Asensin kattolistat käsityönä käyttäen byggmaxin valkolakattua naulaa listojen kiinnitykseen. Totta kai, valkoinen väri naulankannoissa kului suurimmaksi osaksi pois vasaran iskiessä. Eilen maalasin listat kattomaalilla. Nyt naulankannat ovat ruostuneet maalin läpi ja minulla on ruosteenruskeita pilkkuja koko kattolistalla. :confused:

Mitä olen tehnyt väärin ja mitä teen nyt pelastaakseni tilanteen? :(

Turhauttavia ongelmia...

• Tykkään
axn
  • Laddar…
Kuulostaa kyllä oudolta minun mielestäni. Mutta kokeile laittaa ruosteenestomaalia naulan päähän ja sitten maalata päälle. Ei sen oikeastaan pitäisi olla tarpeen, mutta joskus täytyy hyväksyä tilanne sellaisena kuin se on.

• Tykkään
plan-g
  • Laddar…
ClasseClas
Olen päättänyt käyttää aina kuumasinkittyjä nauloja myös sisätiloissa. Tyyppinen naula pysyy paremmin kuin tavallinen sähkösinkitty, eikä se ruostu. Sitä ei periaatteessa tarvita sisällä, mutta se toimii myös vastamaalatuissa kosteissa huoneissa ja kylmissä tiloissa.

• Tykkään
plan-g
  • Laddar…
Jospa olisin tiennyt sen aiemmin. Tältä se joka tapauksessa näyttää nyt 30 senttimetrin välein:
Seinän maalia lähellä kattolinjaa, jossa pieni oranssi merkki jokaisessa 30 senttimetrissä.

Galvanoimaton naula, lakkapinta irronnut, vesipohjainen maali -> ruoste, ehkä :confused:

Johtopäätös: Älä osta nauloja Byggmaxista.

Ja olen myös ihmetellyt noita valkoiseksi maalattuja dyckertejä (ja listaruuvia):
Ainoa osa, joka tulee näkyviin, on se, mistä maali taatusti katoaa.
Mikä järki siinä oikein on :p

• Tykkään
RoBo ja 2 muuta
  • Laddar…
Se on varmaan niin kuin sanot. Voi harmi, kuinka ikävältä se tuntuu jälkikäteen. Onko mitään ideaa maalata vielä kerran vai leviääkö ruoste edelleen?

H
KnockOnWood sanoi:
Galvanoimaton naula, lakkapinta rikkoutunut, vesipohjainen maali -> ruoste, ehkä :confused:

Johtopäätös: Älä osta nauloja Byggmaxista.

Ja olen myös miettinyt niitä valkoiseksi maalattuja dyckert-nauloja (ja listaruuvia): Ainoa osa, joka tulee näkymään, on se missä maali varmasti häviää. Mikä on oikeasti idea :p
Valkoisiksi maalatut dyckert toimivat erittäin hyvin mielestäni, en tosin koskaan ole ostanut Byggmaxista tai vastaavasta.

Koen, että tietyt vesipohjaiset maalit saavat kaiken käsittelemättömän raudan ruostumaan. Maalissa on varmaan jotain, mikä aiheuttaa sen. Pahin esimerkki oli, kun ostin vesipohjaista patterimaalia - on vaikea välttää pieniä paljaita rautakohteita jaoittain radiatorissa. Kun paikkasin sellaisia liuotinpohjaisella maalilla, ei tarvinnut laittaa ruosteenestopohjamaalia jokaiselle pienelle paljaalle kohdalle. Vesipohjaisen maalin kanssa pitää pohjustaa kaikki, jos ei halua ruostetahroja.

Kellarissa, missä maalasin lateksimaalilla lankkuseiniä, jotka oli naulattu kiiltävillä nauloilla, tuli ruskeita tahroja naulojen kantoihin. Ratkaisin sen laittamalla vähän ruosteenestomaalia kaikille naulariveille ensin.

Listoissa kattomaalin kanssa en ole kokenut tätä ongelmaa, mutta yleensä tasoitan kaikki naulankannat ensin.

• Tykkään
Warleod
  • Laddar…
Totte_S
Pohjamaalaa oksalakan kanssa, voit tehdä oman oksalakan laimentamalla tavallista puuliimaa hieman vedellä niin, että se on levitettävässä muodossa.

plan-g sanoi:
Jospa olisin tiennyt tämän aiemmin. Tältä se ainakin näyttää nyt joka 30. senttimetri:
[kuva]

A
Se on sama ongelma sellaisen naulan (spikpistolista) kanssa ilman päätä, jota rakennusyritykset käyttävät asentamaan listoja. Naula alkaa ruostua heti. Maalaaminen vesipohjaisella maalilla ei toimi.

• Tykkään
gaia
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.