Ostin kyllästetyt 70x70 tolpat aidan rakentamiseen, kun ensimmäisen pätkän leikkasin, huomasin että kyllästys ei ole läpäissyt koko puuta. Pitäisikö sen olla näin vai onko vain pinta kyllästetty?
 
  • Käsi pitelee sahattua puunpäätä, jossa näkyy osittainen vihreä kyllästyskerros pinnalla, mutta keskiosa on puunvärinen.
Oletan, että voi tapahtua virheitä, mutta kaikki sahaamani painettu näyttää vaihtelevaa läpäisyä... siellä missä se ei tunkeudu, ei sitä tarvita.

Yleisesti ottaen voi sanoa, että puun täytyy olla todella huonoa, jos haluaa saada 100% läpäisyn, ja jos se on hyvää, saa erittäin vähän...

Ulkokerros on luultavasti pintapuuta ja sisäkerros on todennäköisesti sydänpuuta, joka ei ime/eikä tarvitse kyllästystä...

/ATW
 
  • Tykkään
Rebecka Hillbertz
  • Laddar…
Kuten Arne TW kirjoittaa.

Impregneringsvätska tunkeutuu sinne, missä voi (=missä sitä tarvitaan). Tiheämmässä ja enemmän pihka/hartsi-rikkaassa ytimessä sitä ei tarvita.
 
En todellakaan ole asiantuntija tässä, mutta mielestäni se näyttää oudolta. Käsittelemässäni puutavarassa se on aina tunkeutunut hieman kaikilta puolilta, sydänpuussa hyvin vähän, mutta silti täysin näkyvissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, selviääkö se tolppakeihäässä tässä kunnossa sitten?
 
Jos alue, jolle kyllästys ei ole päässyt, olisi ollut erittäin tiheillä vuosirenkailla ja pihkan tummentama, olisin ymmärtänyt miksi neste ei ole päässyt sinne edellä mainituista syistä. Nyt ero vuosirenkaissa ja värissä on niin pieni, että mielestäni se näyttää hullulta. Erityisesti kun ei ole käytännössä lainkaan tunkeutumista kahdelta sivulta. Näyttää käytännössä siltä kuin puu olisi suihkutettu kyllästysnesteellä ilman painetta.
 
  • Tykkään
kitco ja 1 muu
  • Laddar…
kitco kitco sanoi:
Ok, kommer den överleva i en stolpspjut i detta skick då?
Kyllä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.