Olen työmaajohtajana luksusmallisen saaritalon remontissa. Asiakkaat ovat alaa tuntevia yksilöitä, jotka vaativat työn uskomattoman viimeistelyn. He valitsevat usein maksaa hieman enemmän sekä käsityöläisistä että tuotteista ollakseen tyytyväisiä.

Nyt oli kylpyhuoneremontin aika.

Valittu kivi tulee Tukholman kaupasta, joka väittää omaavansa pitkän ja hyvän tietämyksen. Niiden myymien materiaalien joukosta olemme valinneet. Heidän mukaansa kyseessä on eksklusiivinen kivi, joka on erittäin korkealaatuinen. Tämän tiedon pohjalta tilasimme ja odotimme tietenkin huipputason tuotetta. Kuitenkin laattamies reagoi heti toimituksen yhteydessä kiven epäsäännölliseen laatuun, ja päätimme kyseenalaistaa kaupasta, oliko tämä todella huipputasoa vai oliko toimituksessa tapahtunut virhe.

Kaupan oli vaikeaa myöntää virheen tapahtuneen, he aloittivat kyseenalaistamalla laattamiehen tietämyksen luonnonkiven käsittelystä. Luonnonkivellä on heidän mukaansa luonnollinen luonne eikä se ole tarkkaa. He katsoivat, että laattamies voisi yksinkertaisin toimenpitein "piilottaa" epätäydelliset kivet leikkaamalla ne irti verkoista. Lisäksi jotkut laatat "kuitenkin" täytyy leikata. - Eli valitse leikata pois se osa, joka ei ole täydellinen.

Saimme tästä huolimatta sovittua, ja uudet laatat olivat matkalla. Toimittaja lupasi myös suorittaa ylimääräisen laadunvalvonnan, jotta tämä ei toistuisi. Toistaiseksi niin hyvä. MUTTA.. Suureksi pettymykseksemme uudet kivet olivat saman huonon standardin mukaisia kuin ensimmäiset. Käännämme nyt jälleen katseemme kauppaan ja kysymme, voimmeko palauttaa kivet sen sijaan. Mutta vastaus on EI!

He väittävät nyt, että ”on mahdotonta sahata tätä kiveä täydellisissä linjoissa.” He kirjoittavat myös hieman ylimielisesti, että ehkä olisi parempi, jos valitsisimme posliinilaatan. ”Vältämmehän silloin saamaan luonnonkiven luonnollisen luonteen.” ?! ?! He kirjoittavat myös, että ensimmäisiä laattoja ei vaihdettu virheiden vuoksi, vaan puhtaasti hyvästä tahdosta he vaihtoivat meidän puutteellisina pitämämme laatat.

Toivon nyt saavani hieman tukea ja apua teiltä muilta täällä. Miten näette tämän tuotteen laadun?

Tulisiko nämä sirpaleet, saumoissa olevat epätasaisuudet, verkkoihin vinosti liimatut kivet, mosaiikin "suorat" kaarevuudet olla asioita, jotka on hyväksyttävä? Onko toimittajalla oikeus väittää, että tämä kuuluu kiven luonnolliseen luonteeseen?

Jotta saisitte käsityksen siitä, kuinka paljon on kyse, myymälä suostui ensimmäisellä kerralla vaihtamaan noin 85 % kylpyhuoneen kivien kokonaismäärästä. 38 verkkolevyä. Plus noin 80 irtokiveä. En tietenkään voi ladata kaikkia kuvia, joten näette alla esimerkkejä laadusta, joka oli kauttaaltaan toistuva. Laatta toisen jälkeen, verkko verkon jälkeen oli toistuvia vikoja.

Tämä tuntuu minusta täysin väärältä.

Kuvan epätasaiset ja vinoiksi leikatut kivilaatat, joissa näkyvät epätasaiset saumat, osoittavat riittämätöntä laatua luonnonkivimosaiikkityössä. Lähikuva valkoisesta mosaiikkikuviosta, jossa näkyy suuri lohkeama keskellä. Mosaikkiarkki, jossa on epätasainen leikkaus ja katkaistu pyöristys. Kuvassa näkyy epätäydellinen reuna ja epäsäännöllinen muoto. Epäyhtenäinen sauma ja epätasainen luonnonkivi laatta seinään kiinnitettynä, esimerkki huonolaatuisesta viimeistelystä kylpyhuoneremontissa. Luonnonkivimosaiikki, jossa epätasaisuuksia ja käsittelemätön kivi keskellä verkkoa; kuvassa osoitettu punaisella nuolella. Kivilaatat asennettu epätasaisesti, näkyy puuttuva sauma. Röpelöisiä reunoja ja epätasainen laatu. Luonnonkivimosaiikkilaattoja epäsäännöllisin reunoilla ja epätasaisella viimeistelyllä. Näyttää alhaisen laadun kiviltä, huokoinen pinta. Kuvassa on kivilaatta, jossa on lohkeama kulmassa, asetettuna karkealle pinnalle. Rikkoutunut kivilevy, jossa näkyy epätasainen reuna ja lohkeamia. Levy on asetettu puutaustalle. Luonnonkivilevy laatikossa, jossa näkyy epätasaisuuksia ja mahdollisia virheitä pinnassa.
 
Tässä tapauksessa ei ole paljon asiallista perustaa, tiedän esimerkiksi, onko tuotteessa ehtoja, jotka määrittelevät, että poikkeamia X mm tai vastaavaa voi esiintyä. Tällaisessa tapauksessa on hyväksytty tietty toleranssitaso ja siksi on odotettavissa tiettyjä poikkeamia. Joskus ostosopimus (kuitti) saattaa viitata myymälän yleisiin ehtoihin, jotka puolestaan viittaavat kyseisen hankitun tuotteen teknisiin määräyksiin.

Mutta tällainen toleranssitaso ei pitäisi antaa tilaa käsittelemättömälle levylle, tämä tuntuu kuitenkin erittäin epäilyttävältä.

Mutta minulla on sellainen tunne, että pysyisin kannassani ja reklamoin tästä.

Argumentti myymälää vastaan on, että jos he arvostavat asiakasta (harvat kaupat sanovat "ei" siitä, että he arvostavat asiakasta), ja he katsovat, että tuote on itse asiassa virheetön, heidän pitäisi pystyä ottamaan ne takaisin. Levyt, niiden väri tai muoto, eivät ole millään tavalla suoraan sopeutettu sinulle (pahempi, jos pyysit heitä kaivertamaan nimesi joka 10. levyyn). Tällaisella ajattelutavalla, ajamalla heidät nurkkaan, on kokemukseni mukaan yleensä mahdollista löytää ratkaisu. Koeta pehmentää tilannetta, kun puhut heille "joskus onnistuu, joskus ei, erotaan ystävinä."

Onnea matkaan.
 
  • Tykkään
TobbeP ja 2 muuta
  • Laddar…
J -JST- sanoi:
vaatii uskomattoman lopputyöstön
Ei ole mitään mahdollisuuksia saada aikaan huipputulosta tällä materiaalilla.
Kysymys on, mitä asiakas voi hyväksyä. Jos sen asettaa ja asiakas sanoo Tee oikein, tee uudelleen.
Silloin pääurakoitsijalla on pesty kaula ja hän saa maksaa kaikkien purkamisesta. Uusi vedeneristys ja kaikki siihen liittyvä.
Ei ole mitään mahdollisuutta uskaltaa asentaa tätä ilman asiakkaan kirjallista hyväksyntää. Liian kallista riskeerata toisen luokan materiaalilla kylpyhuoneessa...
 
  • Tykkään
Juliabrink ja 5 muuta
  • Laddar…
Kest, se on juuri niin kuin tunnemme. On mahdotonta saavuttaa huipputulos toissijaisella tuotteella.

Jotain, mikä myös yllättää minua suuresti, on se, miksi he edes vaivautuvat lähettämään laattoja täsmälleen samalla ongelmallisuudella vielä kerran. Heidän täytyyhän ymmärtää, että reaktio on sama kuin aiemmin. Myös ikävää, että he todella tuhoavat meidän projektipäälliköiden tekemän suunnitelman. Aika, joka kuluu aliurakoitsijoilta ja muulta henkilökunnalta ennen projektin valmistumista. Kaksi käynnistystä laatoitusta varten, jotka ovat jo menneet pieleen. Toivon todella, että kauppa ottaa vastuunsa, kun he näkevät ylityötuntien laskun, joka on kertynyt näiden laattojen takia.

Asiakas on lomalla tammikuuhun asti ja on tietenkin sopinut kylpyhuoneen takarajasta ennen kotiinpaluutaan. Joten se on jännittävä uuden vuoden alku. Mutta olen rauhallinen siitä, että hyvä tulos myöhäisessä vaiheessa on parempi kuin kylpyhuone, joka on valmis ajoissa. Jonka on sitten pakko tehdä uudestaan.
 
  • Tykkään
TobbeP
  • Laddar…
D Daaaaaniel sanoi:
Ei tässä tapauksessa ole paljonkaan asiallista perustetta esittää, tiedän esim. onko tuotteessa ehtoja, jotka määräävät, että poikkeamia X mm tai vastaavaa voi esiintyä. Tällöin on hyväksytty tietty sietokyky ja täytyy siksi odottaa tiettyjä poikkeamia.
Joskus osto-sopimus (kuitti) voi viitata myymälän yleisiin ehtoihin, jotka puolestaan viittaavat kutakin ostettua tuotetta koskeviin teknisiin säädöksiin.

Mutta että tällainen sietokyky antaisi tilaa käsittelemättömälle laatalle tuntuu todella epäilyttävältä.

Mutta minulla on se tunne, että päättäväisesti olisin reklamoinut tämän.

Yksi argumentti myymälälle on, että jos he välittävät asiakkaasta (harvat myymälät sanovat ei siihen, että he välittävät asiakkaasta), ja he pitävät, että tuote on itse asiassa virheetön, pitäisi olla mahdollista heidän ottaa se takaisin. Laatat, niiden väri tai muoto, eivät ole millään tavalla suoraan mukautettuja sinulle (pahempaa, jos olisit pyytänyt heitä kaivertamaan nimesi joka 10. laattaan).
Tällaisella järkeilyllä, maalaamalla heidät nurkkaan, minun kokemukseni on, että useimmiten voidaan löytää ratkaisu. Yritä pehmentää koko asia, kun puhut heistä "joskus onnistuu, joskus ei, erotkaamme ystävinä"

Onnea.
Mielestäni tässä tilanteessa heidän pitäisi ottaa laatat takaisin ja korvata meidät asiakkaana. Jos nyt on niin kuin he itse sanovat, ettei aiemmin vaihdetuissa laatoissa ole vikaa. Tämä tehtiin puhtaasti hyvästä tahdosta. Silloin pitäisi olla tavallinen peruutusoikeus voimassa.

Sitten mitä tulee siihen, mitä otitkin esiin koskien tiettyä hyväksyntää jne. Saimme itse asiassa dokumentin lähetettyä meille SEN JÄLKEEN, kun olimme tehneet valituksen kivilaatoista. Siellä heidän virhemarginaalit ja hyväksynnät eri laattojen korkeudelle ovat. Heillä on tosiasiallinen oikeus tarjoilla laattoja todella huonossa kunnossa tämän ansiosta. Ja se on ihan ok.. JOS ostaa laattoja Alekulmasta ByggMaxilta. Kun taas ostaa tästä myymälästä, missä he mainostavat kuinka hienoa materiaalia heillä on. Paras luokan marmori. Sitten ei voi lähettää tuotteita, jotka näyttävät tältä. Mielestäni.
 
  • Tykkään
TobbeP ja 3 muuta
  • Laddar…
Jos 85 % ensimmäisestä toimituksesta on virheellistä, en usko, että kyseinen toimittaja voi koskaan tarjota teidän tarvitsemaanne.
 
  • Tykkään
hscn ja 1 muu
  • Laddar…
Hyvä esimerkki siitä, että tavallinen asiakas tarvitsee ammattitaitoisen edustajan tilaajana. Nykyisellä mallivalinnalla jää täysin ymmärtämättä luonnonkiven käytön tarkoitus. Luonnonkivi tulisi asentaa hyvin ohuilla saumoilla (2--3 mm), joten sen tulee olla korkealaatuista ja myös yksinkertaisella geometrialla. Käytetty kuviotyyppi liitetään aina keraamisiin kiviin. Marmorin kanssa täydellisyyden saavuttaminen on mahdoton tehtävä, ja vaikka se onnistuisikin, näyttäisi se vain typerältä. On varmasti mahdotonta tukeutua HusAMA:an kiistassa. Valitettavasti se ei auta TS:ää joka on kinkkisessä tilanteessa. Jatkossa ei pitäisi ottaa tällaisia toimeksiantoja ilman pätevää tilaajaedustajaa.
 
  • Tykkään
hscn ja 4 muuta
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Hyvä esimerkki siitä, että tavallinen asiakas tarvitsee ammattimaisen edustajan tilaajana. Nykyisellä mallivalinnalla missataan täysin luonnonkiven käytön idea. Luonnonkivi pitäisi asentaa hyvin ohuilla saumoilla (2--3 mm) ja sen on siksi oltava korkealaatuista, mutta myös yksinkertaista geometriassaan. Käytetty kuviotyyppi yhdistetään aina keraamisiin kiviin. Mahdoton tehtävä saada se täydelliseksi marmorin kanssa, ja vaikka se onnistuisi, se näyttäisi vain typerältä. Ei voi varmasti tukeutua HusAMA:an riitatapauksessa. Se ei valitettavasti auta TS:ää, joka on pahuuden välissä. Jatkossa kannattaa ehkä olla ottamatta tällaisia toimeksiantoja ilman pätevää tilaajan edustajaa.
Tässä tapauksessa asiakas on työskennellyt yhdessä arkkitehdin kanssa, joka on valinnut nämä laatat. Eikö näiden kahden pitäisi voida luottaa kauppaan ja sen myyjiin, jotka korostavat ketjun laajaa kokemusta ja asiantuntemusta sekä heidän sanojaan siitä, että tuotteet ovat korkealuokkaisia. Mutta kuulen sanat, olisi pitänyt tietää paremmin. Tämän tyyppisten kivi mallien kehittäminen on kuin pyytää ongelmia.
 
A ajn82 sanoi:
Jos ensimmäisessä toimituksessa on 85% vikaa, en usko, että tuo toimittaja voi koskaan tarjota sitä, mitä tarvitsette.
Ei, se oli tietenkin niin kuin mekin tunsimme. Mutta sillä kiireellisellä aikataululla hantverkarenilla oli deadline sakkojen kanssa. Se sai meidät toivomaan, että tämä g
A ajn82 sanoi:
Jos ensimmäisessä toimituksessa on 85% vikaa, en usko, että tuo toimittaja voi koskaan tarjota sitä, mitä tarvitsette.
A ajn82 sanoi:
Jos ensimmäisessä toimituksessa on 85% vikaa, en usko, että tuo toimittaja voi koskaan tarjota sitä, mitä tarvitsette.
A ajn82 sanoi:
Jos ensimmäisessä toimituksessa on 85% vikaa, en usko, että tuo toimittaja voi koskaan tarjota sitä, mitä tarvitsette.
Olen samaa mieltä kanssasi siinä, mitä kirjoitat, meidän olisi pitänyt pysäyttää jo silloin ja valita uusia tuotteita. Mutta he vakuuttavat meille, että he voivat tuoda uusia laattoja. Ja kun on deadline ja viivästymisestä sakkoja, otetaan tietenkin uusia laattoja uudelle yritykselle. Kylpyhuone on suunniteltu tietyiltä osin juuri näille masaik-verkoille...
 
  • Tykkään
TobbeP
  • Laddar…
Mutta onko ongelma todella luonnonkiven takia? Mosaiikin täytyy olla vesileikattua.
Näyttää enemmän valmistajan huonolta käsittelyltä.
 
  • Tykkään
Borgir ja 2 muuta
  • Laddar…
En koskaan hyväksyisi näitä laattoja. Väärin valmistettu. Jos heidän myymälässään on laattoja, olisin mennyt sinne, ottanut kuvan ja verrannut toimitettuihin laattoihin.
 
  • Tykkään
-JST- ja 2 muuta
  • Laddar…
Onko kyseessä yksittäisiä kiviä, joilla on väärä muoto, vai tekevätkö kivet yhdessä, että siitä tulee väärin.
Eli voisiko yksittäisiä kiviä vaihtaa saadakseen tuloksen vai tuleeko siitä mahdoton tehtävä.
 
Oletteko saaneet materiaalinäytteitä ennen työn aloittamista, kun toimittajan valinta tehtiin ja nämä näytteet eivät osoittaneet merkkejä niistä vaurioista, joita nyt osoitatte, asettaisin kovan kovaa vastaan ja vaatisin uusia kiviä. Vakavasti otettava toimittaja olisi kieltäytynyt aikaisessa vaiheessa, jos olisi huomannut, ettei voi toimittaa toivomuksenne mukaisesti. Tässä voin myös katsoa, että teillä projektipäällikkönä on selkä vapaa viivästysmaksujen osalta, jos Arkitehti ja asiakas ovat käytännössä suunnitelleet kylpyhuoneen.

Teidän tilanteessanne ottaisin mukaan muutaman palan kiveä vaihtoehtoiselle toimittajalle nähdäkseni, mikä heidän mielipiteensä on. He saattavat katsoa, että on mahdollista toimittaa etsimänne ja voivat priorisoida tilauksen korkeammalla hinnalla.
 
  • Tykkään
TobbeP
  • Laddar…
Kivitoimittaja tai osapuoli, joka sahaa kuvion ja verkostaa kiven, pitää yllä matalaa laatua tuotannossa, mikä sirpaleetkin paljastavat.
Kuitenkin kuten aiemmin sanottiin, luonnonkiven saaminen millimetrin tarkkuudella näissä kuvioissa on tuskin mahdollista.
Anna asiakkaan päättää, haluavatko he tuotteen vai valitsevatko uuden kiven.
Selitä, että ette voi vastata mahdollisesta loppuajasta tämän vuoksi.
Jos tilaaja on palkannut arkkitehdin ja hän määräsi kiven, silloin ette myöskään ole vastuussa kiven laadusta, jos ne ovat toimittajan määräämissä toleransseissa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kivi ei kelpaa asennukseen ja kaupan pitäisi ottaa se takaisin. Mutta juridisesti voi olla vaikeaa vaatia tätä, jos on annettu toleransseja, joita on noudatettu.
 
  • Tykkään
jakobwesterberg ja 3 muuta
  • Laddar…
A ajn82 sanoi:
Jos ensimmäisessä toimituksessa on 85 % virhe, en usko, että kyseinen toimittaja voi koskaan tarjota tarvitsemaanne.
No, seitsemän toimituksen pitäisi riittää, sitten pitäisi saavuttaa 100 % peitto...
...tai oikeastaan ei...
...16 toimituksen jälkeen 90 % on OK.

Teidän täytyy tilata kaksinkertainen määrä materiaalia ja palauttaa virheellinen neljä kertaa saadaksenne täyden peiton hyväksyttävällä materiaalilla. Sitten palautatte loput maksun palautusta vastaan...
 
  • Tykkään
TobbeP ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.