Hei,

Meillä on talossa ovikello, joka näyttää tältä:

Gqzlwom.jpg
j5gFebL.jpg

Ylimmän seinän sisäpuolella on itse laatikko, joka antaa signaalin, kun painiketta painetaan.

Ongelma on, että ovikello ei toisinaan soi talossa. Arvelen, että syy on tietenkin kuluneissa johdoissa.

Miten tämä ratkaistaan? Voiko vain liittää uuden johdon ja vetää vanhan pois, jotta uusi saadaan paikoilleen? Miltä uuden johdon pitäisi näyttää ja miten se tulisi asentaa, jotta sää ei kuluttaisi kaapelia?

Joo, se on hyvä ratkaisu. Oletan, että ovikello on irrotettu kuvassa ja normaalisti se peittää putken ulosmenon? Irrota siinä tapauksessa johdot ovikellosta ja kiinnitä uusi liitäntäjohto siihen, esim. 0,75 mm2 tai 1,5 mm2 tästä tyypistä

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kopplingsledning-2000018077/

Käytin itse samaa omaan ovikellooni.

Uskon enemmän, että liittimet ovat huonosti säänsuojatut painikkeessa. Voit tiivistää ovikellon ympäriltä, jotta vesi ei pääse sisään. Vaihtoehtoisesti voit eristää liittimet jollain tyyppisellä kuumaliimalla tai kutistesukalla riippuen siitä, miltä se näyttää.

Voit käyttää melkein mitä tahansa kaapeleita/johtoja.
Vaihtaaksesi johdot, solmi/kierrä uudet vanhojen kanssa yhteen, jolloin uudet menevät paikalleen samalla kun vanhat katoavat.
UV-suojana voit pujottaa esim. ekk-kaapelin kuoren johtojen päälle, tai siirtää nappia hieman ylöspäin.

Ei, se on oikeastaan ongelma 2, kello on vain asetettu näin jollain mössöllä niin, että kaapelit ovat aina täysin näkyvissä. Oletan, että ei ole löydetty mitään täytettävää kellon ja julkisivun taakse ja siksi se on näin.

Se olisi hyvä johtojen kannalta ja näyttäisi siistimmältä, jos ovikello peittäisi reiän, josta ne tulevat. Tarkista myös itse painike nähdäksesi, ettei se ole se, joka heiluu.

snowjim sanoi:
Ei, se on oikeastaan ongelma 2, kello on vain asetettu paikoilleen jollain mössöllä niin, että kaapelit ovat aina täysin näkyvissä. Oletan, että mitään täytettä ei ole löytynyt soittokellon ja julkisivun taakse, ja siksi se on näin.
Voitko siirtää painiketta niin, että se peittää putken vai onko siellä isompi reikä alla, joka tulisi näkyviin silloin? On aivan okei liimata se kiinni. Mitä voit myös tehdä, on tiivistää ulostuloputki ulkona olevalla tiivisteellä. Jos teet tämän, sinun pitäisi myös tiivistää sisäpuoli, jotta kosteaa ilmaa ei pääse sisään putkeen, josta se sitten tiivistyy ja kerääntyy painikkeen kohdalle.

Voi olla myös aika vaihtaa painike. Uusi sellainen ei maksa monta euroa ja löytyyhän tyylikkäämpiä, jotka voisivat ehkä peittää reiän, esim. sellainen, joka on enemmän pitkänomainen.

Ongelmana on, että kellon sijoittaminen napin päälle jättää ison aukon napin ja itse putken pään väliin. Paras ratkaisu olisi todennäköisesti ostaa uusi nappi, sijoittaa se suoraan putken päätä vasten, kun lanka on vaihdettu, ja täyttää aukko jollakin irrotettavalla massalla, jos se pitää joskus vaihtaa tulevaisuudessa.

Minulla on kotona Tec7, ja sen pitäisi olla jonkin tyyppinen liima, mutta riskinä on, että komponentteja ei saa erilleen, jos ne joskus tarvitsee vaihtaa. On myös riski, että siitä tulee täysin tiivis, mikä tarkoittaa, että täytyy todennäköisesti tiivistää myös toinen pää falknin mainitsemalla tavalla.

Eikö ole olemassa mitään tavanomaista tapaa, kun kyseessä on tämän tyyppisen seinän sormilaipan asennus? Eikö kiveä porata napin asentamiseksi?

snowjim sanoi:
Ongelma on se, että kellon sijoittaminen putken päälle jättää ison aukon napin ja putken pään väliin. Paras ratkaisu olisi todennäköisesti ostaa uusi nappi, sijoittaa se suoraan putken päähän langan vaihdon jälkeen ja täyttää aukko jollakin poistettavalla aineella, jos se tarvitsee vaihtaa tulevaisuudessa.

Minulla on kotona Tec7, joka on jonkinlainen liima, mutta on riski, että tavaroita ei saa irti, jos niitä täytyy vaihtaa. On myös riski, että se tiivistyy kokonaan, mikä tarkoittaa todennäköisesti, että myös toinen pää täytyy tiivistää, kuten falkn sanoo.

Eikö ole olemassa mitään standardimenetelmää tämän tyyppisten julkisivujen soittokellon napin asentamiseen? Eihän kiveä porata napin asentamiseksi?
Povipintainen asennus on yleisin. Nappi, joka sinulla on, on juuri tällainen. On myös muita soittokellon nappeja, joissa itse liitäntäliitin on seinän sisällä, esimerkiksi:

http://www.byggfabriken.com/sortime...product/771-102-343c4edc8f-ringledningsknapp/

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.