Aion rakentaa nyt keväällä joitain kaiteita samanlaisia kuin tämä, jonka "grossa" foorumilla rakensi:
mutta en halua ruostumattomia tankoja vaan kuumasinkittyjä, koska talon muut yksityiskohdat tulevat olemaan hopeaa/aluzinkkiä jatkossa. Lisäksi kuumasinkitty on täysin huoltovapaa
Halvinta ja helpointa on ostaa kuumasinkittyjä putkia ja katkaista itse, nämä eivät silloin tule olemaan sinkittyjä leikatuista päistä, vaan ne täytyy yksinkertaisesti ruostesuojata maalilla tai spraysinkillä.
Juuri leikattujen päiden ruosteensuoja aiheuttaa minulle huolta. Koska päät kuitenkin tulevat olemaan piilossa, ehkä on parempi maalata ne ruosteenestomaalilla kuin spraygalvaanilla?
Jos poraat ne syvälle, päät eivät näy ja voit maalata kunnolla. Saatavilla on galvanoitu maali purkissa, joka antaa paksumman kerroksen. Leikkaa putket kylmänä, jotta päät eivät pala, mutta itse suosittelisin ruostumatonta terästä, vaikka se on luultavasti kallista.
Kuten sanottu, tässä tapauksessa pidän kuumasinkittyä ulkonäköä ruostumattoman sijaan esteettisistä syistä. Lisäksi ruostumaton teräs ruostuu täällä länsirannikolla, ellei valitse korkeinta laatua. Mutta se ei ole taloudellisesti kannattavaa
Olen rakentanut terassikaiteen kuumasinkitystä (minustakin ruostumaton teräs on liian kallis, ja usein saa vain A2-laatua). En näe kuviasi, mutta olen antanut hitsata tolpat ja putket yhteen ennen sinkitystä. Lähetän kuvia tänä iltana.
Kuten sanoin, tässä tapauksessa suosin kuumasinkittyä ulkonäköä ruostumattoman sijaan esteettisistä syistä, lisäksi ruostumaton ruostuu täällä länsirannikolla, ellei valitse korkeimpia laatuluokkia. Mutta se ei ole taloudellisesti järkevää
Kylmäkatkaisu ei ollut tullut mieleeni, kiitos siitä
Jos ostaa esim. haponkestäviä putkia tavallisella teollisuuslaadulla, niin ne ovat mattapintaisia ja näyttävät melko sinkityiltä, mutta maksavat varmasti paljon, mutta kestävät sinkittyinä, jos ympäristö on niin huono, että ruostumaton ruostuu.
Olen tehnyt joitakin parvekeaitoja elektropoleratusta happokestävästä teräksestä ja parin vuoden kuluttua suolarasituksessa ne näyttävät hirveiltä. Sitä vastoin galvanoitu pysyy samanlaisena vuodesta toiseen.
Minulla on ruostumattomat kaiteet veneessä ja ne ovat vuodelta -97 ja edelleen hyvässä kunnossa, mitä ne eivät olisi sinkittynä. Jos valitsee oikean seoksen ruostumattomaan, ne kestävät varmasti ikuisuuksia, mutta niistä tulee kalliita ja nyt kun Ts ei pidä niiden ulkonäöstä, niin sitten sinkityt ovat oikea valinta.
Meillä oli tapana ostaa rautakaupasta, oli muutama vuosi sitten kun ostin purkki. Jos ostat spray, osta tavallinen hopea spray ja suihkuta kylmägalvanoidun päälle niin siitä tulee hienompi ja sen pitäisi pysäyttää ruostetta pidempään, yleensä teen niin kun olen hitsannut galvanoitua, suihkutan vähän epätasaisesti hopea spraylla niin ettei se näy.