Minulla on käynnissä autokatosprojekti ja olen laskenut vähän, mutta tarvitsen varmistusta, että olen ajatellut oikein.
Ajattelen autokatosta (3 autoa +) vapaasti kannattavalla rakenteella, niin ettei edessä ole mitään palkkia ajettavaksi. Asennan itsekantavan tp 128 katoksi ja HEB 220 kantavaksi palkiksi. Sitten rakennan jonkin sivu+takaseinän, joka myös tukee rakennetta, mutta ne eivät ole mukana piirustuksessa.
Nyt pohdintani on, tuleeko se kestämään?
Olen laskenut HEB 220 (8000mm) ja saan sen noin 40mm taipumaan (perustuu lumivyöhyke 3,5 + vähän marginaalia ja palkin oma paino). En aio rakentaa mitään porttia tai vastaavaa, ja siksi katson, että 40 mm on OK, vaikka se on enemmän kuin sen pitäisi olla.
/Johan.
Laskelmani:
Taipuma: 5 QL³ / 384 EI
5 x 105.600 x 512000000000 / 384 x 210000 x 80910000 = 41,4 mm
Perustuu:
lumivyöhyke 3,5 = 350kg/neliömetri, 8m x 7m (tulee olemaan vähän ulostuloa taakse/eteen) = 56 neliömetriä, 350x56 = 19600kg noin 20.000kg.
per palkki noin 10.000kg + 71,5kg/m = 10.560
Q = 105.600N jakautunut kuorma per palkki
L = 8000mm
E = 210 000
I heb 220 = 80910000
Kiitollinen kaikista pätevistä vastauksista, ja mielellään joku, joka osaa laskea! On kulunut aikaa kunnallistekniikan lukiosta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.