Hei!

Meillä on parveke, joka on nykyään 1,6x12m. Suunnittelemme laajentamaan sitä 2x6m. Ennen kuin aloitan rakentamisen, haluaisin kysyä teiltä neuvoja, jotta rakenteesta tulisi vakaa. Otan mielelläni vastaan vinkkejä ja ajatuksia!

Siellä on tällä hetkellä 170x80mm koolaukset, jotka ovat cc 60cm, kantava palkki on teräspalkki. Ajatuksena on jatkaa koolauksia uusilla 170x45mm koolauksilla, jotka kiinnitetään kahdella läpimenevällä pultilla vanhoihin.
Asetan 70cm pilarit, joiden koko on 95x95mm, 2 metrin välein. Uusi kantava palkki tehdään 170x45mm koolauksesta. Lattialauta on 2,44m korkeudella maasta.

Minulla on 2 kysymystä:
Pitäisikö koolaukset asettaa uuden kantavan palkin päälle vai tulisiko ne kiinnittää palkkikengillä uuteen kantavaan palkkiin, jotta rakenteesta tulisi vakaampi?
Jatkokohdassa, kuinka pitkälle uusien koolausten tulisi kulkea vanhojen koolausten rinnalla? Riittääkö, että ne ovat vanhan kantavan palkin päällä ja pultit ovat noin 5cm etäisyydellä reunasta?
Onko olemassa parempaa ratkaisua koolausten jatkamiseen?

Kiitollinen vastauksesta
Ystävällisin terveisin

• Parvekkeen laajennuksen suunnitelma, jossa näkyy puisia tukirakenteita ja mitat 2m ja 6m korostettuna.
  • Rakenteellista piirustusta laajennettavasta parvekkeesta, jossa näkyy reglarien liitokset ja punaisella ympyröity alue yksityiskohtineen.
Lastivaatimukset parvekkeilla ovat melko korkeat. Siksi 45x170 ei riitä etummaiseen kantavaan palkkiin. Suurenna 45x195 C 24. Palkkikengät ovat yleensä huonompi tekninen ratkaisu. Tässä ei ole niin suurta merkitystä, jos käytät oikeanlaista ruuvia (=haponkestävä). Huomaa, että alkuperäiset palkit ovat 80x170, mikä antaa paremman tuntuman, vaikka se onkin ylimitoitettu. Muihin yksityiskohtiin minulla ei ole huomautettavaa.

• Tykkään
randomkaka
  • Laddar…
Ne kuulostavat hyvältä, että kiinnität uudet laudat vanhaan kantavaan palkkiin ja pulttaat ne vanhoihin noin 50 mm sisäänpäin, en olisi ainakaan laittanut vaununpulttia lähemmäksi reunaa. Jätä niille sitten 100 mm tilaa. Sitten olisin laittanut palkkikengät, niin saat varmasti tukevimman rakenteen ja pienimmän riskin, että se vääntyy. Jos asetat ne päälle, sinun täytyy todennäköisesti laittaa lyhyet tukipuut lautojen väliin estääksesi puun vääntymisen ja kiinnitä ne sivusuunnassa kiinni (estääksesi leikkausvoiman vaikutuksen). Vedä vaununpultti kantavan palkin läpi, joka on pylväiden edessä, niin se ei liiku mihinkään.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
randomkaka
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Balkonkeilla on melko korkeat kuormavaatimukset. Siksi 45x170 ei riitä etummaiseksi kantavaksi palkiksi. Lisää 45x195 C 24:ään. Palkkikengät ovat yleensä teknisesti huonompi ratkaisu. Tässä sillä ei ole niin suurta merkitystä, jos käytät oikeanlaista ruuvia (=haponkestävä). Huomaa, että alkuperäiset palkit ovat 80x170, mikä antaa paremman tunteen, vaikka kyseessä on ylimitoitus. Muista yksityiskohdista minulla ei ole mielipiteitä.
Kiitos paljon vastauksestasi.
Ajattelin, että olisi kätevää käyttää samaa korkeutta kuin nykyisillä kannattimilla, kun ponttilauta on suoraan päällä. En tiedä miten ratkaisen korkeuseron, jos menen 45x195:een. Onko sinulla ehdotuksia?

S Snickarkirre sanoi:
Kuulostaa hyvältä, että laitat uudet laudat vanhan kantopalkin päälle ja pulttaat ne kiinni vanhoihin noin 50 mm:ä sisäänpäin. Minä en olisi laittanut vaunupulttia lähempänä reunaa. Jätä uudet laudat ylitykseksi 100 mm. Sitten laittaisin palkkikengät, niin saat varmasti tukevimman ja vähiten riskin, että se kiertyy. Jos laitat ne päälle, sinun pitää varmaan laittaa välituet lautojen väliin estämään puun kiertymistä ja lukitsemaan ne sivusuunnassa (estämään leikkaamista). Vedä vaunupultti kantopalkin läpi, joka on pylväiden päällä uloimpana, niin se ei liiku mihinkään.
Kiitos vastauksestasi!

Jos käytät palkkikenkää, asenna lattiajuoksut kantavan palkin yläpinnan tasolle.

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Käytätkö palkkikengät niin asenna lattianiskat kantavan palkin yläreunan tasolle.
Anteeksi, olin epäselvä. Tarkoitan vanhan kantavan palkin kohdalla, jossa olin ajatellut antaa lautojen levätä kantavan palkin päällä ja kiinnittää ne nykyisiin lautoihin.
Onko hyvä idea lovantaa 45x195 laudat 25cm x noin 10cm, jotta ne voivat levätä vanhan kantavan palkin päällä piirustuksen mukaisesti? Olisiko se vahvempaa kuin 45x170 laudat?

• Puupalikka, jossa on suorakulma muotoiltu kulma, asetettuna puupinnalle.
Olin varmaan minä, joka oli epäselvä. Se on OK 45x170 palkeille. 45x195 on parempi, vaikka tekisitkin niihin pienen loven. Tarkoitat varmaan 25 mm korkeudelta? Sen sijaan loven tulisi mennä 45° kulmassa täyteen korkeuteen.

• Tykkään
randomkaka
  • Laddar…
Ymmärsin, että justusandersson tarkoitti, että vain kantolinja, joka kiinnitetään liimapuupylväisiin, jotka olet asentamassa, tarvitsee olla 45x195 ja muut, jotka tulevat rinnakkain niiden kanssa, jotka ovat 80x170, voivat olla 45x170. Niin ymmärsin, mutta korjaa minua jos olen väärässä.

• Tykkään
randomkaka ja 1 muu
  • Laddar…
S Snickarkirre sanoi:
Ymmärsin, että justusandersson tarkoitti, että vain kantolinja, joka tulee olemaan kiinnitettynä liimapuupilareihin, jotka aiot asentaa siihen, tarvitsee olla 45x195, ja muut, jotka ovat rinnakkain niiden kanssa, jotka ovat 80x170, voivat olla 45x170. Näin ymmärsin sen, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Ok, ymmärrän :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.