Hei!

Olen käynyt ostamassa klinkkereitä eteiseeni, joka on kooltaan 4,2 km.

Asun betonitalossa, joka on rakennettu myöhään 60-luvulla. Joten ajattelin nerokkaasti repiä masoniittilattian ja laittaa klinkkerit suoraan betonilattialle.

Sanottu ja tehty, olen nyt repinyt masoniittilattian ja sen alla on 6 cm kerros soraa/hiekkaa jonkinlaisena tasoituksena/äänieristyksenä.

Ajatukseni on nyt, miten jatkan eteenpäin, mitä te tekisitte?

Vaihtoehdot, joihin voin päätyä, ovat:

Poistaa kaikki sora ja täyttää betonilla/nestetasoitteella oikeaan tasoon ja laittaa klinkkerit päälle.
Tämä menetelmä maksaa minulle 1500 kr tai enemmän.

Vaihtoehto 2 on korottaa lattiaa ja laittaa vaneria/lattialevyä? Sitten klinkkerit siihen? Toimiiko se?

Vaihtoehto 3 on yksinkertaisesti korvata masoniitti vanerilla/lattialevyllä ilman korokkeita ja sitten laittaa klinkkerit suoraan siihen? Toimisiko se?

Vai onko olemassa jokin muu yksinkertainen tapa?

Olen käynyt K-raudassa, Hornbachissa ja Bauhausissa ja puhunut heidän kanssaan, mutta kaikki ovat yhtä hämmentyneitä, kun sanon, että lattian alla on soraa, ja sanovat, että sen täytyy olla jonkinlainen puolalainen rakentaminen. Mutta olen googlannut ja nähnyt, että tämä oli yleistä 60-luvulla.

Kiitollinen kaikista mahdollisista vastauksista!
//Kristian

Vaihda sora EPS:ään, sitten tasoitat ja asennat mahdollisesti lattialämmityksen siihen. Älä sekoita mukaan mitään puuta.

Stefan N sanoi:
Vaihda soraa EPS:ään, sitten tasoitat sen ja mahdollisesti asennat lattialämmityksen siihen. Älä sekoita puuta mukaan koko hommaan.
d^_^b

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Onko EPS se styroxblock? Pitäisikö ne vain laittaa lattialle ja levittää tasoitetta sen päälle?

// Kristian

Ei, EPS on eräänlaista betonia, joka on sekoitettu styroxpalloihin.

Ei "puolalaista rakennustapaa", vaan tavallista 60-luvun kerrostaloissa, vain osaamattomuutta niiltä, joita tapasitte rakennustavarataloissa. Asutko kerrostalossa, vai? Jos näin on, tarkista kiinteistönomistajalta/asunto-osakeyhtiöltä, aina hyvä. Ja tietenkin valat/valutasoitat oikealle korkeudelle, eli vanhan lattian korkeus miinus klinkkeri/kiinnitys.

Myös hyvin yleinen menetelmä omakotitaloissa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.