Hei!
Olen parhaillaan kunnostamassa kesämökin kattoa. Se on pulpettikatto.
Ajatuksena oli asentaa katolle peltiä. Mutta nyt olen alkanut miettiä betonitiiliä sen sijaan.
Kysymys on, mitä kertopalkit, joita olen käyttänyt katossa, kestävät.
Palkkien mitat ovat 45X360mm.
cc etäisyys palkkien välillä 1200mm
Mökin leveys (jänneväli) 4900mm
Mökin pituus 9550mm
Katon kaltevuus 15 astetta
Lumivyöhyke 1,5

Kattoon on asennettu raakapontti ja katto tullaan myös eristämään.

Onko jollain jotain tietoa tähän liittyen tai linkkiä laskentaohjelmaan?

Kiitos etukäteen!

Tervetuloa Byggahus-foorumille!

Netistä löytyy runsaasti linkkejä Kertopalkkien lujuustietoihin. Esim. tämä:
https://www.metsawood.com/se/kerto-lvl/Pages/default.aspx
Kertopalkit ovat tyyppimerkinnällä, joka täytyy tietää oikeiden arvojen löytämiseksi. Pelkät mittatiedot eivät siis riitä. Lujuus on samassa sarjassa kuin liimapuupalkit.

Kiitos linkistä.
Ainoa mitä palkkeihin on merkitty on Ultralam aug 2015. Ostin ne blocketista, joten en tiedä enempää..

Tiedän, että moelvenillä oli aiemmin laskentaohjelma, johon saattoi syöttää omat mitat ja kattokulmat ym., ja sitten ohjelma antoi tarvittavat mitat. En kuitenkaan löydä enää sitä sivua.

Ultralam on venäläisiä palkkeja. Heillä on verkkosivusto osoitteessa ultralam.com. Sieltä löytyy teknisiä tietoja. Jos palkeilla ei ole tyyppimerkintää, voit aina laskea ne kuuluvaksi heikoimpaan luokkaan. Tietojen tulkitsemiseksi tarvitaan kuitenkin tiettyjä lujuusopin tietoja. Ero painossa pelti- ja betonitiilien välillä ei ole kovin suuri suhteessa normaaleihin lumikuormiin. Erityisesti, jos talo sijaitsee pohjoisempana. Savitiilet ovat huomattavasti kevyempiä kuin betonitiilet. Eri valmistajien betonitiilien välillä voi olla melko suuria eroja.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.