuin ylöspäin työskentely.
 
  • Tykkään
cn_76
  • Laddar…
Ylipuhut sitten puolisosi ottamaan esimerkiksi golvspån plus hieman ohuempi lattia.
 
  • Tykkään
cn_76
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Ylipuhua sitten miehesi ottamaan esim. lattialastulevyä ja ohuempaa lattiaa.
Haha, joo meidän on "taisteltava" asiasta kotona. Uuden rakennuksen ja laajennuksen välillä on 30 mm ero, joten lastulevy+lattia olisi melko täydellinen ratkaisu.
 
Onko ongelma, jos seinät asetetaan suoraan massiiviselle kantavalle lattialle?
 
  • Tykkään
cn_76
  • Laddar…
haluatko rakentaa sillä tavalla, niin olisin mieluummin runkoanut lisärakenteet sinne, missä seinät tulevat olemaan. Ja sitten asentanut lattian jokaiseen huoneeseen erikseen. Niin kuin ennen vanhaan tehtiin.
 
  • Tykkään
cn_76
  • Laddar…
P petterovski sanoi:
Onko ongelma asettaa seinät suoraan massiivisen kantavan lattian päälle?
Ei. Mutta sen lattian vaihtaminen on vähemmän hauskaa. Siksi rakennetaan esteettinen, eli se, mitä silmä näkee, viimeiseksi.
 
  • Tykkään
cn_76
  • Laddar…
Vastaavat kaikki kerralla (en ihan samaa mieltä sovelluksen kanssa vielä).
Olemme saaneet vähän erilaisia neuvoja, ja kaikessa on hyviä ja huonoja puolia. Kallistumme siihen, että aiomme ensin laittaa lattian, jotta ne voivat levätä välikerroksen päällä, ja sitten rakentaa seinät. Etu: helpompaa. Haitta: lattia rakennetaan seinän alle. Toisaalta suunnittelemme lattiaa, joka kestää ajan myötä, ja jos se joskus vaihdetaan, uuden voi laittaa päälle.
Tuhannet kiitokset kaikista neuvoista! Ne ovat todella tarpeen, jotta voi miettiä eri näkökulmia muutaman kerran ennen kuin päätös tehdään :-)
 
J
Aion tehdä samalla tavalla. Massiivipuu lattia ensin ja sitten seinä. Lattian alla on kuitenkin sääntö, jossa seinä seisoo, jotta lattialautoja voidaan sahata seinän viereen ilman, että seinä kaatuu. Jos sitä kuitenkin tarvitaan tulevaisuudessa.
 
  • Tykkään
cn_76
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.