10 062 lukukertaa ·
12 vastausta
10k lukukertaa
12 vastausta
Kyllästetty tolppa 95x95 kattoterassille, kelpaako?
Hei,
Olen täysin aloittelija rakentamisen jalossa taidossa ja yritän nyt kattamaan osan terassistamme.
Toivon, että aivoriihe täällä rakennustalon sivustolla voi auttaa minua.
Olen ostanut painekyllästettyjä tukipalkkeja mitoiltaan 95x95: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-46/95x95-impr-hyvl-klass-a-3-0m-880509509530
Ajatukseni oli käyttää näitä pystytolppina kantamaan koko rakennetta. Nyt olen lukenut vähän ja ne eivät ole luokiteltuja käytettäväksi kantavissa rakenteissa ja pohdin yksinkertaisesti kestävätkö ne, vai pitäisikö minun liittää yhteen kaksi 2"4 tukipalkkia pystytolpiksi sen sijaan.
Mieluiten haluaisin välttää nykyisten tukipalkkien palautuksen ja uusien tukipalkkien hankkimisen vaivan, koska minulla ei ole autoa vetokoukulla.
Katto (aaltomuovista) tulee olemaan 2 x 5,5 m pitkä, missä pitkä osa kiinnitetään talon runkoon ja toisella puolella ostamiini pystytolppiin. Siinä on 5 pystytolppaa ja kattotuolit tulee olemaan cc 50:llä ja kooltaan 45x170.
Toivon, että olen jättänyt jollain tapaa kuvausta ongelmastani ja että on joku avulias sielu jossain kyberavaruudessa.
Olen täysin aloittelija rakentamisen jalossa taidossa ja yritän nyt kattamaan osan terassistamme.
Toivon, että aivoriihe täällä rakennustalon sivustolla voi auttaa minua.
Olen ostanut painekyllästettyjä tukipalkkeja mitoiltaan 95x95: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-46/95x95-impr-hyvl-klass-a-3-0m-880509509530
Ajatukseni oli käyttää näitä pystytolppina kantamaan koko rakennetta. Nyt olen lukenut vähän ja ne eivät ole luokiteltuja käytettäväksi kantavissa rakenteissa ja pohdin yksinkertaisesti kestävätkö ne, vai pitäisikö minun liittää yhteen kaksi 2"4 tukipalkkia pystytolpiksi sen sijaan.
Mieluiten haluaisin välttää nykyisten tukipalkkien palautuksen ja uusien tukipalkkien hankkimisen vaivan, koska minulla ei ole autoa vetokoukulla.
Katto (aaltomuovista) tulee olemaan 2 x 5,5 m pitkä, missä pitkä osa kiinnitetään talon runkoon ja toisella puolella ostamiini pystytolppiin. Siinä on 5 pystytolppaa ja kattotuolit tulee olemaan cc 50:llä ja kooltaan 45x170.
Toivon, että olen jättänyt jollain tapaa kuvausta ongelmastani ja että on joku avulias sielu jossain kyberavaruudessa.
En ole asiantuntija, mutta olen vakuuttunut siitä, että se kestää. Minulla on itse asiassa lasikatto, jossa on 95x95 tolpat reunassa ja kantava palkki sen päällä, johon kattotuolit nojaavat.
Monta tolppaa tarvitset, sen saa joku muu laskea.
Monta tolppaa tarvitset, sen saa joku muu laskea.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumiin!
Paalusi eivät ole lujuusluokiteltuja, mutta se ei tarkoita, että niillä ei olisi lainkaan kantokykyä. Ne ovat laatuluokiteltuja, mikä on aina jotain. (G4-3, mikä vastaa VI lajittelua. Niissä on liian paljon oksia, jotta ne kelpaisivat rakennepuuksi, jonka pitäisi olla G4-0 - G4-2). Etureunassa olevilla viidellä paalulla kuorma per paalu on korkeintaan noin 300 kg, jos ollaan maan eteläosassa. Ne kestävät sen taatusti.
Paalusi eivät ole lujuusluokiteltuja, mutta se ei tarkoita, että niillä ei olisi lainkaan kantokykyä. Ne ovat laatuluokiteltuja, mikä on aina jotain. (G4-3, mikä vastaa VI lajittelua. Niissä on liian paljon oksia, jotta ne kelpaisivat rakennepuuksi, jonka pitäisi olla G4-0 - G4-2). Etureunassa olevilla viidellä paalulla kuorma per paalu on korkeintaan noin 300 kg, jos ollaan maan eteläosassa. Ne kestävät sen taatusti.
Suuret kiitokset nopeista vastauksista!
Olen nyt kuitenkin päättänyt yrittää tehdä niin paljon oikein kuin voin. Eli ostan kaksi reglaria ja laitan ne yhteen. Sitten minun ei tarvitse enää miettiä sitä.
Puutavaran kuljetus selviää. Minulla on onneksi muutama ystävä, joilla on ajoneuvoja, jotka soveltuvat paremmin peräkärryn vetämiseen kuin auto ilman vetokoukkua.
Sitten tietysti tulee seuraava kysymys. Paras tapa liittää yhteen kaksi reglaria?
Nastat? Ruuvit? Liima? Nippusiteet? Duct tape?
Lasten slime?
Rauhaa
N.C.
Olen nyt kuitenkin päättänyt yrittää tehdä niin paljon oikein kuin voin. Eli ostan kaksi reglaria ja laitan ne yhteen. Sitten minun ei tarvitse enää miettiä sitä.
Puutavaran kuljetus selviää. Minulla on onneksi muutama ystävä, joilla on ajoneuvoja, jotka soveltuvat paremmin peräkärryn vetämiseen kuin auto ilman vetokoukkua.
Sitten tietysti tulee seuraava kysymys. Paras tapa liittää yhteen kaksi reglaria?
Nastat? Ruuvit? Liima? Nippusiteet? Duct tape?
Lasten slime?
Rauhaa
N.C.
Suuri kiitos kaikesta palautteesta!
Olen nyt vakuuttunut siitä, että nykyiset pylväät riittävät, mutta on sekä halvempaa että hieman helpompaa upottaa kantavilinja ratkaisulla, jossa on kaksi palkkia.
Minun täytyy kestää pieni säätö kuljetuksen kanssa.
Olen nyt vakuuttunut siitä, että nykyiset pylväät riittävät, mutta on sekä halvempaa että hieman helpompaa upottaa kantavilinja ratkaisulla, jossa on kaksi palkkia.
Minun täytyy kestää pieni säätö kuljetuksen kanssa.
Jäsen
· Stockholm
· 4 637 viestiä
Hei
Onhan se hauskaa rakentaa
Olen samaa mieltä, että se on helpompaa kahdella laudalla, käytä sitä, jos se on sinulle mukavampaa.
95x95 on tyylikkäämpi ja yhtä yksinkertainen, kunhan on tietoa ja työkalut, oikea sahalaitasaho olisi riittänyt.
Laita kuva lähtökohdistasi ja suunnitelmistasi, niin ymmärrämme paremmin, mitä ajattelet.
Esimerkiksi terassikaton kiinnitys on kohta, jossa olen nähnyt suurimmat puutteet, ja siellä katon lumikuorma painaa kovimmin.
Onhan se hauskaa rakentaa
Olen samaa mieltä, että se on helpompaa kahdella laudalla, käytä sitä, jos se on sinulle mukavampaa.
95x95 on tyylikkäämpi ja yhtä yksinkertainen, kunhan on tietoa ja työkalut, oikea sahalaitasaho olisi riittänyt.
Laita kuva lähtökohdistasi ja suunnitelmistasi, niin ymmärrämme paremmin, mitä ajattelet.
Esimerkiksi terassikaton kiinnitys on kohta, jossa olen nähnyt suurimmat puutteet, ja siellä katon lumikuorma painaa kovimmin.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Naulaa tai ruuvaa! Oletan, että teippi ja nippusiteet ovat huumorilla tarkoitettuja.N NoClues sanoi:
Itse ruuvaisin 5x80:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ostfria-skruvar/traskruvar/traskruvar-302341/
Ja laittaisin väliin myös hieman tavallista ulkolaadun valkoista liimaa!
Onnea ja tervetuloa Bygg Hus-foorumille NoClues!
Pidän uudissanaasi taka in terassin
Missä päin maata olet?
Kiva rakentaa..no jaa..en oikein tiedä mitä vastaisin. Tällä hetkellä kaivan itseäni vain syvemmälle ja syvemmälle epätietoisuuden kuoppaan. Toimistohiirenä, joka ei ole nähnyt käsittelemätöntä puuta puutöiden jälkeen, on aika paljon omaksuttavaa.
Ensimmäinen ajatukseni katoksen saamisesta terassille: -"Kuinka vaikeaa se voi olla. Muutama lankku ja sitten katto. Valmis tuossa tuokiossa".
Sitten alkaa perehtyä ja yhtäkkiä huomaa, ettei ymmärrä mitään.
-Mitä puuta?
-Kyllästettyä?
-Aiotko maalata puun?
-kyllä!
-Silloin täytyy odottaa vuosi tai kaksi ennen maalausta.
-Ahaa...Sitten en maalaa ollenkaan.
-Ja täytyy olla ruuvi ultracarbongripperplus mitassa n (missä n edustaa loputonta määrää eri mittoja).
...tietenkin sitä ruuvia ei saa mistään, kun menee ostoksille. Sitten on takaisin lähtöruudussa.
jne....
Kiitos Workingclasshero!
Sanavarastoni tulee laajentumaan valtavalla määrällä uusia sanoja.
Olen lyönyt alas tolppani..öh..tulevat tolpat...kahdesta kepistä...Tukholman seudulla.
Ensimmäinen ajatukseni katoksen saamisesta terassille: -"Kuinka vaikeaa se voi olla. Muutama lankku ja sitten katto. Valmis tuossa tuokiossa".
Sitten alkaa perehtyä ja yhtäkkiä huomaa, ettei ymmärrä mitään.
-Mitä puuta?
-Kyllästettyä?
-Aiotko maalata puun?
-kyllä!
-Silloin täytyy odottaa vuosi tai kaksi ennen maalausta.
-Ahaa...Sitten en maalaa ollenkaan.
-Ja täytyy olla ruuvi ultracarbongripperplus mitassa n (missä n edustaa loputonta määrää eri mittoja).
...tietenkin sitä ruuvia ei saa mistään, kun menee ostoksille. Sitten on takaisin lähtöruudussa.
jne....
Kas niin! Vielä yksi asia, jota en ollut ajatellut. Tai no, olen ajatellut, mutta luultavasti väärin. Ajattelin vain kiinnittää kattotuolit kulmaraudalla (kutsutaanko sitä niin?) talon ulkonevaan kattoon. Mutta tarkemmin ajateltuna se ei taida olla hyvä idea. Pitää varmaan löytää jokin sääntö katosta, johon kiinnittää ne...jollain tavallaWorkingclasshero sanoi:
No joo, teippi ja nippusiteet olivat vähän humoristiseen suuntaan. Helposti unohtaa, että ironia ei ole niin helppoa kirjoitettuna.KnockOnWood sanoi:
Olet aivan oikeassa. Se on erittäin outo ilmaus, mutta ehkä se selkeyttää tietämättömyyteniKnockOnWood sanoi:
Olen lyönyt alas tolppani..öh..tulevat tolpat...kahdesta kepistä...Tukholman seudulla.
Rakastan tätä viestiä 😄N NoClues sanoi:Hauska rakentaa...njaa..en oikein tiedä mitä vastaisin. Tällä hetkellä tunnen vain kaivautuvani yhä syvemmälle epävarmuuden kuoppaan. Toimistohiirenä, joka ei ole nähnyt käsittelemätöntä puuta sitten puukäsityötuntien, on aika paljon omaksuttavaa.
Ensimmäinen ajatukseni terassin katon rakentamisesta: -"Kuinka vaikeaa se voi olla. Muutama lankku ja sitten katto. Tehty yhden vessareissun aikana."
Sitten alkaa tutkia ja ymmärtää yhtäkkiä, että ei ymmärrä mitään.
-Mikä puu?
-Impregnoitu?
-Maalaatko puun?
-kyllä!
-Sitten sinun täytyy odottaa vuosi tai kaksi maalaamisen kanssa.
-Eikö...sitten en maalaa.
-Ja sitten täytyy olla ruuvi ultracarbongripperplus mitassa n (missä n tarkoittaa loputonta määrää eri mittoja).
...ruuvia ei tietenkään saa hankittua, kun menee shoppailemaan. Joten on takaisin lähtöruudussa.
jne...
Kas! Taas yksi asia, jota en ole ajatellut. Tai kyllä, olen ajatellut, mutta luultavasti väärin. Ajattelin vain asentaa kattopalkit kulmaraudalla (niin sitä kai kutsutaan?) talon ulkonevaan kattoon. Mutta tarkemmin ajateltuna se ei ehkä ole hyvä idea. On varmaankin pakko löytää jokin sääntö katosta, johon kiinnittää ne...jollain tavalla
Kiitos Workingclasshero!
Joo, teippi ja nippusiteet olivat jonkin verran humoristista. Helppo unohtaa, että ironia ei ole niin helppoa kirjoitetussa muodossa.
Olet aivan oikeassa. Se on hyvin outo ilmaisu, mutta se ehkä selventää tietämättömyyttäniSanavarastoni kasvaa valtavalla määrällä uusia sanoja.
Olen iskenyt alas tolppani...öh...tulevat tolppani...kahdesta lankusta...tukholman alueella.
Ajattelin itsekin ryhtyä rakentamaan terassikattoa 95x95 ”tolpilla”. Miten kävi sinun kattosi kanssa?
Hei!N Nina1978 sanoi:
Tämä oli jo jonkin aikaa sitten! 🙂
Kyllä, katos onnistui hyvin, mutta päätin käyttää 2"4 rankoja sen sijaan. Se oli helpompaa ja kahden rankan avulla vältytään vääntymisriskiltä.
Onnea rakennusprojektiisi!
Klikkaa tästä vastataksesi