Hej forumet,

Jag har en vägg uppbyggd enligt tabellen. Har jag beräknat väggens totala u-värde på rätt sätt?

Taulukko, joka näyttää materiaalien, kuten kipsin ja eristeen, paksuuden ja lambda-arvot; laskee seinän u-arvon 0.36.

Mvh

Hei, ei laskelmasi ei ole oikein. Katso alla:

U-arvon laskentataulukko seinärakenteille, sisältäen tiedot kerrokset, materiaalit, paksuudet, lämmönjohtavuudet, ja osuudet. Mukana mineraalivillaa ja puupalkkeja.

Olen myös olettanut, että seinässä ei ole vain eristystä, vaan myös puurunkoja.

Olen nyt lukenut enemmän ja olen oppinut, että yleensä lasketaan SEKÄ u-arvomenetelmän että lambda-menetelmän perusteella, ja sitten käytetään näiden keskiarvoa. En kuitenkaan saa sinun esimerkkiäsi huggan, oletko 100 siitä, että se pitää paikkansa? Spontaanisti minustakin 0,559 kuulostaa hieman korkealta.

Tässä olen tehnyt uuden yrityksen sekä lambda- että u-arvolla yhdistettynä:

Taulukko, joka esittää U-arvojen ja lambda-arvojen laskentaa eri rakennusmateriaalien kerroksille pohjoisseinälle Excelissä.

Jos teillä on jaettavana excel-malleja, olen kiinnostunut :rofl:

Laskelmasi on nyt täysin oikea, paitsi että et ole ottanut huomioon mahdollisia kylmäsiltoja.

Löysin virheen kaavastani, jonka korjasin, kiitos huomautuksesta.

Laskentataulukko eristemateriaalin lämpöarvoista ja R-arvoista, sisältäen puupaneelin, mineraalivillan, ja kipsin, sekä λ- ja U-arvomenetelmävertailut.

Suuret kiitokset esimerkistä huggan!

Kiinnostuneelle, joka ehkä löytää tämän viestin tulevaisuudessa, voin lisätä vähän siitä, mitä olen oppinut tänään, otettuna kirjasta:

lambda-menetelmä vai u-arvomenetelmä?
Tarkka laskenta on tehtävä monimuotoisilla malleilla tietokoneella. Käsinlaskentamenetelmillä voidaan laskea keskiarvot kahdella eri tavalla, jotka antavat ääripäät. Toinen menetelmä, lambda-arvomenetelmä, antaa liian korkean U-arvon. Toinen menetelmä, U-arvomenetelmä, antaa liian matalan U-arvon. Käytännön laskennassa pitäisi laskea U-arvo molemmilla menetelmillä ja sen jälkeen muodostaa keskiarvo vastaavasta lämpöresistanssista.

U-arvomenetelmä
U-arvomenetelmässä oletetaan, että kaikki lämpövirta kulkee kohtisuorassa seinää vasten. Lämpövirta molemmissa materiaaleissa tapahtuu toisistaan riippumatta eikä sivuttaista lämmönsiirtoa tapahdu. Seinän U-arvosta tulee tällöin eri osien U-arvojen painotettu keskiarvo.

lambda-arvomenetelmä
Lambda-arvomenetelmässä sen sijaan oletetaan, että eri materiaaleilla on "ääretön" lämmönjohtavuus poikittaissuunnassa. Virtaus seinän läpi on tällöin kaikkialla sama. Laskennallisesti muodostetaan tällöin ensin eri osien lambda-arvojen painotettu keskiarvo.

• Tykkään
mikael.bjorn
  • Laddar…
H huggan sanoi:
Laskelmasi on nyt täysin oikea, paitsi että et ole ottanut huomioon mahdollisia kylmäsiltoja.

Löysin virheen kaavassani ja korjasin sen, kiitos huomautuksesta.

[kuva]
Hei huggan.

En yleensä laske U-arvoa, mutta minun on jätettävä U-arvolaskelma kunnalle. Olen päässyt niin pitkälle, että olen saanut Rtot-Lambdan selville, mutta olen kiinnostunut siitä, miten saat numerot RtotU:lle ja Rtot:lle?

Miltä kaava näyttää kussakin solussa? Auttaisi paljon :)

Lähetä pm sähköpostiosoitteellasi niin lähetän excel-tiedoston.

Kiitos huggan!!!

John Dalhov John Dalhov sanoi:
Tack huggan!!!

Hei, minun täytyy myös laskea U-arvo rakennusosille ennen aloitusilmoitusta/rakennuslupaa. Voisinko myös saada käyttämääsi Excel-taulukkoa laskentaesimerkkiä varten? :-) kiitos etukäteen!

Tässä on tiedosto.

• Tykkään
ulfben
  • Laddar…
Kiitos!

H huggan sanoi:
Tässä on tiedosto.
Kiitos, että latasit Excel-tiedoston.
Istun ja yritän ymmärtää, miten kaikki kaavat on tehty, ja minulla on nyt pohdintaa.
Jos haluaa käyttää myös 4a+4b, tuntuu siltä, että % osuus ei tule mukaan "RtotU:"
kohdassa "jäljitä ylempiä"

Excel-taulukko, joka vertailee erilaisia materiaalikerrosten eristysarvoja, kuten "mineraalivilla" ja "trägärlar", sekä kertoo U-arvoja eri menetelmillä.

Se on totta, koska poistatin yhteyden kerran, kun tein länsirannikon levyjulkisivua, jossa ei ole rimoja. Tiedätkö, miten ratkaista kaavan?

katso liitettä 675687[/QUOTE]
H huggan sanoi:
Se on totta, koska poistin liitoksen kerran, kun tein länsirannikolla olevan levyrakenteen, jossa ei ole säädin. Tiedätkö, miten ratkaiset kaavan?
En tiedä, miten luon sen kaavan. Olisin kiitollinen, jos voisit antaa sen minulle?:)
Eikö samaa riviä voi jatkaa myös U-arvomenetelmää varten? Sen sijaan, että lisäisi prosenttiosuuden summaukseen RtotU: Tuntuu siltä, että prosenttiosuus vaikuttaa kaikkiin riveihin, eikö?

katso liitettä 675844

Viimeksi muokattu:
En voi nähdä liitettä, mutta jos kopioit vain kaavan sarakkeen λ-keskiarvo kohdalta 3a 3b, niin saat sen oikein. Muita soluja sinun ei tarvitse muuttaa. Jos se ei toimi, minun täytyy ladata se uudelleen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.