Aion rakentaa sillan puron ylle, toisella puolella se lepää kivellä ja toisella puolella tulee olemaan perustus. Jänneväli on 12 metriä! Minulla on puhelinpylväitä, jotka ovat kunnolla paksuja, mutta ne ovat vain 6 metriä pitkiä, voinko jatkaa näitä? Ja miten tekisit sen, jotta siitä tulisi mahdollisimman kestävä. Ajatuksena on käyttää kahta pitkää pylvästä, joiden päälle laitetaan terassilaudat ja mahdollisesti kaide toiselle puolelle, noin 1,2 metriä leveäksi ajattelin...

Yrittäisin pudottaa perustuksen keskelle tai vaihtoehtoisesti hankkia pidempiä palkkeja. 12 metrin jänneväli on heiluva.

Voisi myös tehdä riippusillan, mutta siitä tulee monimutkaista...

Lisäksi, laita kaide molemmille puolille. Kompastuu helposti. Olen itse "pikkusilta"-omistaja (30 m kolmessa jänteessä, ja se heiluu vaikka on teräspalkkeja), ja se on pelastanut minut pari kertaa...

Perustukset keskellä ovat valitettavasti vaikeita. Käsijohde vain yhdellä puolella on siksi, että haluan istua ja kalastaa toisella puolella :)

Riippusiltaa olen miettinyt ja myös palkkeja, mutta kuljetus tulee kalliiksi, vaikka saisikin noin pitkiä palkkeja...

D
Ehkä jos laitat tolpan jokaisen liitoksen alle ja pulttaat ne yhteen? Kysymys onkin lähinnä siitä, mitä tapahtuu kun rakenne pettää, hukkuuko silloin vai kastuuko vain vähän?

Jos veden syvyys sillan alla on 1,5-2,5 metriä, niin jos osaa uida, pitäisi selviytyä.

Jos haluat kalastaa, riippusilta on huono. Liian paljon tiellä.

Perustuksen ei tarvitse olla vaikea (ellei se ole todella syvä). Laita se vain talvella, silloin voit työskennellä jäältä.

Sinun pitäisi voida pultata U-palkki, joka on 4m pitkä kummallakin pylväänpuolella.
U-muodon ansiosta saat lukituksen, jota on vaikea murtaa, kun se on kiinnitetty.

Minkä painon sillan pitää kestää?

Voisi tosin ajaa alas kaksi tolppaa keskelle, 6 metriä pitäisi riittää, reilut 3 metriä alas pohjaan voisi vetää ne sitten... mutta en usko, että Länsstyrelsen pitää siitä...

Voit ottaa galvade putkia keskelle sen sijaan.

Sen pitäisi kestää oman painonsa + 2-3 henkilöä, siihen tulee myös lunta, joten sen painon täytyy kestää.

Galvanoituja putkia = kustannus. on 6 kpl 6 metrin tolppia ja olisi mahtavaa, jos selviäisi niillä...

Kiehtovaa, että tehdä se minimaalisilla kustannuksilla ei välttämättä tee siitä kestävää pitkällä aikavälillä, tai ei täysin ympäristötietoista.
Mutta kahden tolpan ajaminen alas on varmaan myös kattava kustannus?
U-palkki jatkamiseen on varmaan järkevintä, mutta se maksaa myös jonkin verran.

Minulla on itse asiassa 2 kappaletta 9 metrin palkkeja, mutta ne ovat H-palkkeja, jos muistan oikein.

Se toimii yhtä hyvin, jos elämä on tarpeeksi korkealla. Pitäisi olla vain 200mm.
Ei aavistustakaan kuinka paljon se tulee taipumaan keskeltä, tai kestääkö se vähän dynaamista kuormaa (lapset jotka hyppivät) kuitenkaan.

Ongelmana on, että vaikka se on minun silta omalla maallani, tunkeilijat käyttävät sitä melko usein.

Tiedän, että muutamat lankut ovat huonoja, jotkut niin huonoja, että niiden läpi voi ehkä astua. Minulla ei ole ollut aikaa korjata niitä, ja kävelen sijaan niin, että painoni on suoraan yhden teräspalkin päällä.

Mutta, epäilen, kylteistä, yksityisen maan merkeistä huolimatta, että jos joku tunkeilija astuu läpi ja loukkaantuu, riskinä on, että olen vastuussa. Ei kiva...

Minulla on itse asiassa 2 kpl 9 metrin palkkeja, mutta ne ovat H-palkkeja jos muistan oikein.
Kuulostaa paljon paremmalta ratkaisulta kuin puupylväät.

Minun silta on rakennettu H-palkkien päälle, joissa on kiinnitetty puupalkki päälle. Näihin puupalkkeihin ruuvataan sitten lankut lautalattialle. Kaide on (jos muistan oikein) pystytuet hitsattu (mutta voi olla ruuvattu, en ole rakentanut sitä) palkkiin, ja lankut välissä. Melko tukeva.

Luulen myös, että kaiteet voivat hieman vähentää heilahtelua.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.