Jag har en generell fråga kring hur man gör en beräkning och ett konkret exempel som jag vill kontrollera. Det var ett tag sen gymnasiefysiken och jag vill lära mig principen.

Jag vill förstå hur jag beräknar belastningen på tex konsoler som belastas av ett överhäng så att en hävstångseffekt uppstår. Jag vill kunna översätta resultatet av beräkningen (Nm?) till vikt i kg, eftersom det verkar vara standardmåttet i handeln.

Med andra ord: Frågan jag vill kunna besvara är om ex en konsol som tål maxvikt X kg kommer att klara belastningen från en hylla/bänkskiva etc med kända mått och vikt.

Konkret exempel: Jag är sugen på att bygga en uppfällbar bänkskiva som är fäst i vägg 1 i skivans kortände med fällbara konsoler. Nedfälld ska skivans långsida gå parallellt med vägg 2. Skivan blir ca 1500 mm. Avsikten är att få en flexibel arbetsbänk i ett litet kök. I detta fall har jag tänkt ha ett stöd i andra kortändan och i mitten, men skulle gärna ha möjligheten att göra även stöden uppfällbara. Jag tänker fällbara konsoler med en regel på som är lika lång som bänkskivans bredd, som fälls ned som armar innan skivan kommer ner. Intressant att kunna beräkna belastningen även på dessa. Alternativt ben som sitter i skivan med rejäla gångjärn och som fälls ut när skivan fälls ned.

Och förstås att höra om forumet tycker att det här är en galen idé.

Bonusfråga: vilken vikt bör jag räkna med att skivan ska klara på svagaste stället? Ska tåls matkassar, stora grytor, att hänga mot och annat köksarbete. Grytor och kassar är väl max 20 kg men kanske kräva mer av nån anledning jag inte tänkt på?

S
En tiedä miten laskea, mutta minulla on ehdotus ratkaisuksi.

Oletetaan, että voit käyttää seinää 1 levyn säilytykseen. Kiinnität levyn saranoilla seinän 1 säätimeen tai listaan. Alaosassa vapaa päässä asetat sisäänvedettävän päätylevyn.
Levyn maksimipituus määräytyy penkkikorkeuden ja kattokorkeuden mukaan.
Tee levy täyspuusta eikä sormijatketusta puusta, jotta taipuma pysyy hallittavana.

• Tykkään
sgtrokoko
  • Laddar…
S sinuslinus sanoi:
En tiedä kuinka laskea, mutta minulla on ehdotus ratkaisuun.

Oletetaan, että voit käyttää seinä 1:tä levyn säilytykseen. Kiinnität levyn saranoilla runkoon tai listaan seinässä 1. Alapuolelle vapaaseen päähän asennat sisäänvedettävän päädyn.
Levyn maksimipituus määräytyy työtason korkeuden ja katon korkeuden mukaan.
Tee levy kokolaminaatista eikä sormijatketusta puutavarasta, niin taipuma pysyy hallittavana.
Kiitos! Se on hyvä ehdotus.

Lisää mitoitettu kuva niin saat apua.

Lyhyesti sanottuna täytyy pöytään kohdistuva vääntömomentti ottaa vastaan kiinnityksen vastaavalla vääntömomentilla.

Vipuvartta lasketaan rinnakkain kohdistetun voiman kanssa. Viputangot voidaan siirtää rinnakkain.

Se kysymys on melko hankala:thinking: Mutta jos teet yksinkertaisen karkean arvion ja oletat joitakin arvoja ja yksinkertaisuuden vuoksi on 1 kg yhtä kuin 10 N (itse asiassa 9,81) Konsoli kestää maksimikuorman 10 kg (100 N) ilmoitettuna konsolin ulkopäässä, joka on 750 mm pitkä = 134 Nm (100 N/0,75m), jos kaksinkertaistat vipuvarren, sinun on puolittava paino, jotta et ylitä max vääntömomenttia, jos kaikki kuormitus osuu levyn reunalle. Mutta todellisuudessa levyn paino jakautuu koko pituudelle, mutta pistemäiset kuormat kaukana konsolista antavat erittäin korkeita vääntömomentteja, mutta mitään tästä ei tarvitse huomioida tai laskea. Todellinen ongelma tulee olemaan kiinnitys seinään, ja mitä seinäsi kestää, voi testata käytännössä vetotestillä erilaisilla ruuviliitoksilla ja mahdollisilla seinän vahvistuksilla. Joten tehdäkseen sen yksinkertaiseksi ilman suurempia laskelmia ja suurempaa vaikutusta seinään kiinnitä kaksi jalkaa levyn alle, jotka kääntyvät esiin, kun laskette levyn alas, jolloin suurin osa kuormituksesta otetaan kahdella jalalla ja vähän konsolin/seinän kautta. Ainoa kerta, kun konsolit ovat maksimikuormitettuna on, kun levy on ylhäällä eikä silloin ole mitään vääntömomenttia huomioon otettavana:)

Tee kuten minä: Ylidimensionoi niin pirun paljon.

ricebridge ricebridge sanoi:
Tee kuten minä: Ylidimensionoi oikein kunnolla.
Voi tulla ongelmaksi TS:llä on pieni keittiö;)

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Minulla on samanlainen ongelma, jonka ratkaisin seuraavalla tavalla. Jaoin levyn niin, että siitä tuli 6 cm leveä kaistale ja 54 cm leveä klaffi. Nämä kaksi osaa yhdistin neljällä valetusta messingistä tehdyllä saranailla (muut ovat huonoja). Kiinnitin kaistaleen seinään toisen, suunnilleen saman kokoisen, kaistaleen avulla. Kiinnitin klaffin alapuolen etureunaan kiinnikkeet kahdelle säädettävän korkuiselle IKEA-jalalle. Se näyttää tältä:
Itse tehty klaffipöytä, jossa 54 cm leveä levyn osa, kaksi säädettävää jalkaa kiinnitetty edessä, liitetty seinään ja tuettuna messinkisaranoilla.
Kun en halua klaffin olevan ylhäällä, irrotan jalat. Silloin se näyttää tältä:
Monokromaattinen piirros seinään kiinnitetystä levystä, jossa on kapeampi osa ylhäällä ja laajempi alas laskettava osa, kiinnitetty neljällä saranalla.
On hankalaa saada toimimaan sisään taittuvilla kannattimilla. Yleensä lasken sen varaan, että pöydän tai levyn pitää kestää kahden aikuisen miehen paino, eli noin 200 kg. IKEAn jalat kestävät käsittääkseni 75 kg kappale. Tässä tapauksessa se tarkoittaa 50 kg per jalka ja 100 kg saranoille ja ruuveille seinässä.

• Tykkään
Benjamin1983 ja 2 muuta
  • Laddar…
Tuo rakenne ei aiheuta suurempia ongelmia momentin kanssa. Sen sijaan on leikkausvoimat, jotka määrittävät mitoituksen (eli ruuvit "höylätään irti" seinästä sen sijaan, että ne vedettäisiin ulos seinästä).

Poikittaisvoimia haluaisin kutsua niitä, mutta juuri se on pointti. Minulla oli joitakin rivejä vääntömomentista viestissäni, mutta poistin ne, koska mielestäni ne eivät kuuluneet ketjuun.

Tyylikäs ja siro rakenne, jonka olet tehnyt justusandersson(y) ja epäilen, että ilman, että tarvitsee käyttää liikaa aikaa laskelmiin.

Ah, luulin että ne olivat TS:n kuvia...:oops:

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.