Tarvitsisin apua laskettaessa, mikä laaja kuorma (q) minun pitäisi käyttää mitoittaessani ja valitessani menetelmää kantavan seinän kuormittamiseksi. Kyseessä on 1 1/2 kerroksen omakotitalo, mutta pohjakerroksessa on kaksi kantavaa seinää luonnoksen mukaan. Kun tiedän (q), voin laskea loput itse, koska haluan nähdä, mitä vaihtoehtoja erilaiset pohjaratkaisut antavat liimapuulle, HEA:lle jne.
Onko kyseessä ullakkopalkkien lattian kuorma? Jos on, miten ullakkoa käytetään?
Hei,
Kyseessä on kantavien sisäseinien kuorma, jota etsin. Kun tiedän sen (q), voin laskea useilla luonnoksilla, joita olen suunnitellut, miten vaihtaa osia näistä seinistä. Jos se olisi ollut ainoa kantava seinä pohjakerroksessa, olisin voinut laskea (q), mutta en tiedä, onko olemassa erityisiä käytäntöjä, kun on kaksi kantavaa seinää (etäisyydellä "a" toisistaan) luonnoksen mukaan (eli kuorma q). Ei käytetä vinttiä, eikä sitä tulla käyttämään, vintillä ei ole lattiaakaan. Talo on rakennettu -64, ja siinä on slammattu tiiliverhous/puurunko pohjakerroksessa ja puupaneeli puolikerroksessa.
Jokainen lattiahirsi voidaan pitää neljällä tuella varustettuna palkkina. Bjälkenin edustama kokonaiskuorma jakautuu neljälle tuelle punaisella merkityllä tavalla.
Eli yksinkertaisesti sanottuna, kun lasketaan laajalle levinnyttä kuormitusta, oletetaan, että se on tasaisesti jaettu neljän seinän kesken, vaikka b<a piirrokseni mukaan; Esim. jos meillä on yhteensä katto- ja lattialaskosta 100 N/m (seinien pituussuunnassa), jokaisen seinän pitäisi katsoa kantavan 25N/m, ja näin ollen tuo 25N/m on mitoittava laajalle levinnyt kuorma, eikä tarvitse huomioida, että b<a.
Käytännössä se tuntuu melko luonnolliselta, jos vertaa "Klassisen" 1 1/2 kerroksisen talon kanssa, jolla on yleensä kantava seinä, kun minulla on kaksi rinnakkaista (b+a+b = 9m). Tämä tarkoittaa, että mahdollinen palkkivahvistus ei tarkoita, että minun pitäisi käyttää 115x630 tai jotain muuta valtavan suurta, vaikka tekisin melko suuren palkkivahvistuksen.