Kokonaisvaltaisen remonttini aikana betonisissa portaissamme, joissa on liuskekivilaatat, on nyt havaittu uusi ongelma. Olen irrottanut kaikki liuskekivilaatat ja huomannut, että märkä laasti ja kostea betonialusta ovat olleet kiinni ulko-oven alareunassa. Puhun joko ovenkarmista tai kynnyspuutavarasta. Jos se on kynnys, se on melko heikko. Joka tapauksessa - täällä on vakava kosteusvaurio. Puutavara on huokoista ja vettä valuu siitä, kun pistät siihen veitsen.

Kosteusvaurio ulottuu koko matkalla pystysuorien "pylväiden" alla oikealla ja vasemmalla kuvassa, sivuikkunan ja oven alla. Kysymykseni on nyt - miten tämä ratkaistaan? Ajatukseni on vaihtaa vaurioitunut puutavara uuteen, mutta laittaa kynnysalustapaperi alle ja lisäksi suojapelti suoraan oven alle niin, että sadevesi valuu ulos.

Kysymys on vain, voiko tämä tehdä ilman koko oven ja sivuikkunoiden purkamista? Tuntuisi erittäin työläältä projektilta juuri nyt. Voiko sen tehdä toisella tavalla? Mitä juuri sinä tekisit minun tilanteessani?

Katso kuva alla.

Vanhan puuoven alaosa ja kosteudesta kärsinyt kynnys, jossa on näkyvissä lahovaurio. Puu on kulunutta ja betonipinnoite vaurioitunut.
 
Luulen, että se on ovenkarmi ja sinun on poistettava ovi + sivukappaleet voidaksesi vaihtaa sen huonon osan.
Oletko tarkistanut, miten portaat kallistuvat? Jos sinulla on kaatuminen ovea kohti, sinulla on valitettavasti enemmän ongelmia.
Jos sinulla ei ole kaatumista ulospäin, sinun täytyy todennäköisesti korjata se samalla, muuten kosteusvaurio tulee takaisin.
 
Kiitos vastauksesta! Kuulostaa monimutkaiselta poistaa ovi ja sivupaneelit? Trappujen kaltevuudesta en tietenkään ole täysin varma, mutta tällä hetkellä täällä sataa ja silti puoli metriä lähimpänä ovea on edelleen kuiva. Joskus tuulen yhdistyessä sateeseen on tietysti todella märkää aina oveen asti. Tai lumisateella. Uskon kuitenkin, että ongelma johtuu vanhan laastin kosteuden siirtymisestä liuskekivilevyjen alla. Kun nostin laattoja, se oli vain märkää hiekkaa. Teoriani mukaan kosteus on siis siirtynyt hiekassa ja kastellut karmin, vaikka harvoin sataa sinne asti. Tarkistan tietysti kuitenkin kaltevuuden, mutta luulen, että sen olisi pitänyt näkyä jo nykyisin sateinakin, mutta nyt se on kuiva ovea kohti.
 
Muuten, jos karmia verhoaisi enemmän tai vähemmän ala- ja sivuilta syllpappilla, eikö se voisi auttaa, vaikka portaiden kaltevuus olisi virheellinen? Talo on betonielementeistä, joten kosteus ei suoraan vaikuttaisi muuhun puuhun kuin juuri karmin. Vain ajatus?
 
En oikeastaan tiedä, miten kynnys saadaan kosteudelta suojattua.
Toivotaan, että joku minua tietäväisempi vastaa kysymyksiisi. :)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.