Hei!

Olen asentamassa kylpyhuoneen tuuletinta, Fresh Intellivent 2.0, kellarissa olevaan kylpyhuoneeseeni. Minulla on ilmanvaihtokanava, mutta se sijaitsee _suihkualueella_ ja olin laittanut siihen tuulettimen, mutta sähköasentaja ei halunnut asentaa sitä sinne. Se on melko alhaalla seinällä valitettavasti.

Nyt kellariseinät koostuvat suurista valetuista kivistä, mikä tekee niiden läpäisemisestä hirveää, varmasti myös 30-40 cm syviä, etenkin noin 100 mm kanavalla.

Joten mietin nyt, että laittaisin tuulettimen ikkunaankin jotenkin. Onko mahdollista korjata ”yksinkertaisesti” itse jotenkin vai onko ainoa ratkaisu viedä lasimestarille (jos se on edes mahdollista korjata)?

Tai muita rohkeita ideoita?

Liitän kuvat ikkunasta.

Kellarin ikkunaruutu, jonka ulkopuolella näkyy piha ja puita; mahdollinen asennuspaikka kylpyhuoneen tuulettimelle. Vanhan kellarin ikkunanäkymä ulos, runko ja saranat näkyvissä. Ulkona on puita ja kukkivat pensaat, valoisa päivä.
 
Poista yksi ruutu ja korvaa se sopivalla vanerilevyllä.
 
  • Tykkään
frihopper
  • Laddar…
Aseta plexiglas levy, jossa on reikiä
 
  • Tykkään
frihopper
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar sanoi:
Poista yksi laatikoista ja korvaa se sopivalla puulevyllä, kuten vanerilla
Kiitos vastauksesta!

Miten poistan laatikon? =)
 
Fulkemisten
Leikkaa varovasti pois ikkunakitti terävällä ja ohuella partateräveitsellä.
 
  • Tykkään
frihopper
  • Laddar…
Riippuen siitä, kuinka kovaa kitti on, sitä voi lämmittää kuumailmapuhaltimella ja kaapia veitsellä tai taltalla.
 
  • Tykkään
frihopper
  • Laddar…
F frihopper sanoi:
Minulla on ilmanvaihtokanava, mutta se sijaitsee _suihkualueella_ ja olin laittanut sinne tuulettimen, mutta sähköasentaja ei halunnut asentaa sitä sinne. Se sijaitsee valitettavasti melko matalalla seinällä.
Eikö tuuletinta voi siirtää kattokorkeudelle?
Se olisi ehkä parasta, jos tuuletin olisi suihkun yläpuolella, kunhan se nousisi hieman.
Mikä on katon korkeus siellä kellarissa?
Ehkä ilmanvaihtoputken voi vetää lattiapalkin läpi ja ulos vaatekaapin alta tai jotain maanpäällisellä kerroksella.
 
Magnus E K
Spontaanireflektiooni on, että tuntuu sääliä tuhota hienoa ikkunaa. Todennäköisesti purisin hapoista omenaa ja maksaisin rei'ittäjälle kunnon reiän tekemisestä monstersiinään, tai kuten edellinen viesti ehdotti, ylös läpi välipohjan, jos se on helpompaa.
 
D Daniel 109 sanoi:
Siellä on melko tasaisia kanavia, jotta voit hyödyntää nykyistä reikää siirtämällä tuuletinta. Esimerkiksi Biltemalla on tämän tyyppisiä kanavia.

[linkki]
Kiitos ehdotuksesta! Kuinka kiinnittäisin tuulettimen toiseen päähän sitten?
 
D Daniel 109 sanoi:
Onhan olemassa suhteellisen litteitä kanavia, joten voit hyödyntää olemassa olevaa reikää siirtämällä puhallinta. Esimerkiksi biltemalla on tämän tyyppisiä kanavia.

[linkki]
Sain juuri toisen idean, kun mainitsit litteät ilmanvaihtoputket. Nyt en ole kotona, joten en voi mitata, mutta ehkä litteän kanavan voi kiinnittää aivan ikkunan viereen. Se on todennäköisesti puukehys, joka _ehkä_ on alle 55 mm, kuten litteä kanava vaikuttaa olevan. Silloin vältyn myös "rumilta" putkivedoilta olemassa olevaan reikään, kun voin sijoittaa puhaltimen melko lähelle ikkunaa.
 
Siitä tulee kuitenkin rumaa kaapelointia....

Tuntuu, että on helpointa laittaa se ikkunaan kuitenkin, poistaa yksi kahdesta ruudusta. Sen voi lisäksi palauttaa, jos kadun päätöstäni.

Mutta kysymys onkin silloin, jos asetan tuulettimen siihen kohtaan, missä ikkunaruutu on ollut, miten käy sähkökaapelin kanssa, kun avaan ikkunan, koska tuuletin "seuraa" ikkunaa avattaessa? Älä avaa ikkunaa? =)
 
Asenna joustava liitäntäjohto viimeisen osuuden.
 
  • Tykkään
frihopper
  • Laddar…
S
F frihopper sanoi:
Hei!

Aion asentaa kylpyhuonepuhaltimen, Fresh Intellivent 2.0, kellarini kylpyhuoneeseen. Minulla on ilmanvaihtokanava, mutta se on _suihkualueella_ ja olin laittamassa puhaltimen sinne, mutta sähköasentaja ei halunnut asentaa sitä sinne. Se on valitettavasti melko alhaalla seinässä.

Kellarin seinät koostuvat suurista valetusta kivistä, mikä tekee niistä helvetti murtua läpi, varmasti 30-40 cm syviä myös, erityisesti kanava, joka on noin 100 mm.

Joten nyt harkitsen puhaltimen asettamista ikkunaan jotenkin. Onko mahdollista tehdä ”helposti” itse vai onko ainoa ratkaisu viedä se lasimestarille (jos se edes on mahdollista tehdä)?

Tai joitain muita rohkeita ideoita?

Liitän kuvat ikkunasta.


[kuva] [kuva]
Yritä asentaa poistopuhallin katolle, jossa olemassa oleva kanava nousee ylös. Sitten sinun ei tarvitse puhaltaa kosteaa ilmaa vanhoihin kanaviin.
 
S SNf sanoi:
Yritä asentaa imuri katolle, jonne olemassa oleva kanava tulee esiin. Silloin sinun ei tarvitse puhaltaa kosteaa ilmaa vanhoihin kanaviin.
Tämä kanava menee kuitenkin seinän läpi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.