1 483 lukukertaa ·
13 vastausta
1k lukukertaa
13 vastausta
Laskea aikaa
Hei, kirvesmies. Auta minua arvioimaan, kuinka kauan kestää yksin asentaa:
- Västkustskivor
- Paneli
- Asettaa raakaponttiluukut, kattohuopa (gummi?), peltikatto (klick)
Eli suojata säätä vastaan.
Taloon, joka on noin 12x9m (1 1/2 kerros, korotettu seinälinja) ja jonka kattokulma on 38 astetta. Toinen päätyseinä koostuu pääasiassa lasijulkisivusta.
Ajattelen rakentamista ja pohdin, kuinka pitäisi arvioida näihin vaiheisiin kuluva aika tunneissa ja kuinka paljon aikaa sinä olisit arvioinut näiden tekemiseen.
- Västkustskivor
- Paneli
- Asettaa raakaponttiluukut, kattohuopa (gummi?), peltikatto (klick)
Eli suojata säätä vastaan.
Taloon, joka on noin 12x9m (1 1/2 kerros, korotettu seinälinja) ja jonka kattokulma on 38 astetta. Toinen päätyseinä koostuu pääasiassa lasijulkisivusta.
Ajattelen rakentamista ja pohdin, kuinka pitäisi arvioida näihin vaiheisiin kuluva aika tunneissa ja kuinka paljon aikaa sinä olisit arvioinut näiden tekemiseen.
Se riippuu siitä, kuka tekee työn. Eli kuinka taitava/kokenut henkilö on.
Lisäksi se riippuu siitä, kuinka monta ihmistä on töissä, jos joku katsoo, ettei pitäisi/voi/saa tehdä sitä itse.
Se riippuu myös siitä, mitkä työkalut ovat käytettävissä ja kuinka tottunut tekijä on niiden käyttöön.
Lopulta ja tärkeämpää, se riippuu tarkalleen siitä, mitä toimeksiantoon sisältyy.
Joten siihen on todella hankalaa vastata.
Mietin, olisiko paras tapa saada vastaus kysymykseen kuitenkin pyytää muutamia tarjouksia.
Lisäksi se riippuu siitä, kuinka monta ihmistä on töissä, jos joku katsoo, ettei pitäisi/voi/saa tehdä sitä itse.
Se riippuu myös siitä, mitkä työkalut ovat käytettävissä ja kuinka tottunut tekijä on niiden käyttöön.
Lopulta ja tärkeämpää, se riippuu tarkalleen siitä, mitä toimeksiantoon sisältyy.
Joten siihen on todella hankalaa vastata.
Mietin, olisiko paras tapa saada vastaus kysymykseen kuitenkin pyytää muutamia tarjouksia.
Nyt sinun on varmaan luettava kysymys uudestaan 😁 Kysymys oli, kuinka monta tuntia puuseppä olisi laskenut kyseiseen työhön. Sitten ymmärrän, että jos aion tehdä sen itse, minun täytyy lisätä x-aikaa, koska minulla ei ole samaa kokemusta.O sanoi:
Se riippuu siitä, kuka tekee työn. Eli kuinka osaava/taidokas hän on.
Lisäksi se riippuu siitä, kuinka monta ihmistä työskentelee, jos joku katsoo, ettei voi/saa/ehdottomasti tehdä sitä itse.
Se riippuu siitä, mitkä työkalut ovat käytettävissä ja kuinka tottunut tekijä on niiden käyttämiseen.
Lopuksi ja tärkeämpää, se riippuu tarkalleen siitä, mitä tehtävään sisältyy.
Joten sitä on todella hankalaa vastata.
Lienee kuitenkin paras tapa saada vastaus kysymykseen, että pyytää muutama tarjous.
Nyt sinun täytyy varmaan lukea (uudelleen?) vastaus. 😁N Nygge72 sanoi:
Pidän kiinni siitä, että kuten kysymys on esitetty, siihen ei yksinkertaisesti voi vastata, koska tarvittavat tiedot puuttuvat.
Pitäisikö ensin olettaa, mitä kysytään, ja sitten vastata? Tietenkin voi, mutta silloin se ei varmaankaan perustu samoihin oletuksiin kuin kysymyksen esittäjällä, tai mitä kysymyksen esittäjä unohti ottaa huomioon, tai päinvastoin: jotain, mitä kysymyksen esittäjä otti huomioon, jää huomiotta. Se johtaisi useisiin arvauksiin, jotka puolestaan johtaisivat lisää arvauksiin. Jos näin tehdään, vastaus menettää merkityksensä. Se olisi arvaus. Todennäköisesti täysin väärin. Koska edellytyksiä ei tunneta, katson, että kysymykseen ei voida vastata tyydyttävästi.
Mielestäni tässä tilanteessa selviö on, että olet jo saanut vastauksen: Pyydä tarjouksia.
Ymmärrän kaiken tämän, mutta en ole hakemassa tarkkaa aikaa. Haluan tietää, onko kyseessä noin 1 viikko, 3 viikkoa vai 2 kuukautta näiden vaiheiden tekemiseen kokeneelle rakentajalle.O sanoi:
Nyt kyllä sinun täytyy lukea vastaus (uudelleen?). 😁
Pidän kiinni siitä, että kuten kysymys on asetettu, siihen ei yksinkertaisesti voi vastata, koska puuttuu tietoa erilaisista edellytyksistä.
Pitäisikö ensin olettaa, mitä kysytään, ja sitten vastata? Tietysti voi, mutta silloin se ei todennäköisesti perustu samoihin oletuksiin kuin kysyjä ajatteli, tai kysyjä unohti ajatella, tai päinvastoin jätetään huomiotta jotain, mitä kysyjä odotti. Tähän liittyisi useita arvauksia, jotka olisivat pohjana uusille arvauksille. Tällöin vastaus olisi vähemmän relevantti. Arvaus. Todennäköisesti täysin väärin. Koska edellytyksiä ei tunneta, mielestäni kysymykseen ei voi vastata tyydyttävästi.
Mielestäni itsestään selvä vastaus tällaisessa tilanteessa on, että olet jo saanut sen: Pyydä tarjouksia.
Ymmärrän myös, että tavallisena harrasterakentajana voi ilmaantua vaiheita, jotka pidentävät aikaa. Aika kuitenkin kertoo paljon siitä, kuinka paljon minun täytyy suunnitella aikaa, jotta löydän hyvän ajankohdan vuodessa tämän tekoon, jotta jää pelivaraa.
Ajatuksena on luonnollisesti myös kysyä asiantuntijoilta, onko asioita, joita pitäisi ottaa huomioon tai miten tiettyjä asioita ratkaistaan.
Peukalo ei ole keskellä kämmentä ja korkealaatuisia työkaluja löytyy, sekä ympärillä osaamista, josta saa apua tarvittaessa.
Laskettuna ukon mukaan sanoisin varmaan pikkusormen ja kyynärpään välin olevan 3-4 viikkoa länsirannikkolevylle + paneelille. Edellyttäen, että on rakennusteline.
Katto noin 2 viikkoa.
Jos on kaksi, se on tehokkaampaa.
Katto noin 2 viikkoa.
Jos on kaksi, se on tehokkaampaa.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 viestiä
Nyt olen amatööri. Mutta arvaan, että taitava puuseppä hoitaa luettelemasi asiat noin 2 kuukaudessa. Mutta paljon aikaa voi kulua pelkästään materiaalin siirtämiseen, joten jos materiaali on yli 5 metrin päässä työpisteestä, sinun tulee varata siihen huomattavasti enemmän aikaa. Siitä peltikatosta minulla ei ole yhtään tietoa kuinka kauan se voi viedä.
Mutta jos puhutaan katosta. Todennäköisesti sinulla on joitakin läpivientejä, esim. ilmanvaihdolle. Uskon, että sinun on oletettavasti varattava noin yksi päivä jokaiselle läpiviennille. On asennettava kiinnikkeet ennen aluskatetta, aluskate on vedettävä kiinnikkeen päälle, reiän teko peltiin, erilaiset päälle kiinnitykset peltiin jne.
Ja seinillä tulee olemaan samanlaisia "poikkeamia", joissa yksittäinen yksityiskohta antaa 0,5 - 1 päivää ylimääräistä per yksityiskohta.
Ja jos löydät vain tavallisen taitavan puusepän, sinun on lisättävä 50 - 100%, ja tuplattava kerran vielä, jos saat jonkun todella huonon.
Ja materiaalin ja jätteen käsittely voi viedä yhtä paljon aikaa kuin itse rakennustyö. Ellei sitä voi järjestää erittäin tehokkaasti.
Mutta jos puhutaan katosta. Todennäköisesti sinulla on joitakin läpivientejä, esim. ilmanvaihdolle. Uskon, että sinun on oletettavasti varattava noin yksi päivä jokaiselle läpiviennille. On asennettava kiinnikkeet ennen aluskatetta, aluskate on vedettävä kiinnikkeen päälle, reiän teko peltiin, erilaiset päälle kiinnitykset peltiin jne.
Ja seinillä tulee olemaan samanlaisia "poikkeamia", joissa yksittäinen yksityiskohta antaa 0,5 - 1 päivää ylimääräistä per yksityiskohta.
Ja jos löydät vain tavallisen taitavan puusepän, sinun on lisättävä 50 - 100%, ja tuplattava kerran vielä, jos saat jonkun todella huonon.
Ja materiaalin ja jätteen käsittely voi viedä yhtä paljon aikaa kuin itse rakennustyö. Ellei sitä voi järjestää erittäin tehokkaasti.
Hieno juttu. Nyt minulla on ainakin jotain, mistä lähteä ajattelemaan, millä tavalla minun tulisi miettiä asioita. Entisenä kokki koulutettuna tiedän kaiken valmisteluista, että se on A ja O, jos asioiden tulee sujua, mitä otan aina huomioon projekteissani, ja se melkein koituu kohtalokseni, koska en koskaan saa niitä pieniä lepohetkiä, jotka muuten syntyvät luonnollisesti, kun haetaan asioita jne 😂H hempularen sanoi:Nyt olen amatööri. Mutta arvaan, että taitava kirvesmies korjaa kaiken luettelemasi noin 2 kuukaudessa. Mutta paljon aikaa voi kulua pelkästään materiaalin kantamiseen, joten jos materiaali on yli 5 metrin päässä työpaikalta, sinun kannattaa lisätä siihen huomattavasti aikaa. Tuosta pellistä en tiedä yhtään mitään, kuinka kauan se voi kestää.
Mutta jos ottaa katon. Luultavasti sinulla on muutamia läpivientejä, esim. ilmanvaihdolle. Luulen, että sinun on yleisesti ottaen lisättävä noin yksi päivä per läpivienti. On asennettava pellitys ennen aluskatetta, pitää vetää katemateriaali pellityksen päälle, rei'ittäminen peltiin, erilaiset pellitykset peltiin jne.
Ja seinilläkin tulee olemaan vastaavanlaisia "poikkeamia", joissa yksittäinen yksityiskohta antaa 0,5 - 1 päivän ylimääräistä per yksityiskohta.
Ja jos löydät vain normaalisti taitavan kirvesmiehen, joudut lisäämään 50 - 100 %, ja tuplaamaan vielä kerran, jos saat jonkun todella huonon.
Ja materiaalin ja jätteen käsittely voi kestää vähintään yhtä kauan kuin itse rakentaminen, ellei sitä voida järjestää erittäin rationaalisesti.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 viestiä
Mutta avain on löytää oikea ammattilainen. Maaseudulla rakennettiin attefallshus viereiselle tontille. Paikalla oli 4 - 5 miestä joka päivä toukokuusta syyskuuhun (perustus oli valettu vuotta aikaisemmin). Siihen mennessä ikkunoita ei ollut vielä asennettu, ja paneeli oli 3/4 valmis. Niin kauan kuin pystyin näkemään, seinät olivat eristetty mutta sisäpuolella ei ollut tehty mitään. He asensivat peltikaton, 3 miestä sai paikalleen 1 - 2 peltisegmenttiä päivässä.
Surullinen huijaus. Sitten voin verrata naapurin kanssa, joka rakensi 1 1/2 kerroksisen talon, jossa oli 2 puuseppää (paitsi katon asennuksessa, jolloin heitä oli 5 ja asensivat peltikaton). Nyt hän rakensi valmiiksi leikatuilla, mutta siellä oli säätä kestävä + autotalli pystytetty ja säätä kestävä ikkunoilla ym., 1 1/2-2 kuukaudessa.H hempularen sanoi:Mutta avain on löytää oikea käsityöläinen. Maaseudulla rakennettiin attefallshus naapuritontille. Rakennustyömaalla oli 4 - 5 miestä joka päivä toukokuusta syyskuuhun (perusta oli valettu edellisenä vuonna). Silloin ikkunoita ei ollut vielä asennettu, ja paneeli oli 3/4 valmis. Kuten näin, seinät oli eristetty, mutta sisäpuolella ei ollut tehty mitään. He asensivat peltikaton, kolme miestä sai paikalleen 1 - 2 peltisegmenttiä päivässä.
K
Kapabel
Omatoimirakentaja
· Värmland
· 372 viestiä
Kapabel
Omatoimirakentaja
- Värmland
- 372 viestiä
Tuossahan olet vastannut omaan kysymykseesi, suunnilleen ainakin😃.N Nygge72 sanoi:Kurja huijaus. Sitten voin verrata naapuriin, joka rakensi 1 1/2 kerroksisen talon, jossa työskenteli 2 puuseppää (paitsi kattotyön aikana, jolloin heitä oli 5 ja he asettivat peltikaton). Nyt hän rakensi valmiiksi leikatuista materiaaleista, mutta siellä oli säätä kestävä + autotalli pystytetty ja säätä kestävä ikkunoineen jne. 1 1/2-2 kuukaudessa
Ei, sillä he tekivät paljon myös kuoren sisällä, mitä en nähnyt 😁 Näin kuitenkin, että he myös huijasivat ajassa. 2 tuntia, jotka naapuri joutui maksamaan joka päivä, kun he eivät olleet siellä. Tuli myöhään/lähti aikaisin ja sama lounasaikaan.K Kling 1 sanoi:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 viestiä
En sanomatta, mitä he olivat sopineet, mutta hän ei ollut tyytyväinen maksaessaan laskuja, kun he toimivat näin. Hän ymmärsi matkustusajan, kun he tulivat aamulla ja lopettivat iltapäivällä (mutta jos maksaa 8 tunnista, niin silloin pitäisi saada 8 tuntia työtä, matkustusaika olisi voitu lisätä sen päälle), mutta hän ei ollut tyytyväinen siitä, että he lähtivät syömään jokaisella lounaalla ottamatta omia eväitä ja hänen täytyi maksaa tunnista.H hempularen sanoi:
Harvat muut työt sallivat tulla 30 minuuttia myöhemmin ja lähteä 30 minuuttia aikaisemmin ja saada maksettuna 8 tuntia (+1 tunti lounaalla).
Klikkaa tästä vastataksesi