Nyt olen vaihtanut kaikki sokkelipuut talossani, eli kaikki sokkelipuut laajennuksessa vuodelta -72... Se osa, johon nyt ryhdyn, on tyyppiä hirsitalo tai lautatalo (vaakalauta)...

Onko jotain, mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kun alan käsitellä tätä rakennetta?

Olin ajatellut poistaa laho materiaalin, laittaa muovin ja sokkelikankaan, vaakasuora puu 45*90 (voin katkoa mitat itse) ja pystysuorat puut samoin kuin yllä, mutta nyt 2 yhteenpuristettua 45*90 cc40.

Onko suunnitelmani täysin metsässä?

Liitän mukaan muutamia kuvia:

Hyvää puuta keskellä lahoa ympärillä
Kuva näyttää rakennuksen seinän jossa on vaurioitunut puupalkki, ympäröity eristemateriaalilla ja näkymä alustan betonipintaan.

Väliaikainen puuasennus
Talon ulkoseinän sisäpuoli, jossa näkyy purettu puu- ja multavaseinärakenne sekä väliaikaiset tukipuut pystyasennossa.

Reikä laajennuksessa vuodelta -72
Kuivunut ja vaurioitunut puumateriaali korjausprojektin aikana näkyy osittain puretussa hirsiseinässä, mukana eristeitä ja puupalikoita.

Sen pitäisi toimia hyvin.....

Onko riskiä, että lujuus heikkenee?

Tunnen nyt itseni hieman tyhmäksi, mutta onko kyseessä lauta- vai hirsitalo, jota puran? "Lankut" on sahattu molemmilta puolilta ja jokainen lanku on 9 cm paksu... Ei ole pyöreitä tukkeja täällä :)

Ymmärränkö oikein, että poistat vain "plankan", joka on alimmaisena?

Jos seinä on kantava:
Jos teet niin ja seinät koostuvat vain makaavista plank som du beskriver, en näe, että heikentäisit mitään kestävyyttä.
Seinälläsi on valtava "levyvaikutus", joka jakaa kuormat koko alapuun pituudelle.

Tärkeää on kuitenkin, että olet varovainen purkamisen aikana ja asennat sopivan kierron sillä välin.

//

Minä revin sekä kaistan että alinta "lautaa".

Kaista korvataan kahdella makaavalla 120 riman palalla ja rimat koostuvat kahdesta 45*70 riman palasta... Asetin nämä cc40:llä.

Korjaus: Kirjoitin aiemmin, että laudat olivat 9 cm, kun ne todellisuudessa ovat 7... En tiedä lainkaan, mikä minuun meni 😜

Olen nyt illalla vaihtanut alahirren ja laudan vanhasta ulkoseinästä, joka nyt toimii sisäseinänä... Laitan kuvan :)

Vanha puinen seinärakenne, jossa näkyy eristeitä ja pistorasia; talon sisätilassa tehty saneerausprojekti, jossa vaihdettu seinän osa.

Tai kaksi

Vanha seinärakenne korjattu: uusi puinen palkki ja eristys näkyvissä. Vesivaaka asetettu seinän päälle tarkistusta varten.

T TobiasGren sanoi:
Olen tänä iltana vaihtanut alin hirsi ja lankku vanhassa ulkoseinässä, joka nyt toimii sisäseinänä... Laitan kuvan :)

[kuva]

Tai kaksi

[kuva]
Hienoa Tobias - haluan tehdä saman mökilleni. Ruuvattitko betonisokkelin alas vai seisooko/makaa kaikki irrallaan? Kiitos :)

Uusi palkki kiinnitettiin pultilla. Nyt siitä on kulunut jonkin aikaa, mutta muistelen yrittäneeni ajatella pulttia àc 1200.

T TobiasGren sanoi:
Uusi kynnys kiinnitettiin pultilla. Nyt siitä on vähän aikaa, mutta muistan yrittäneeni ajatella pultata àc 1200.
Pultti alas betoniin? Ai ai, ei tule toimimaan minulla, se on valettu paljon kiven päälle..

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.