5 622 lukukertaa ·
15 vastausta
6k lukukertaa
15 vastausta
Laimentaa betonia
Sivu 1 / 2
Suunnittelen rakentavani kehyksen tunnelikasvihuoneelle. Kasvihuone on kooltaan 3x8 metriä. Ajattelin rakentaa valuformun koko 20x20 cm ympäriinsä. Toimisiko, jos täyttäisin tämän formen esim. 16/32 tai 32/64 sepeli (sekä raudoitusraudat) ja värisyttäisin betonin alas, vaihtoehtoisesti vuorottelemalla betoni/sepeli/värisyttäminen työn ja rahan säästämiseksi?
20 x 20 on todella massiivinen perustus kasvihuoneelle. Jos haluat säästää rahaa, tee pienempi perustus sen sijaan, että sekoittaisit huonoa betonia.
Betoni täytyy sekoittaa sekoittajassa, et voi värisyttää betonia alas.
Betoni täytyy sekoittaa sekoittajassa, et voi värisyttää betonia alas.
Betoni sisältää jo kiveä. Jos haluaa täyttää volyymiä, voi lisätä isompia kiviä, mutta en usko että makadamissa se toimisi. Mutta jos aiot valaa ilman raudoitusta, voit lisätä kiviä vähitellen. Jos se on raudoitettu, siitä tulee vaikeampaa.
Joo, viimeinen asia on tietysti selvää, mutta ehkä olisimme pärjänneet paljon kevyemmällä rakenteella, kuten sanoit. Lähdin oikeastaan vain lecablockin koosta, mutta tämä tulee olemaan vahvempi joka tapauksessa.B BSOD sanoi:
Tarkoitatko Procenta-sanalla kerroksittain lisäämistä? Eikö se ole vähän sama asia kuin mitä kirjoitin? Mitä tapahtuu, jos tiivistää betonia pienemmillä kivillä, heikentyykö betoni silloin? Isommat kivet olisivat jopa näyttäviä. Täytyy katsoa, saanko tarpeeksi kokoon.D Daniel 109 sanoi:
Rakennusveteraani
· Norrland
· 342 viestiä
Luulen, että voisit hyötyä enemmän pienentämällä valun mittoja sen sijaan, että lisäisit kiviä. Jos pienennät leveyden ja korkeuden 15 cm:iin, niin betonia menee 495 litraa sen sijaan, että sitä menisi 880 litraa. Säästät silloin noin tuhatlappusen.
Prosentti kivillä on yleistä vanhemmissa rakenteissa, mutta niin kapeassa rakenteessa mukaan tulevan raudoituksen kanssa se vaatii palapelin tekemistä.
Jos valettiin perusta/pilarit ladolle tai laatta navetassa, oli enemmän tilaa heittää alas olemassa olevat kivet. Lantarenkaat ja ruokintapöydät tekevät niin, että vanhan navetan rakenteesta tuli joskus naurettavan paksu, ja metrin paksuisessa betonissa kivien sijainnilla on vähemmän merkitystä. Sementin kustannus tuli kuitenkin merkittäväksi verrattuna ilmaisiin kiviin.
Jos haluaa käyttää kiveä kasvihuoneen perustukseen, miettisin, jos kiviä on kasoittain, muurausta, mutta vain siksi, että voi olla hauskaa kokeilla. Betoni ja leca ovat paljon helpompia.
Jos valettiin perusta/pilarit ladolle tai laatta navetassa, oli enemmän tilaa heittää alas olemassa olevat kivet. Lantarenkaat ja ruokintapöydät tekevät niin, että vanhan navetan rakenteesta tuli joskus naurettavan paksu, ja metrin paksuisessa betonissa kivien sijainnilla on vähemmän merkitystä. Sementin kustannus tuli kuitenkin merkittäväksi verrattuna ilmaisiin kiviin.
Jos haluaa käyttää kiveä kasvihuoneen perustukseen, miettisin, jos kiviä on kasoittain, muurausta, mutta vain siksi, että voi olla hauskaa kokeilla. Betoni ja leca ovat paljon helpompia.
100 vuotta vanha nyrkkisääntö, jonka löysin rakennuskäsikirjasta, oli että perusmuureissa ja perustuksissa voi käyttää jopa 25 % murskekiveä ilman, että menetetään liikaa lujuutta.
Mutta nykyään halpojen kuljetusten vuoksi en tiedä, onko se sen arvoista...
Mutta nykyään halpojen kuljetusten vuoksi en tiedä, onko se sen arvoista...
Minun kokemukseni sekä itse sekoitetusta että vanhasta betonista, jota olen murtanut, on, että betonia voi laajentaa uskomattoman paljon. Kun olen sekoittanut betonia ja se on valunut ulos 4-5 cm paksuna kakkuna parkkipaikalla, en ole onnistunut murtamaan sitä 6 tonnin traktorikaivurilla. Vaikka olen painanut kauhan hampaita ja takarenkaita ilmaan, ei siihen ole tullut yhtään halkeamaa, enemmän kuin pieniä kuoppia hampaista. Olen joutunut nostamaan sen sivulta, ja kun se ei ole tukevasti alustaa vasten, se murtuu tietenkin helposti. Joten jos sinulla on hyvä alusta, uskaltaisin oikaista melko paljon.
Rakennusveteraani
· Norrland
· 342 viestiä
Ongelma ei ole, että he eivät pidä prosenttiosuutta betonista. Se on kuitenkin vain perustuksena kasvihuoneelle, joten siihen ei kohdistu suurempaa kuormitusta. Mutta jos prosentit ovat liian suuret, voi olla, että betonilla on vaikeuksia valua kunnolla, mikä johtaa valuvirheisiin. Tämä voi olla hyvä pitää mielessä kuitenkin.