Hei,

Aion "upottaa" harjaterästä kallioon, ajattelin käyttää 12 mm terästä ja laajenevaa betonia 20 mm reikiin. Aion sitten valaa perustukset pylväille terassille sekä 50 cm tukimuurille.

Kokeilin muutamaa reikää eilen ja terästen saaminen oli vaikeaa. Ensin täytin reiän osittain ja yritin saada teräksen sinne, mutta se ei onnistunut, joten minun oli nopeasti porattava "sekoitus" ylös, sekoitettava uusi (hieman juoksevampi) ja pidettävä kiinni, kun teräkset olivat paikoillaan. Mutta tuntuu paremmalta saada betonin ensin, sitten teräksen ja sitten täyttää yläosa hieman.

Kuinka suuria reikiä minun pitäisi porata? Voin pienentää harjaterästen kokoa tai suurentaa poranterän kokoa. Mutta suurempi porakoko => enemmän aikaa jokaiseen reikään, pienempi teräskoko => heikompi rakenne.

Olen tietoinen, että voin käyttää kemiallisia ankkureita, mutta ne ovat todella kalliita. Näitä reikiä tulee olemaan 75 :)

Jos käytän 12 mm terästä ja 14 mm reikiä (reiän koko + 2 mm) ja poraan 100 mm syvyyteen, tilavuus, joka pitäisi täyttää, olisi 4,1 ml => tuubissa on 300 ml => maksimissaan 2 tuubia. Mutta se ei tunnu järkevältä. Gunnebo sanoo tosin 16 mm reikiä ja 3 tuubia. Siinä tapauksessa olisi helpompaa ja turvallisempaa käyttää Ankkurimassaa. Ajatuksia? :)

/ Viktor

Päädyin poraamaan 16mm reikiä 12mm raudoitukselle ja ankkurimassalle. Se tulee kyllä vähän kalliimmaksi, en usko, että 3 tuubia riittää, mutta se on kätevämpää kuin sekoittaa massaa betonin pitämiseksi. Lisäksi minun olisi luultavasti pitänyt käyttää paljon isompaa porakokoa voidakseni käyttää expanderia ja 12mm raudoitustankoa. 16mm reiät on nopea porata. Se, yhdessä ankkurimassan luotettavuuden kanssa, sai minut jatkamaan tällä menetelmällä :)

• Tykkään
YuGi
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.