Minulla on kysymys kellarin remontoimisesta. Aion pian aloittaa tämän ja olen ottanut selvää kaikenlaisista asioista, jotka liittyvät siihen, miten kaikki tulisi tehdä ja mitä on tärkeää huomioida. Tämä tulee olemaan olohuone, mutta siitä voi ehkä tulevaisuudessa tulla makuuhuone tai vastaava. Seinät olivat aiemmin 70-luvun hienoa paneelia ja eristetty sisältä eristeellä ja muovilla ulkopuolella sekä kokolattiamatolla lattialla. Tämän alla on 22 mm lastulevy, joka itsessään makaa styroksin päällä, joka makaa muovin päällä varsinaisen betonilaatan yläpuolella. Viime vuonna talo salaojitettiin ja samalla asennettiin pordrän 100mm levyt ulkopuolelle, kun kerran oltiin sisäänkäynnin luona. Nyt olin ajatellut näin, mutta haluan tietää joltain asiantuntijalta, onko tämä täysin hullu suunnitelma ennen kuin aloitan. Ajattelin laittaa Platon-maton itse betonilaatan päälle, joka nousee noin 10 cm ylös seinille, sitten laittaa jonkinlaista styroksia eristeeksi ja 22 mm lastulevy sen päälle, jotta voin laittaa lattian päälle. Olemme vielä epävarmoja seinistä, mutta yksi ajatus on laittaa teräsprofiilit noin 10 mm itse kellarin seinästä ja sitten asentaa märkätilakipsilevyjä niiden päälle, jotta ilma voi kiertää. Sitten mietin, täytyykö asentaa jonkinlainen tuuletin, jotta ilma voi kiertää, vai voiko sen olla ilmankin?

En näe mitään suurempia ongelmia tuossa ratkaisussa. Mekaanisesti alipaineistaa ei varmaan tarvitse, ellei sinulla ole suurta kosteuden läpäisevyyttä ylös laattaan. Kuiva ja siisti lattia muuten, niin Platonmattia ei tarvita. Yli 20 vuotta sitten laitoin styroksia suoraan laattaan, mutta tein niin, että jaoin paksuuden ja laitoin kaksi päällekkäin, ensin yhteen suuntaan ja sitten toisen kerroksen toiseen suuntaan niin, että se peitti 1. kerroksen saumat. Sitten suoraan päälle Pergolattia, ja se on edelleen pysynyt ongelmitta. Panosta parempaan laatuun styroksissa, niin et tarvitse 22 mm lastulevyä, ellet aio laittaa raskaita koneita tai vastaavaa. Se lattia, jonka silloin laitoin, on kestänyt monia juhlia ja kesti sekä yhtä että toista.

Okei. Joo se oli hyvä tietää. Meidän pitää lähitulevaisuudessa irrottaa siellä oleva lattia, niin katsotaan miltä se näyttää silloin. Kiitän näkemyksestäsi koko asiasta.

• Tykkään
Bono_R
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.