Hei, olen parhaillaan remontoimassa taloa ja ajattelin vaihtaa kipsilevyt, koska se on helpompaa minulle laittaa kaikki kuntoon. Herää kysymys, pitäisikö minun ensin ruuvata lastulevy ja sitten kipsi sen päälle, jotta olisi jotain yksinkertaista mihin kiinnittää asioita myöhemmin, kun haluan ruuvata asioita seinille.
Kysymys kuuluu, pitäisikö minun käyttää 10 vai 12 mm lastulevyä? Vaikuttaako paljon siihen, kuinka raskaita asioita voin sitten ruuvata? En ajattele mitään todella raskaita juttuja, mutta televisio syksyllä voisi olla mahdollista.
Lastulevy ja kipsi ovat samanlevyisiä, mietin pitäisikö ne asetella limittäin vai onko väliä, jos saumat ovat samassa kohdassa? Molemmat ovat 1200 leveitä.
Hmm.. taisi olla kaikki mitä pohdin juuri nyt, varmasti keksin lisää myöhemmin :-)

//Snurren

Aioin kiinnittää 12mm lastulevyn (tai 11mm OSB:n tai plyfan) ja sitten kipsilevyn. Välttääksesi saumat samassa kohdassa, voit yksinkertaisesti siirtää kipsilevyn puoli tai kolmasosa leveydellä (se yleensä ratkeaa automaattisesti, jos aloitat kokonaisella kipsilevyllä paikasta, jossa lopetit jaetun alapuolella olevan levyn).

Ei ole niin huono idea asentaa 900 mm leveitä kipsilevyjä. Käsittely helpottuu huomattavasti ja saumojen paikat siirtyvät. Toisaalta kitillä täyttäminen on sitten hieman laajempi projekti.

Käytin itse OSB:ta takana, mutta foorumilla on muutamia keskusteluja, joissa väitellään enemmän siitä, mitä "pitäisi" käyttää.

H_L sanoi:
Ei ole lainkaan huonoa asentaa 900 mm leveitä kipsilevyjä. Käsittely helpottuu huomattavasti ja saumojen siirtyminen on mahdollista. Toisaalta kittaus on hieman laajempaa.

Ei, se on erittäin kätevää käyttää 90 levyjä, mutta ne ovat myös 30 prosenttia kalliimpia.

Plyfa? Kannattaako laittaa se taakse? Kuinka paksu plyfa pitäisi olla? Näen 11 mm, mutta onko se kestävämpi tai helpommin käsiteltävä kuin se toinen materiaali? Olen jo ostanut 1200 leveät kipsilevyt, joten ne saavat olla :-)

OSB, onko se sama kuin lastulevy vai mitä se on? ha ha Valitettavasti en tiedä...

snurren sanoi:
Plyfa? Onko hyvä laittaa se taakse? Kuinka paksu plyfa pitäisi olla? Näen 11mm, mutta onko se kestävämpi tai kätevämpi kuin muu materiaali? Olen jo ostanut 1200 leveitä kipsilevyjä, joten ne saavat olla :-)

OSB, onko se sama kuin lastulevy vai mitä se on? ha ha Valitettavasti en tiedä...
On olemassa lukemattomia ketjuja siitä, mitä laitetaan kipsin taakse, ja kymmenkertaisia mielipiteitä siitä, mikä on oikein tai väärin. Käytä erinomaista hakutoimintoa.

Jos valitset lastulevyt (kuten itse), ota 12 mm hyvälaatuista levyä ja liimaa + ruuvaa seinärakenteisiin lasturuuvilla. Levyt tulisi asettaa seinälle reuna-reunaa vasten. Jätä 3-5 mm rako sisänurkkiin/ylhäälle/alhaalle.
Kipsilevyä siirretään luonnollisesti, mutta tee se mieluiten siten, että voit vetää kipsiruuvin levyjen takana olevaan runkorakenteeseen. Muuten ruuvaa kipsilevy 400 mm raolla rivien välillä 1200 mm leveillä levyilläsi. 150 mm ruuviväli kuten tavallisesti.

Gunverth:

Olen yrittänyt ottaa selvää tästä koko asiasta OSB:n tai lastulevyn kanssa ja täytyy tunnustaa, että en ole juuri viisastunut muiden keskustelujen perusteella, vaikka minulla onkin nyt enemmän tietoa niistä.

Jos valitsen esimerkiksi Byggmaxista 12 mm lastulevyn, se maksaa 80 kr /kpl, kun taas 11 mm OSB-levy maksaa 149 kr /kpl. Kustannus on lähes kaksinkertainen, mutta kysymys, johon en oikein saa vastausta, on, kumpi on parempi ripustaa tavaroita. Jos valitsen lastulevyn, voinko vain ruuvata suoraan levyn sisään ilman tulppaa ja onko sama OSB-levyn kanssa? Eivät ne ole mitään kovin raskaita esineitä, vähän hyllyjä ja sellaista kai.

Sain pienen ajatuksen myös: seinään, jossa tv:n pitäisi roikkua, voiko siinä käyttää vain vaneria ja jatkaa esimerkiksi OSB:llä tai lastulla muualla? Edellyttäen tietenkin, että paksuus on sama :-)

Jos olisin valinnut 12 mm vanerin, olisin voinut ruuvata ilman tulppaa, sen ymmärrän, mutta se maksaa liian paljon talouden kannalta käyttää koko talossa.

//Snurren

Uskon (ilman tieteellisiä tutkimuksia), että OSB on hieman parempi kiinnittää asioita kuin lastulevy. Mutta lastulevy on riittävän hyvä. Jos jo nyt tiedät, mihin aiot kiinnittää erityisen raskaita asioita seinille, on sopivaa asettaa poikkipuut (eli poikittainen osio pystysuorien väliin) sinne.

Aiemmista keskusteluista uskon, että olemme yhtä mieltä siitä, että yksi vaikeus on selvittää, ostaako hyvänlaatuista lastulevyä vai ei.

Käytännöllinen ero vanerin ja OSB:n välillä on minimaalinen, eikä sinun kannata vaihtaa levyä TV:n takana. Suurin etu, jonka näen vanerissa, on se, että se on paljon kevyempi kantaa kuin OSB-levy.

Jos haluat myöhemmin luoda tukevamman seinän TV:n taakse, etkä voi osua oikeisiin kohtiin kakkosnelosilla, suosittelisin, että liimaat kipsilevyn takana olevaan levyyn (lastulevy/OSB/vaneri). Tämä luo erittäin tukevan seinän. Miten ikinä teetkin, TV ei tule putoamaan alas.

Mathias

Joten, nyt olen miettinyt ja suunnitellut, ja päättänyt laittaa 11 mm OSB-levyn ennen kipsiä. Koska saumojen ei pitäisi olla päällekkäin, aion jakaa yhden OSB-levyn puoliksi ensimmäiseksi ja aloittaa siitä, vai miten teen parhaiten? Sen mitat ovat 1197x2440 ja kipsin 1200x2400. Toimiiko, jos laitan sen alas kyljelleen, niin että ensimmäinen levy eroaa 4 cm, mikä sitten kasvaa hieman joka kerta, vai eikö se ole hyvä vaihtoehto? Oletan, että jos jätän sen seisomaan, voin sahata ensimmäisen kipsilevyn puoliksi, jotta siitä tulee 1200x1200. Oletan, että seinän koolaukset ovat kenties 600 cc välein? Kuinka monta ruuvia minun pitäisi kiinnittää OSB-levyyn? Ajattelen, että se kiinnittyy vielä enemmän, kun ruuvaan kipsin sen läpi?

Kiitos jumalalle tästä foorumista ha ha, ilman teidän apuanne en varmaan pääsisi mihinkään!

Viimeinen OSB-levy katkaistaan todennäköisesti leveyssuunnassa. Aloita kokonaisella kipsilevyllä siinä päässä, niin olet ratkaissut limitys-ongelman.

Voit asettaa OSB-levyn alas, mutta vaikuttaa hankalalta saada toinen levy korkeuteen. Kuulostaa turhan vaivalloiselta liikkeeltä vain limityksen aikaansaamiseksi, kun se kuitenkin ratkaistaan.

Käytän yleensä OSB-levyissä 40 mm kipsiruuvia, joiden väli on 15-20 cm reunojen pitkin ja suurempi keskellä. Kipsilevyn kiinnitän samalla tavalla ja usein samalla ruuvilla.

Muista vain, että sinun pitäisi pitää noin 3 mm etäisyys OSB-levyjen välillä, koska ne liikkuvat ilmankosteuden mukaan. (Tämän opin tältä foorumilta; ehkä esimerkki tiedonsiirrosta puhtaimmassa muodossaan:))

Ystävällisin terveisin
Ronnie

Kiitos avusta, tänään alkaa seinien purkaminen ja ehkä ehdin myös hieman levytyksiä asentamaan :-)
Ehkä pitäisi ottaa kamera mukaan ja dokumentoida koko remontti ha ha, jotta ei koskaan unohda, mihin onkaan ryhtynyt :-)

Olen naulannut kaikki osb:ni 60 nauloilla ja sitten ruuvannut 40 mm kipsiruuvilla, siitä tulee talo vakaa kuin mikä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.