Hei!

Ajattelin kysyä vähän ennen piirustusten lähettämistä rakennuslupaa varten.

Aiomme laajentaa taloamme vuodelta 1970 40 m2:llä. Talo seisoo tällä hetkellä pilareilla, jotka on tukittu leca-harkoilla, ja ajatuksena on, että myös laajennus seisoo pilareilla. Ensimmäinen ajatus oli valaa laatta alle, mutta eräs tuttu rakennusfirmassa kehotti siitä, koska laajennus olisi silloin "vakaampi" kuin talo, mikä lisäisi halkeamien riskiä talon ja laajennuksen välillä. Toinen haitta laatalle on, että betonirekka ei voi tulla tarpeeksi lähelle.

Onko jollain huomioita tästä? Mahdollisesti muita sopivia perustuksia?

Ehkä kannattaa mainita, että laajennus tulee olemaan 1½-kerroksinen ja sisältämään kylpyhuoneen ja pesutuvan alakerrassa sekä suuren makuuhuoneen yläkerrassa.

Terveisin//Calle

Mielestäni kuulostaa hyvältä idealta jatkaa pilareilla. Sama perusta koko talon alla pitäisi olla hyvä juuri siksi, että se estää vaurioita, kun talo liikkuu.

Ainoa haitta, jonka tiedän, on se, että lattiaan pitäisi lisätä hieman ylimääräistä eristystä. Laattatalolla on maata allaan, joka ei kylmene niin paljon, kun taas pilitalon täytyy kestää ulkolämpötilat alapuolellaan.

olen myös aikeissa rakentaa lisää pilareille. toivon, että useammat osallistuisivat keskusteluun.
talossani on kellari, ja tein salaojituksen uudestaan kaksi vuotta sitten. ajattelin ehkä kaivaa ja valaa levyn/muurin ja sitten muurata ylös lecaharkoilla, mutta... se on paljon työtä.
pilarit toimisivat hyvin, luulen. mutta on niin vaikea löytää ketään, joka voisi antaa selkeät ohjeet siitä, toimiiko se vai ei.
olen tehnyt pylväitä ennenkin, ja silloin otin maaporakoneen ja porasin 1,2m syviä reikiä halkaisijaltaan 225mm, kaadoin betonia suoraan reikiin ilman kommervenkkejä. viimeistelin sitten tolppakengällä, joka oli yhdistetty raudoitusrautaan (n. 1,3m).
toimii täydellisesti. erittäin vakaa!
pilariputkia käytän vain, kun pylväs tulee maanpinnan yläpuolelle.

terveisin per

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.