Onko kyseessä opiskelutehtävä vai hypoteettinen kysymys?

50%RF 25°:ssa on yli 200%RF 2°:ssa...

Ei, se on erittäin käytännöllinen kysymys. Aion asentaa vapaajäähdytyksen ja halusin varmistaa, etten saa kondensaatiota, kun suolaliuosputket vedetään lattian läpi.

Kyllä, olen kontrollifriikki, jolla on vaikeuksia luottaa ihmisiin, erityisesti putkimiehiin (aiempien kokemusten vuoksi)
:)

Jarlingar Jarlingar sanoi:
Onko se opiskelijatehtäväsi vai hypoteettinen kysymys?

50% RH 25°C:ssä on yli 200% RH 2°C:ssä...

15 mm eristys, jonka lambda on 0,04, tulee olemaan ytimen lämpötila noin +19,5° ulkopuolella ja noin +3,7° sisäpuolella (putkea vasten). Kyllästyskäyrä +19,5° vastaa noin 73%RH lämpötilassa +25°.

TÄRKEÄÄ, että valitset diffuusiotiiviin eristyksen, kuten Armaflex tai vastaava.

• Tykkään
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kiitos paljon, mutta miten päädyit siihen?
...ja mitä tapahtuu, jos täytän palkiston puhallusvillalla? (putki kulkee palkiston keskellä)

"UPONOR Pipe PLUS med isolering S15 32X3,0 BLUE" on ehdotettu.

/Fredrik

15 mm eristys lambda-arvolla 0,04 tulee saavuttamaan ulkolämpötilan noin +19,5° ulkopuolella ja noin +3,7° sisäpuolella (putkea kohti).
Kyllästyskosteus +19,5° vastaa noin 73%RH lämpötilassa +25°

TÄRKEÄÄ, että valitset diffuusiotiiviin eristyksen, kuten Armaflex tai vastaava.

Odotetaan ylitysvastusta, olen opiskellut paljon kosteusasioita.. Kosteusasijantuntija.

Ei ole merkitystä kosteuden kannalta, vaikka sinulla olisi lisää puhallusvillaa putken ympärillä.
Valitulla letkulla pärjäät ilman kondensoitumista jopa noin 73%RH:iin +25°:ssa, jos jäähdytysaine on +2°.

Ok, olen kiitollinen tiedosta enkä kyseenalaista sinua, haluan vain ymmärtää.

Loogisesti ajateltuna putken pinnan pitäisi tulla kylmemmäksi, jos eristän enemmän putken ulkopuolella (eristyksellä, joka ei ole diffuusiotiivis) kondensoitumisen riskin kanssa, vai onko tällä jotain tekemistä sen energian kanssa, joka kuluu veden höyrystymiseen (höyrystymislämpö entalpia?).

Jos jaksat, saat mielellään selittää, miten ajatellaan/lasketaan, tai viitata johonkin, jota voin lukea. Olen melko hyvä matematiikassa ja fysiikassa yleensä, mutta en ole suunnittelija tai rakennusalan ammattilainen.

Lasketaan siirtymävastuksella, olen opiskellut jonkin verran kosteutta.. Kosteusasiantuntija.

Ei ole merkitystä, onko putken ympärillä lisää puhallusvillaa kosteuden kannalta.
Valitulla letkulla pärjäät kuten sanottu ilman kondensoitumista noin 73 %RH +25°:ssa, jos jäähdytysaine on +2°

Putken pinta ei koskaan tule olemaan kylmempi kuin kylmäaine. ;)
Putkessa, jota olen käyttänyt laskelmissani, on +2° pintalämpötila.

Anteeksi, tarkoitin putkieristyksen pintaa.

Putken pinta ei koskaan tule olemaan kylmempi kuin kylmäaine. ;)
Olen laskenut putken pintalämpötilaksi +2°.

Tai sanotaan näin. Minulla on samat putket, samat lämpötilat. Mutta minulla on 15 mm diffusiontiivis eristys ja lisäksi 135 mm ei-diffuusiotiivis eristys. Yksinkertaisuuden vuoksi sama lambda. Oletamme suuren ilmavirtauksen, joten ulkopuolisen eristyksen ulkopuolella on 25 astetta.

Silloinhan tulee olla 2+(25-2)*(15/150) = 4,3 astetta sisäisen eristyksen pinnalla? ja kondensaation riski ulkoisessa eristyksessä?

Mitä en huomaa?

Laskelman selitys yllä:

Tx = sisäisen eristyksen pinnan lämpötila.
Tk = kylmäaineen lämpötila (2 °C)
To = ympäristön lämpötila (25 °C)
ti = sisäisen eristyksen paksuus (15 mm)
ty = ulkoisen eristyksen paksuus (135 mm)

Tx = Tk + (To-Tk)*(ti/(ti+ty))

/Fredrik

Putken pinta ei koskaan tule kylmemmäksi kuin kylmäaine. ;)
Se on +2° pintalämpötila putkessa, jota olen käyttänyt laskemiseen.

Viimeksi muokattu:
Ja teoriassa siis.. Siksi haluat sijoittaa putken eristyksen lämpimälle puolelle ;)

Mikä välipohja se on? Kylmäullakkoa vasten, välipohja?

Välipohja (lämmin molemmilta puolilta). En ymmärrä, "kylmä puoli" onhan putki sisällä!

Teoreettisesti joo.. Siksi haluat sijoittaa putken eristyksen lämpimälle puolelle ;)

Mikä välipohja on kyseessä? Kylmäullakkoa vasten, välipohja?

No niin, sillä ei ole väliä vaikka sinulla olisi 5 metriä lösull putken ympärillä, lämpötila olisi silti +25° lösullenissa.

Nojaa, kylmän putken yhteydessä se tulee olemaan kaksi astetta, puolivälissä eristystä (armaflex, lösull tai mikä se nyt voi ollakaan) tulee olemaan keskivaiheilla 2 ja 25 jne. Ajattelenko ihan pieleen?

Tiedänhän, että se ei oikeastaan ole näin todellisuudessa, voiko se liittyä neliölliseen leviämiseen? Tyyliin kaikki kylmä tulee pieneltä alueelta, kun taas lämpö tulee suurelta alueelta?

Jaa mutta silloin ei ole väliä vaikka sinulla olisi 5 metriä lösullia putken ympärillä, silti se tulee olemaan +25° lösullissa.

Viimeksi muokattu:
En voi ratkaista ongelmiasi, mutta haluan mielelläni antaa joitakin teoreettisia kommentteja, jotka toivottavasti voivat lisätä ymmärrystä siitä, miten se toimii.

Tämä on tyypillinen stationaarinen lämmönjohtavuusongelma. Lämmönjohtavuusongelmaa ohjaa differentiaaliyhtälö, joka kertoo, miten lämpö leviää kehossa siihen syötetyn energian perusteella. Tarvitaan sitten, kuten sanotaan, konstitutiivinen laki, joka yhdistää energiavirran lämpötilagradienttiin, yksinkertaistetusti lämpötilaeroon. Laki, jota yleensä käytetään, on Fourierin laki, joka sanoo, että energiavirta on verrannollinen lämpötilagradienttiin. Suhdelukukerroin on lämmönjohtavuuskyky, lambda on mainittu aiemmin ketjussa. Jos otetaan yksinkertainen esimerkki, seinä samasta materiaalista. Seinän läpi on tietty energiahäviö, jolloin lämmönjohtavuusyhtälö ja Fourierin laki sanovat, että lämpötila vaihtelee lineaarisesti seinän paksuuden läpi. Olen nähnyt vastaavaa ajattelua ketjussa putkieristykselle. Ongelma on, että meillä ei ole niin yksinkertaista tapausta. Meillä on putki ja eristys pyöreällä poikkileikkauksella. Luulen, että on helpointa ajatella, että tarkastelemme energiavirtausta viipaleen näköisen leikkauksen kautta. Energia, joka menee sisään kärjessä (putken pinnalla), on yhtä suuri kuin se, joka menee ulos reunalla (eristeen ulkopinnalla). Koska alue reunalla on paljon suurempi kuin kärjessä, energiavirta pinta-alayksikköä kohti pienenee, kun siirrytään putken pinnasta eristeen ulkopintaan. Mutta Fourierin laki pätee edelleen, eli energiavirta pinta-alayksikköä kohti on verrannollinen lämpötilagradienttiin. Jotta tämä toimisi, lämpötilan on vaihdeltava epälineaarisesti eristeen läpi, lämpötilagradientti pienenee ulospäin liikuttaessa. Voidaan kysyä, eikö sitä voi approksimoida lineaarisella lämpötilavaihtelulla? Tämä voitaisiin tehdä hyvällä omallatunnolla, jos eristys olisi ohut, mutta näin ei ole, joten on kyseenalaista tehdä tämän tyyppinen approksimaatio.

Seuraava asia, jonka olen lukenut ketjussa, on keskustelu siitä, mikä on eristyksen pintalämpötila. Eristys ei tule olemaan sama lämpötila kuin ympäröivä ilma. Lämmönsiirto eristeen ulkopinnan ja ilman välillä johtuu pääosin konvektiosta. Oletetaan usein, että konvektiorajan ehto säätää, että energiavirta pinnan läpi on verrannollinen pintalämpötilan ja ympäröivän ilman lämpötilan eroon. Suhdelukukerroin on valitettavasti vaikea selvittää. Se riippuu pinnan kunnosta ja ehdottomasti ilman nopeudesta. Jos ilma on liikkumatonta, on luonnollinen konvektio. Sitten ilman lämmittäminen pinnalla aiheuttaa liikettä ilmassa.

Siinä oli joitakin kommentteja, se saattaa hämmentää enemmän, mutta mielestäni on silti oltava varovainen liian karkein selitysmallien ja oletusten kanssa.

• Tykkään
Tistelart ja 2 muuta
  • Laddar…
Tein simuloinnin Energy2D:ssä, joka on vapaasti käytettävissä, ja tein mallin. Kuvassa näkyy simulointi, kun tasapainotila on käytännössä saavutettu.

Johtopäätökseni on, ettei pitäisi asentaa brine-putkia eristämättömiin/ilmanvaihdottomiin tiloihin, ellei ulompiin kerroksiin ole asennettu höyrynsulkua. Toivon todella, että olen väärässä :/

Mallissa on neljä estettä ympärillä, joilla on vakio lämpötila 25 astetta, sitten on estä keskellä, jolla on samat ominaisuudet (lambda, tiheys ja lämpökapasiteetti) kuin kivivilla. Keskellä on ympyrä, joka vastaa putkea, jonka lämpötila on vakiona 2 astetta.

Lambda, tiheys ja lämpökapasitiivisuus eivät vaikuta tasapainotilaan lainkaan.

Simulointi Energy2D:ssä, lämpötilajakauma; keskellä putki (2°C) ja ympärillä neljä lohkoa (25°C), kuvaa tasapainotilanteen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.