Ajattelen vähän portaiden suunnittelua, jotka aion rakentaa terassilleni. Portaat tulevat olemaan 9,6 m.
Ajattelen valmistaa kannakkeet itse, kun korkeusero on 41,5 cm. Mietin jos ostan 45x145, ja sitten jyrsin nämä niin, että ne ovat 13,8 cm ja kasaan kolme sellaista päällekkäin? (Katso kuva) paras tapa yhdistää nämä on käyttää säännönpätkää ja laittaa se sivulle ja ruuvata yhteen vai onko levyepaketit parempia käyttää?
Sitten mietin mikä olisi paras vaihtoehto, kolme kappaletta 145 terassilautaa per askelma vai kaksi kappaletta?
Olin laittanut säännönpalasen ja ruuvannut yhteen sen sijaan, että olisin käyttänyt naulalevyjä.
Älä unohda, että ylin askelma lisää yhtä paljon kuin suunnitellun puutavaran paksuus.
Laitoin passin vanhan terassin sääntökehikon päälle, sitten annoin passin työntyä hieman ulos, ja otin sitten taittomitan mittaakseni korkeuden uuden terassin kantopalkkiin.
Joten sopiiko vaihtoehto kahdella 145mm:llä silloin?
Kuten sanottu, on vaikea sanoa, onko korkeus tarkalleen oikein. Pitäisikö portaiden seistä olemassa olevan trallin päällä yltääkseen? Spontaanisti riittää yksi porraskonsepti.
Näin ehkä?
Huulen kokoa voi varmasti keskustella, olen laskenut 20mm
[kuva]
Tyylikästä! Syy siihen, että pohjakappale on 104mm korkea, on se, että ajattelet sen seisovan kiskon päällä? Olin ajatellut kiinnittää jousikappaleet runkoon, joten silloin myös sen kappaleen pitäisi olla 138mm korkea?
Käytetään portaiden kaavaa askelmen syvyyden laskemiseen suhteessa askelman korkeuteen:
2x askelman korkeus + askelmen syvyys = 600 - 650 mm. Mieluiten 620 - 630. (Askelman korkeus 170-180 on sopiva.)
Eli mitä matalampi askelman korkeus, sitä pidempi askelmen syvyys.
Edit: Joten askelmen syvyys 350 mm, kuten yllä olevassa ehdotuksessa, tuntuu melko optimaaliselta.
Edit 2: mutta laske etureunasta etureunaan ulkonemassa/huulessa.
Hienoa! Onko syynä siihen, että pohjakappale on 104mm korkea, se että ajattelit sen olevan sitten laudoituksen päällä? Olin ajatellut kiinnittää aluspuut runkoon, joten pitäisikö sen kappaleenkin olla 138mm korkea?
Aivan, vähennetään laudoituksen paksuus 34mm, olettaen että olet käyttänyt 145x34 laudoitusta.
Ymmärsin aiemman viestisi niin, että aiot laittaa portaat laudoituksen päälle, mutta aiotko sittenkin integroida ne? Kuten kahdessa ensimmäisessä kaaviossa viestissäni 8 on näytetty.
Aivan, vähennetään terassin paksuus 34 mm, oletin että käytit 145x34 terassilautaa.
Ymmärsin aikaisemman viestisi niin, että halusit portaat terassin päälle, mutta haluat ne integroiduksi? Kuten kaksi ensimmäistä kuvaa viestissäni 8 osoittavat
Olin varmaan hieman epäselvä kun muotoilin viestini. Sen pitää olla integroitu, eli alaosa lepää kantavan palkin/runko-osan päällä. Aion peittää terassilaudoilla kun olen asentanut porrasaskelmat. Kiitokset vastauksistasi, ne ovat todella helpottaneet
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.