Suunnittelen rakentavani kehyksen tunnelikasvihuoneelle. Kasvihuone on kooltaan 3x8 metriä. Ajattelin rakentaa valuformun koko 20x20 cm ympäriinsä. Toimisiko, jos täyttäisin tämän formen esim. 16/32 tai 32/64 sepeli (sekä raudoitusraudat) ja värisyttäisin betonin alas, vaihtoehtoisesti vuorottelemalla betoni/sepeli/värisyttäminen työn ja rahan säästämiseksi?

B
20 x 20 on todella massiivinen perustus kasvihuoneelle. Jos haluat säästää rahaa, tee pienempi perustus sen sijaan, että sekoittaisit huonoa betonia.

Betoni täytyy sekoittaa sekoittajassa, et voi värisyttää betonia alas.

• Tykkään
majo72 ja 1 muu
  • Laddar…
Betoni sellaisenaan sisältää jo suuren osan makadamia tai kiviainesta.

• Tykkään
Lintto1 ja 1 muu
  • Laddar…
Betoni sisältää jo kiveä. Jos haluaa täyttää volyymiä, voi lisätä isompia kiviä, mutta en usko että makadamissa se toimisi. Mutta jos aiot valaa ilman raudoitusta, voit lisätä kiviä vähitellen. Jos se on raudoitettu, siitä tulee vaikeampaa.

• Tykkään
majo72
  • Laddar…
B BSOD sanoi:
20 x 20 on todella massiivinen perustus kasvihuoneelle. Jos haluat säästää rahaa, tee pienempi perustus sen sijaan, että sekoittaisit huonoa betonia.

Sinun täytyy sekoittaa betoni sekoittimessa, et voi vikaa betonia alas.
Joo, viimeinen asia on tietysti selvää, mutta ehkä olisimme pärjänneet paljon kevyemmällä rakenteella, kuten sanoit. Lähdin oikeastaan vain lecablockin koosta, mutta tämä tulee olemaan vahvempi joka tapauksessa.

T Taxture sanoi:
Voi ostaa valmiita palkkeja…….
Esim:
[linkki]
Jos ne olisivat hieman lähempänä kotiani Pohjois-Värmlannissa, niin ne olisivat kyllä kiinnostavia! Olisi tullut pari reissua minun jarruttomalla kärrylläni :-)

D Daniel 109 sanoi:
Betoni sisältää jo kiveä. Jos haluat täyttää tilavuutta, voit lisätä suurempia kiviä, mutta en usko, että se toimii makadamin kanssa. Mutta jos aiot valaa ilman raudoitusta, voit "procenta" kivillä vähitellen. Jos se on raudoitettu, se on vaikeampaa.
Tarkoitatko Procenta-sanalla kerroksittain lisäämistä? Eikö se ole vähän sama asia kuin mitä kirjoitin? Mitä tapahtuu, jos tiivistää betonia pienemmillä kivillä, heikentyykö betoni silloin? Isommat kivet olisivat jopa näyttäviä. Täytyy katsoa, saanko tarpeeksi kokoon.

Luulen, että voisit hyötyä enemmän pienentämällä valun mittoja sen sijaan, että lisäisit kiviä. Jos pienennät leveyden ja korkeuden 15 cm:iin, niin betonia menee 495 litraa sen sijaan, että sitä menisi 880 litraa. Säästät silloin noin tuhatlappusen.

• Tykkään
majo72
  • Laddar…
Prosentti kivillä on yleistä vanhemmissa rakenteissa, mutta niin kapeassa rakenteessa mukaan tulevan raudoituksen kanssa se vaatii palapelin tekemistä.

Jos valettiin perusta/pilarit ladolle tai laatta navetassa, oli enemmän tilaa heittää alas olemassa olevat kivet. Lantarenkaat ja ruokintapöydät tekevät niin, että vanhan navetan rakenteesta tuli joskus naurettavan paksu, ja metrin paksuisessa betonissa kivien sijainnilla on vähemmän merkitystä. Sementin kustannus tuli kuitenkin merkittäväksi verrattuna ilmaisiin kiviin.

Jos haluaa käyttää kiveä kasvihuoneen perustukseen, miettisin, jos kiviä on kasoittain, muurausta, mutta vain siksi, että voi olla hauskaa kokeilla. Betoni ja leca ovat paljon helpompia.

• Tykkään
majo72
  • Laddar…
Sotabetoni on paljon kiveä sisältävää.

• Tykkään
majo72
  • Laddar…
100 vuotta vanha nyrkkisääntö, jonka löysin rakennuskäsikirjasta, oli että perusmuureissa ja perustuksissa voi käyttää jopa 25 % murskekiveä ilman, että menetetään liikaa lujuutta.

Mutta nykyään halpojen kuljetusten vuoksi en tiedä, onko se sen arvoista...

• Tykkään
majo72
  • Laddar…
Olisi mielenkiintoista nähdä, miten vanha murskattu betoni vaikuttaa lujuuteen, sekä murskeen/soran sijasta että lisääntyvän prosenttikoostumuksen yhteydessä. Olisi kätevää ja halvempaa käyttää betonimurskaa.

• Tykkään
majo72
  • Laddar…
Minun kokemukseni sekä itse sekoitetusta että vanhasta betonista, jota olen murtanut, on, että betonia voi laajentaa uskomattoman paljon. Kun olen sekoittanut betonia ja se on valunut ulos 4-5 cm paksuna kakkuna parkkipaikalla, en ole onnistunut murtamaan sitä 6 tonnin traktorikaivurilla. Vaikka olen painanut kauhan hampaita ja takarenkaita ilmaan, ei siihen ole tullut yhtään halkeamaa, enemmän kuin pieniä kuoppia hampaista. Olen joutunut nostamaan sen sivulta, ja kun se ei ole tukevasti alustaa vasten, se murtuu tietenkin helposti. Joten jos sinulla on hyvä alusta, uskaltaisin oikaista melko paljon.

• Tykkään
majo72
  • Laddar…
Ongelma ei ole, että he eivät pidä prosenttiosuutta betonista. Se on kuitenkin vain perustuksena kasvihuoneelle, joten siihen ei kohdistu suurempaa kuormitusta. Mutta jos prosentit ovat liian suuret, voi olla, että betonilla on vaikeuksia valua kunnolla, mikä johtaa valuvirheisiin. Tämä voi olla hyvä pitää mielessä kuitenkin.

• Tykkään
majo72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.