Ajattelin tehdä laajennuksen pidentämällä taloa kokonaisuudessaan 4:llä kattotuolilla, eli noin 5 metriä, mukaan lukien kellari ja yläkerta. Talo on noin 7 metriä leveä.

5 metriä tekee melko yksinkertaiseksi toteuttaa lattialevyn kellarin ja alakerran välillä; tavalliset 45x220 cc 600 ja ruuviliimattu lattias lastulevy pitäisi riittää.

Ongelma on, että normaalit ristikko kattotuolit tämän levyisinä vaativat tukevan kantavan seinän lähelle keskikohtaa ja kyseinen seinä taas kannatetaan lattialevyllä kellariin. En halua seinää kellariin alakerran kantavan seinän alle.

Voin laittaa liimapuupalkin lattialeveyn alle kantavan seinän alle, mutta rajoitteena tulee silti olemaan lattialevyn korkeus, joka tullee olemaan 220.

Ehkä voisi myös asettaa pystytetyn palkin kantavan seinän alareunaan kuten pystyyn asetettu hammarband jakamaan painetta paremmin.

Mutta miten tämän laskisi?

Olen ymmärtänyt nyt, että yksinkertaisinta on käyttää rautapalkkia sydänseinän alla.

Voisiko joku selittää vähän eri tyyppisistä rautapalkkeista ja mikä olisi sopiva minun käyttötarkoitukseeni? 5m jänneväli ei ole paljon, joten oletan, että riittää arvioida tarvittavat mitat. Entä H-palkki, 120x120 ja 8mm ainepaksuus?

Täällä on varmasti joku, joka voi antaa paremman vastauksen.

Mutta luulen, että on täysin mahdollista tehdä ristikkojäsenet, jotka kantavat yli 7m. Sillä tuo kai on kattotuolien jänneväli, jos olen lukenut oikein yllä? Kysy kattotuolitehtaalta, he antavat myös rakenneanalyysin.

Jos tarvitset 5m pitkän palkin, sinun on annettava suunnittelijan laskea se, jokaisella talolla on omat edellytyksensä. Kyse ei ole vain itse palkista, vaan myös tuentakohdista. Meidän lisäosassamme olemme käyttäneet pari teräspalkkia välipohjassa, joiden jänneväli on 5m. Ne ovat 160mm korkeita.

Monissa tapauksissa täytyy vetää pilarit alas asti perusmuurille, ja joissakin tapauksissa myös valettava uusi perustus kellarilattian alle pilarin tuentaan.

Suunnitelman ei pitäisi olla mikään ongelma! Minulla on muuratut seinät kellarista, joille voin asettaa palkin.

hempularen, mitä kantavat teidän teräspalkit? Sama asia kuin minulla, kantavat seinät? 160 mm korkeus vaikuttaa olevan yleinen mitta ja se voisi ehkä olla sitä, mitä tarvitsisin olla varmalla puolella...

Olen saanut käsityksen, että tulee halvemmaksi asettaa teräspalkki kantavan seinän alle kuin ostaa 7 m itseään kantavia kattotuoleja.

Ei, meidän tapauksessa ne tukevat väli- eli välipohjaa. Tuo osa talosta on laajennus 70-luvulta kooltaan 5x8m (loput talosta on 30-luvulta). Laajennukseen rakennettiin yksi kerros lisää. Eri syistä palkkien piti kulkea 8 metrin suunnassa, eikä ollut muuta tukiseinää (on yksi, mutta se sijaitsee noin 1 m päässä kellarin teräspalkista).

Meillä on myös portaat, jotka tulevat esiin suunnilleen keskellä kaikkea. Siksi tuli 2 palkkia, yksi kummallekin puolelle portaita. Puupalkit (220mm) on upotettu palkkiin niin, että väli- eli välipohjan kokonaispaksuus on 220mm poikittaisista palkeista huolimatta.

Välipohja on monessa tapauksessa suurempi kuormitus kuin katto, vaikka lumikuorma huomioitaisiin, joten voi olla mahdollista, että heikompi palkki riittää sinulle hyvin. Tämä täytyy kuitenkin laskea. Väli- eli välipohja mitoitetaan säännöllisesti 200 kg per neliömetri (plus oma paino). Tämä asuinrakennuksissa, mutta julkisissa tiloissa uskon, että kuorma on kaksinkertainen.

Vanha katto tällä osalla oli ristikkokannatuksella, jonka jänneväli oli 8m. Ne lepäsivät tosin valeseinän päällä, mutta koska se sijaitsi siinä missä sijaitsi, siis kevytbetonivälipohja olisi murtunut, jos seinälle olisi tullut suuri kuorma. Joten uskon, että nuo kattotuolit oli mitoitettu 8m vapaalle jänneväliä varten.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.