TuXy sanoi:
Lasikuitunauhaa voi käyttää hyvin, sitä on käytetty jo monta vuotta.

Pahvinauhaa sanotaan kuitenkin paremmaksi ja se ottaa halkeamat paremmin kaikilta osin kuin lasikuitunauha.

Käytin lasikuitua katossa puukoolauksen yläpuolella, ja se pysyy hienosti paikoillaan jopa 3 vuotta myöhemmin. Ei ainuttakaan halkeamaa.
Ok! Mutta koskien kipsilevyn ruuvausta. Minulla on osb ensimmäisenä kerroksena, sitten kipsi sen päällä. Xl byggissä sanoivat, että riittää ruuvata kipsi reunojen osalta suoraan osbiin. Kuitenkin tuntuu, että haluaisi lisää ruuveja levyn keskelle, vai mitä? Olen koolannut cc60, ja jossa se sattuu, ruuvaan tietysti pidemmällä ruuvilla suoraan koolaukseen. Mutta jotkin levyt tulevat vain ruuvatuiksi osbiin, jos kiinnittää vain reunoihin.

Hoffmeister sanoi:
Ok! Men koskien kipsilevyn kiinnittämistä. Minulla on osb ensimmäisenä kerroksena, sitten kipsilevy sen päällä. Xl rakennuksessa sanoivat, että riittää kun kiinnittää kipsilevyn reunat suoraan osb:hen. Kuitenkin tuntuu siltä, että haluaisin vielä muutamia ruuveja keskelle levyä, vai mitä? Olen tehnyt kehikon cc60, ja missä se osuu, kiinnitän tietysti pidemmällä ruuvilla suoraan kehikkoon. Mutta jotkut levyt kiinnitetään vain osb:hen, jos kiinnittää vain reunoilta
Niin kauan kuin olet ruuvannut OSB:n kehikkoon, riittää mainiosti ruuvata kipsilevy vain OSB:hen.

Kipsilevyt ruuvataan ympäriinsä sekä keskeltä levyä.

Hyvä, että sinulla on OSB kipsilevyn takana, niin voit helposti kiinnittää asioita seinään tulevaisuudessa!

Toisin sanoen, voit nukkua hyvin :)

TuXy sanoi:
Niin kauan kuin olet ruuvannut OSB:n runkoihin, riittää mainiosti, että kiinnität kipsilevyt pelkästään OSB:hen.

Kipsilevyt ruuvataan ympäri sekä levyn keskelle.

Hyvä, että sinulla on OSB kipsilevyn takana, näin on helpompaa kiinnittää asioita seinään tulevaisuudessa!

Voit siis nukkua hyvin :)
Ok, olen ruuvannut reunat ja laittanut itse asiassa pystysuoran rivin keskelle joka levyyn myös. Tuntui oikealta, vaikka siellä rakentamiskaupassa sanottiin, että reunojen ruuvaaminen riittää.
Kiitos avusta! Tämä foorumi on niin hemmetin hyvä amatööreille kuten minä!

Hoffmeister sanoi:
Ok, olen kiinnittänyt reunat ja olen itse asiassa laittanut rivin pystysuoraan myös jokaisen levyn keskelle. Tuntui oikealta, vaikka rakennustarvikeliikkeessä sanoivat, että riittää kiinnittää reunat.
Kiitos avusta! Tämä on mahtava foorumi meille amatööreille!
Aivan, pystysuoraan se sanotaan! Olet tehnyt aivan oikein kun laitoit niin.
Vaikka he sanovatkin, että rakennustarvikeliikkeessä ei tarvitse tehdä niin... Laita ruuvi myös pystysuoraan keskelle.

Kaikki olemme olleet amatöörejä, ja kokeilemalla ja kysymällä oppii.

Onnea matkaan :)

Viimeksi muokattu:
TuXy sanoi:
Aivan, pystysuoraksi sitä kutsutaan! Olet tehnyt aivan oikein asettamalla ne näin. Vaikka rautakaupassa sanotaan, että sitä ei tarvitse tehdä.. No jaa, asenna ruuvit myös pystysuoraan.

Me kaikki olemme olleet amatöörejä, ja kysymällä ja kokeilemalla oppii.

Onnea matkaan :)
Kiitos!

Jos haluat hyvän äänieristyksen, tiivistä reunat esimerkiksi lateksilla, jotta se on ilmatiivis. Jos sinulla on 70 sääntöä, käytetään yleensä 45 mm eristettä sisäseinissä.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Hoffmeister sanoi:
Ok! Men gällande skruvning av gips. Jag har osb som första lager, sedan gips på det. På xl bygg menade dom att det räcker att skruva gipsen i kanterna rakt på osbn. Dock känns det ju som man vill ha ytterligare nå skruv mitt på skivan, eller? Har reglat cc60, och där det faller sig så kör jag såklart längre skruv rakt i regeln. Men vissa skivor blir ju bara skruvade i osbn om man bara kör i kanterna
Antingen har du missförstått eller så har XL inte en aning om hur det skall göras. Du gjorde helt rätt som skruvade i mitten. Kolla på någon av dom stora tillverkarna av gips hemsidor, där finns hur det skall skruvas.

nino sanoi:
Jos haluat hyvän äänieristyksen, tiivistä sivut esimerkiksi lateksilla niin, että se on ilmatiivis. Jos sinulla on 70 regeli, sisäseinässä käytetään yleensä 45 mm eristystä.
Olen käyttänyt 70 mm eristystä. Miksi pitäisi käyttää 45? Eihän se täytä kunnolla? Minulla on 70 mm paksu eristys sisäseinissäni, jotka on r reglattu 70 regelillä.

Jos autoon laitetaan parempi äänieristys, niin kirvesmies on sanonut minulle, jos se pitää paikkaansa en ole 100% varma, mutta olen käyttänyt 45 eristystä 70 palkkeihin.

nino sanoi:
Pitäisi tulla parempi äänieristys, niin minulle on kirvesmies sanonut, enkä ole 100% varma siitä, mutta olen käyttänyt 45 eristettä 70 koolauksiin
Ok.. oletko laittanut tupla kerroksen tai puristanut levyt sinne? Vai yksinkertainen eristelevy? Silloinhan siellä on ilmaa seinässä.

Yksinkertainen eristyslevy, pitäisi ilmeisesti olla hyvä äänen kannalta (tai oikeastaan huono), kun ääniaallot kulkevat useiden erilaisten materiaalikerrosten läpi, ääni häviää yhä enemmän
Jotain sellaista eräs puuseppä selitti

nino sanoi:
Yksinkertainen eristelevy, pitäisi olla hyvä ääntä varten (tai oikeastaan huono) kun ääniaallot kulkevat läpi useiden erilaisten materiaalikerrosten, ääni katoaa vähitellen enemmän ja enemmän. Jotain sellaista selitti eräs kirvesmies
Mutta jos laitat yksinkertaisen 45-eristelevyn, niin saat 25 mm ilmaa seinään? Onko se hyvä?

Kyllä hänen mukaansa, jonka kanssa puhuin

Väliseinän kyky eristää ääntä perustuu massa-ilma-massa-periaatteeseen. Jos näiden parametrien arvoja lisätään, paranee rakenteen ääneneristyskyky.

Jos runkotolpat asennetaan limittäin tai vielä parempaa, rakennetaan erillisillä runkorakenteilla, saadaan aikaan eristys, joka parantaa ääneneristystä merkittävästi.

Seinän sisällä syntyy resonanssi, ja tässä kohden eristäminen astuu kuvaan vaimentaakseen tätä resonanssia.

Jos eristys pakataan tiukasti, materiaalin imeytymiskyky heikkenee. Lisäksi se johtaa siihen, että molempien puolten levysoikkarit "oikosulkevat" toisiaan.

Vastauksena kysymyksiin,

@ 45 mm eriste 70 mm runkotilaan? OK

@ pehmeä sauma katon - ök kipsilevy / kattopalkki? KYLLÄ

Viimeksi muokattu:
Björn Melander sanoi:
Väliseinän kyky eristää ääntä perustuu massa-ilma-massa -periaatteeseen. Kun näiden parametrien arvot kasvavat, kasvaa rakenteen ääneneristyskyky.

Jos koolaukset ovat limittäin tai vielä paremmin, rakennetaan erillisillä tukirangoilla, saadaan irrotus, joka lisää merkittävästi ääneneristystä.

Seinän sisällä syntyy resonanssi, ja tässä kohtaa eristys tulee kuvaan absorboidakseen tämän resonanssin.

Jos eristys pakataan tiukasti, materiaalin absorptiokyky heikkenee. Lisäksi se aiheuttaa sen, että molempien puolien levymateriaalit "oikosulkevat" toisensa.

Vastauksena kysymyksiin,

@ 45 mm eristys 70 mm rankataskussa? OK

@ pehmeä sauma katto - yl. kipsi / reunalauta? KYLLÄ
Ok, siellähän se selviää. Onko nyt 70 mm eristys = enemmän resonanssia?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.