Hei!
Haluaisin saada apua joltakin asiantuntevalta lausunnon saamisessa koskien HEB palkkia 160 mm. Valitettavasti toimittajat eivät vastaa kysymyksiin siitä, millaisia kuormituksia palkit kestävät.
Minulla on nykyään laajennusosa talon rungosta, jossa on tasakatto. Tällä hetkellä tasakattoa tukee 170 mm kattopalkit, joiden jänneväli on 4700 mm, mikä on erittäin heikko rakenne.
Liitän mukaan mitoituslaskelman, joka on tehty oikeilla mitoilla.
Meillä on matala katon korkeus, ja siksi haluaisimme käyttää teräspalkkia.
Pulpettikaton päälle haluamme rakentaa terassin terassilevyllä ja kaiteilla, jossa lasken jaetun kuorman olevan 70 kg/m2 (1750 kg).
Palkin jänneväli tulee olemaan 5300 mm ja se lepää kahdella seinään kiinnitetyllä pilarilla. Siinä aion katkaista olemassa olevat kattopalkit (2350 mm) ja kiinnittää ne palkkiin.
Tuleeko HEB 160 mm palkki kestämään kuormat ja mikä tulee olemaan taipuma?
Otan kiitollisena vastaan apua.
Ystävällisin terveisin
Christian

Kun on kyseessä terassi/parveke, normi sanoo, että mukaan pitäisi lukea myös hyötykuorma 3,5 kN/m2 (n. 350 kg/m2) rakennusmateriaalien omapainon lisäksi, jonka mainitsit viestissäsi. Voin tarkistaa nopeasti maanantaina, kun olen töissä, mutta epäilen, että taipuma voi olla ongelma sillä jännevälin ja teräspalkin mitalla.

Aron Roger Aron Roger sanoi:
Kun kyseessä on ulkoterassi/parveke, normi sanoo, että täytyy ottaa huomioon hyötykuorma 3,5 kN/m2 (n. 350 kg/m2) rakennusmateriaalin omapainon lisäksi, jonka mainitsit viestissäsi. Voin tarkistaa nopeasti maanantaina, kun olen töissä, mutta epäilen, että taipuma voi olla ongelma tuolla jänneväleillä ja teräspalkin mitoituksella.
Hei!
Tiedän, että minun on vaikea saavuttaa rakennusnormi.
Ajatuksena on, että perheemme neljä henkilöä viettää aikaa parvekkeella muutaman kerran kesällä. Ajattelin, että lumikuorman laskenta korvaa perheemme kesällä.
Aiemmin siellä oli parveke, jota käytettiin nykyisellä puutteellisella kattorakenteella.
Joten tarkoituksena on löytää ratkaisu, joka voi toimia ja on paljon parempi kuin nykyinen. Ystävällisin terveisin,
Christian

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.