Halusin kysyä teiltä, riittääkö 5-6 pakettia laminaattia, joissa on 8 kpl jokaisessa paketissa, huoneeseeni, joka on 12,5m²? Yksi lattialauta kattaa 2,69m².
Epävarma olen "hukkaosasta", kuinka paljon voi mennä hukkaan?
Riippuu huoneen mitoista, pituudesta & leveydestä
Kuinka paljon täytyy leikata pois ensimmäisestä/viimeisestä rivistä.
Kuinka lähellä saumat tulevat toisiinsa, rivi riviltä.
Kuinka lähellä seinää sauma saa olla.
Riippuu huoneen mitoista, pituus & leveys
Kuinka paljon pitää leikata pois ensimmäisestä/viimeisestä rivistä.
Kuinka lähelle saumat tulevat toisiaan, rivi riviltä.
Kuinka lähelle seinää sauma voi olla.
Kuinka paljon pitää leikata pois, en valitettavasti tiedä, mutta huoneen mitat ovat:
Lattialaminaateissa syntyy melko vähän hukkaa. Ostin äskettäin 11 pakettia, joissa oli 3,18 m²/paketti, yhteensä 34,98 m², kun tila oli 33,8 m². Tila ei ole neliömäinen, vaan ulottuu useisiin huoneisiin, mikä lisää hukkaa. Lopuksi jouduin ostamaan vielä yhden paketin, koska puuttui pala. Jos tila on neliömäinen, luulen, että selviät 5 paketilla. Jos haluat olla varma, että se riittää, osta 6 pakettia.
Klickilattian kanssa jää melko vähän hukkapaloja. Äskettäin otin riskin ja ostin 11 pakettia, joissa on 3,18 m² / paketti eli yhteensä 34,98 m², kun tila oli 33,8 m². Tila ei ole neliön muotoinen vaan ulottuu useiden huoneiden yli, mikä lisää hukkaa. Lopussa jouduin ostamaan yhden paketin lisää, koska yksi pala puuttui. Jos tila on neliön muotoinen, uskon, että selviät 5 paketilla. Jos haluat olla varma, että se riittää, osta 6 pakettia.
Voi ei, se ei ollut hyvä juttu, täytyy käyttää math skills tällaisissa tapauksissa ja lisätä +2 neliömetriä lattiapaneeleja, jotta olisi varma.
Tässä näkyy, kuinka paljon minulta jäi lopussa puuttumaan. Mutta minulla ei ole enempää kuin kymmenen kilometriä Byggmaxiin. Joten se ei ollut iso riski ottaa. Oli erityisiä olosuhteita tilan muodon kanssa, jotka lisäsivät hukkaa hieman.
Tässä näkyy kuinka paljon jäi lopussa puuttumaan. Mutta minulla ei ole kuin yksi maili Byggmaxiin. Joten se ei ollut iso riski ottaa. Oli erityiset olosuhteet tilan muodon kanssa, jotka lisäsivät hukkaa hieman.
[kuva]
Ahh se oli harmi, mutta hyvä että byggmax ei ole kaukana, toivottavasti se ratkesi!
30 cm on hyvä. Jos käytät pienempiä, tarvitaan vähemmän lattiaa.
Mitä tarkoitat? Teoreettisesti absoluuttisesti optimaalinen huone on kai suorakulmainen ja X,50 lankkua pitkä ja Y,00 lankkua leveä. Silloin saat maksimaalisen/optimaalisen limityksen 0,5 lankkua eikä ollenkaan hukkaa, paitsi kokonaisia ylimääräisiä lautoja viimeisessä paketissa, jos se ei satu menemään tasan. Vai ajattelenko väärin?
Miten tarkoitat? Teoreettisesti täydellinen optimaalinen huone on kai suorakulmainen ja X,50 lautojen pituudelta ja Y.00 lautojen leveydeltä. Silloin saa kai maksimaalinen/optimaalinen limitys 0,5 laudalla eikä yhtään hukkaa, paitsi koko ylijääneet laudat viimeisessä paketissa, jos se nyt ei satu menemään tasan. Vai ajattelenko väärin?
Tämä huone on vähän epäonnisesti 3,11 x lautapituuden pituiselta puolelta, joten tulee vähän hukkaa. Teoreettinen tarve on 36,6 lautaa, sain sen tehtyä 39:llä kappaleella.