Olemme ostaneet uuden talon. Rakennettu 50-luvulla muuratulla julkisivulla. Liitetty kylmä autotalli, 60-luvulta. Seinällä taloa vasten näkyy tiiliä, joten autotallin katto on todennäköisesti kiinnitetty jollakin tavalla tiileen.
Nyt haluan lämmityksen autotalliin. Kysymys on, mitä teen tiiliseinän kanssa. Pitäisikö minun rakentaa runko tiiliseinää vasten eristyksellä ja kipsilevyllä, välttäen kylmäsillan?
Autotallin katto on tällä hetkellä tasakatto, jossa on jonkin verran vuotoa. Suunnittelen vaihtavani sen takaan, jossa on lievä kaltevuus taaksepäin. Mietin, kuinka ja kuinka paljon minun pitäisi kiinnittää taloon. Oletan, että tiileen on jyrsittävä ura, jotta saadaan pellitys tiilen ja katon liitoskohdassa.
Pitäisikö minun ajatella, että autotallirakennus on itsekantava rakenne, rakennettu runkoihin, jotka tukevat kattoa, ja vain muutamia kiinnityskohtia tiiliseinään, jotteivät rakennukset irtoa toisistaan. Vai pitäisikö tiiliseinää hyödyntää enemmän? (kuten näyttäisi olevan tänään)
Laatta on todennäköisesti eristämätön. Se oli varmaan tavallista 60-luvulla. Siihen ei ole paljon tehtävissä. Mutta harkitsin ainakin kaivamista laatan ympärille ja isodrän-levyjen asentamista sitä vasten. Ajattelen, että se on sekä salaojittava että antaa jonkin verran eristystä. Onko tästä ajatuksia?