Staffans2000
Heippa.
Olen aikeissa kunnostaa kellarimme pesutuvan, talo on rakennettu vuonna 1950.
Ongelmana on, että helposti poistettavan muovivärin alla on rapattu tiiliseinä maalattu kahdella kerroksella maalia, joka irtoaa, kun siihen raaputtaa. Voiko tällaisen maalin päälle laatoittaa vai täytyykö se poistaa, ja jos täytyy, niin miten???

Staffan

Viimeksi muokattu:
En ole lainkaan varma, mutta tarkista, eikö pelkkä seinän pohjamaalaus voisi riittää, ennen kuin alat raaputtaa...

I
Kriitaväri on luultavasti silikaattimaali, eli käytännössä vesilasia. Se on kosteuden läpäisevä eikä kovin sopivaa jatkokäyttöön, minkä edeltäjäsi on yrittänyt peittää maalaamalla päälle ei-kosteuden läpäisevällä muovimaalilla, jonka olet luultavasti voinut helposti vetää pois suurina paloina?

Valitettavasti krittistä ominaisuutta ei voi "pohjustaa" pois ja toivoa hyvää tarttumista kiinnitykseen. Sinun täytyy raaputtaa ja harjata pois krittisyys ensin, mikä voi myös olla suolasakkaa seinän laastista. (Jos salaojitus ulkopuolella on pois käytöstä, suola ryömii sisäpuolelle. Sen voi nähdä valkoisina "verhoina" käsittelemättömällä kivipinnalla.)

On järkevää kaivaa ulkopuolelta, korjata salaojitus ja lisäeristää seinä ennen kuin käsittelee sisäpuolta. Muuten kosteusongelmia tulee vain muutamassa vuodessa. (Kiviseinät sietävät toki kosteutta melko hyvin, koska kivi ei ole hygroskooppinen materiaali kuten puu. Mutta kaakelit irtoavat ja putoavat alas.)

Rakentaja

Staffans2000
Nykyään poistan maalia maalinkaapimella. Suuri ongelma on, että rappaus on niin huokoista, että sen voi kaapia pois sormilla, vaikka pieninä määrinä. Olen kokeillut pohjustaa kaavittua rappausta, ja sen jälkeen se ei murene enää. Voiko tällainen alusta kelvata laatoitukseen?

Perustukset on nyt uudelleen salaojitettu.

Hyviä neuvoja kaipaava: Staffan.

• Poroinen seinäpinta, josta maali on osittain poistettu, näkyy läheltä otetussa kuvassa. Vaalea rappaus on hauras ja osittain irronnut.
  • Seinäpinta, jossa näkyy vanhan maalin jäänteitä ja poroosista rappausta, osittain poistettu maalinpoistotyökalulla.
  • Kuva näyttää osittain irronnutta rappausta kellariseinässä. Rappaus on osittain poistettu ja näyttää kuluneelta, mikä viittaa poroosiin pintaan.
  • Vaalea seinäpinta, jossa on näkyvissä osittain irtoilevaa maalia ja paljastuvaa rapattua pintaa. Seinä on korjattavassa kunnossa.
Viimeksi muokattu:
I
Koska foorumilla on kolme 'asiantuntijaa' (john_h, ACME ja lyckekonsult), jotka oman ilmoituksensa mukaan ovat suurempia 'ammattilaisia' kaakelin ja rappauksen alalla kuin jawen ja allekirjoittanut, pidättäydyn antamasta sinulle jatkossa neuvoja täällä foorumilla. Jos haluat silti saada niitä, voit lähettää minulle yksityisviestin.

Eikö olisi parempi, että annat neuvot täällä foorumilla, jotta ihmisillä on mahdollisuus huomauttaa, kun ne ovat virheellisiä? Se tuntuu turvallisimmalta tavalta, kun otetaan huomioon, että neuvojesi laatu voi vaihdella melko paljon.

I
jon_h sanoi:
Eikö ole parempi, että annat neuvot täällä foorumilla, jotta ihmisillä on mahdollisuus huomauttaa, kun ne ovat virheellisiä? Se tuntuu turvallisimmalta tavalta, kun ajattelee, että neuvojesi laatu voi vaihdella melko paljon.
Eikö ole parempi, kun olet nyt löytänyt tänne, antaa ketjun aloittajalle oma neuvosi sen sijaan, että moitit minun? Voimmehan vaihtaa rooleja hetkeksi :D

Olen samaa mieltä neuvoistasi tässä rakentaja, kuten yleensäkin. Haluaisin lisätä, että kaikki rappaus tulisi poistaa, ja seinä rapata uudelleen.

I
jon_h sanoi:
Olen samaa mieltä neuvoistasi täällä rakennusmies, aivan kuten yleensäkin. Haluaisin lisätä, että kaikki rappaukset pitäisi poistaa ja seinä rapata uudelleen.
Sitten olemme samaa mieltä. Se oli juuri se neuvo, jonka annoin TS:lle. Löysän rappauksen pohjustus ei onnistu. Se kostautuu myöhemmin.

Staffans2000
Pieni päivitys.

Maali raaputettiin pois auttavasti ja erittäin huokoiseen rappaukseen laitettiin pohjustusainetta useaan kertaan, eri laimennusasteilla. Kaakelit ovat yhä paikoillaan (seinillä) eikä niissä ole merkkejä irtoamisesta.
Toisin sanoen -tähän asti kaikki hyvin.

Staffan

• Tykkään
tompaah7503 ja 1 muu
  • Laddar…
J
... minulla oli aikaisemmin kysymys, voiko kellarin seinän maalata silikaattimaalilla ja sitten menestyksekkäästi kaakeloida osan siitä... koska haluaisin maalata seinän nyt, mutta en estää seinän kaakeloimista tulevaisuudessa...

Omat tilastolliset perusteeni ovat heikot, mutta yhden tapauksen perusteella se on mahdollista tehdä. Olen laatoittanut rapatun kiviseinän päälle uunin yläpuolelle, joka oli maalattu silikaattimaalilla. Se on pysynyt useita vuosia.

Kokemukseni mukaan, kun rappaus muuttuu "hiekaksi" sitä raaputtaessa, on se usein kalkkirappaus. Kalkkirappaus, joka saa liikaa kosteutta, näyttää hajoavan osiinsa. Olen imuroinut pois rappausta seiniltä, kun maali on kulunut pois.

Kaikki on suhteellista ja riippuu siitä miltä talossasi näyttää, mutta kalliiden pintojen tekeminen ilman, että tietää onko alusta kunnolla kiinni, voi olla ikävää. Laatoitus tekee seinästä tiiviimmän kuin esimerkiksi silikaattimaali, ja silloin kalkkirappaus voi antaa periksi.

On olemassa toinen seikka, joka on otettava huomioon. Ne, jotka tuntevat tämän, sanovat, että on sopimatonta käyttää esimerkiksi sementtipohjaista rappausta kalkkirappauksen päällä. Sementtipohjainen on sekä tiiviimpi että ennen kaikkea paljon "vahvempi/kovempi", mikä tarkoittaa, että se voi irrota kalkkirappauksesta tai tiiveys voi aiheuttaa maali- tai rappauskuorinnan sementtipohjaisen rappauksen ympärillä, kun kosteus menee helpointa tietä kohti lämpöä.

Jos spekuloisin, saattaisi toimia laatoittaa sementtipohjaisen rappauksen päälle, joka on maalattu silikaattimaalilla. Mitä tulee kalkkirappaukseen tai muuhun rappaukseen, joka on muuttunut "enemmän tai vähemmän löysäksi pulveriksi", on todennäköisesti sopivaa varmistaa, että alusta on niin kiinteä, ettei laatat putoa. Laattaliima on varmaan sementtipohjaista? mikä voisi törmätä kalkkirappaukseen ja riskeerata sen irtoamisen.

Toinen näkökulma on se, että jos kyseessä on kellarin seinät, on aina olemassa tietty lisäys maan kosteuteen, joka ei riipu salaojituksesta. Laatoitus ilman vedeneristystä päästää paljon ulos saumoista, joten se toimii varmaan hyvin, jos ei lisätä liian suuria määriä. Puolitiivis maalikerros laatan takana voi aiheuttaa ongelmia.

Perusneuvo on yleensä poistaa maalia, jos se on sementtipohjaista rappausta. Jos se on kalkkipohjaista, täytyy arvioida tapauskohtaisesti, mutta kuten sanottu, imuroin pois monta kiloa, joka roikkui seinillä. Laatoitus ja laattaliima painavat melko monta kiloa eikä olisi pysynyt turvallisesti seinillä, joihin viittaan.

Sitten on kellaritiloja, joissa haluan vain hyvän pinnan ja voin harkita toimenpiteitä, jos jotain irtoaa. Tilat, joissa olen halunnut niiden olevan "huippuraikkaita", olen varmistuttanut, että alusta on niin vakaa, ettei tarvitse tehdä uudelleen. Pesutupa, joka kunnostetaan täydeksi asumistasoksi ja jossa on seinälle kiinnitetty sisustus, täytyy pitää ja silloin olen tehnyt sen ohjekirjan mukaan. Maali poistettu ja myös löysä alusta ja sitten oikeat materiaalit, jotta se kestää "ikuisesti". ;)

Yksi vinkki.
Maalaus seinän kipsipinnalta on aikaa vievää poistaa, ja jos käytetään väärää konetta, seinät voivat näyttää kuun pinnalta ilman tasaista pintaa. Olen kokeillut ja joissakin kohdissa onnistuin (epäonnistuin:o) ja siellä missä onnistuin parhaiten:) tuli kuoppia 20-25 mm.

On olemassa koneita sekä Flexiltä, Festoolilta että Protoolilta, joiden avulla voit säätää hioma/jyrsinsyvyyden, mikä tekee tasaisen pinnan aikaansaamisesta paljon helpompaa. Ei siitä täysin tasaista tule, mutta paljon parempi kuitenkin. Niissä on jonkinlaisia jyrsintäterä tähteitä. Niitä löytyy monista vuokrausfirmoista ja ovat hintansa arvoisia, jos teillä on suurempia pintoja. Lisäksi jos yhdistää hyvään poistoimuriin, on se käytännöllisesti katsoen pölytön, mikä on erittäin hyväksi terveydelle. Kiven ja betonin hionta vapauttaa hiukkasia, joita on erittäin epäsuositeltavaa hengittää sisään. Itse asiassa niin vaarallista, että käsityöläisillä tulisi olla sekä hyväksytyt pölynimurit että hengityssuojat hioessaan. Hiukkaset ovat vaarallisia ja voivat aiheuttaa kivipölykeuhkoa. Minä ja monet muut, jotka kunnostamme itse sanomme, että "ei haittaa", en tee tätä joka päivä. Kun sain tietää tästä, hankin sekä hengityssuojan että hyvän pölynimurin. Ei kuulemma tarvinnut suuria määriä, jotta pitkällä aikavälillä keuhkokapasiteetissa voi esiintyä ongelmia. Tiedän muutamia, jotka ovat joutuneet kärsimään tästä, ja on pelottavaa nähdä, kun keuhkot vähitellen heikkenevät eivätkä ota riittävästi happea. Eräs henkilö menehtyi, koska lopulta edes puhdas happikaasu ei auttanut.

Voi nyt tästä tuli kirjoitus riskeistä ja turvallisuudesta, mutta kun näin henkilöt ja luin vähän asiasta, tuli hyvä pölynimuri, joka vangitsee pienet vaarallisimmat hiukkaset, ja hyvä hengityssuoja korkean tärkeysasteen hankintalistalle. Liian heikko pölynimuri kyllä imee paljon materiaalia, mutta puhaltaa vaaralliset hiukkaset koko tilaan, mikä varmistaa, että ne päätyvät varmasti hengitysilmaasi. Nämä vaaralliset ovat käytännössä näkymättömiä.

Terveysaspektin lisäksi tietyt työtehtävät muuttuivat huomattavasti hauskemmiksi. Kun yhdistää koneet pölynimuriin, on lähes pölytöntä:thumbup:

• Tykkään
JohanLun
  • Laddar…
J
Kiitos tiedosta, minun tapauksessani minulla on paljon kalkkilaastia seinissä muualla talossa, mutta juuri kellarin seinät näyttävät olevan sementtipohjaisia (paitsi yhdessä huoneessa kellarissa, missä seinän päälle on rapattu, se on ollut jonkinlainen komero...)

Ajattelin maalata seinät valkoisiksi ja laittaa suihkukaapin ja/tai kylpyammeen, mutta olisi mukavaa laatoittaa sen sijaan... Ainakin penkin ja kylpyammeen yläpuolelle. Vain yksi seinä on ulkoseinä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.