T
Olin ajatellut remontoida kellarin ja takkahuoneen. Takkahuoneeseen oli ajatuksena laittaa laattalattia ilman lattialämmitystä ja sitten betoniseinille laittaa metallikoolaukset ja kipsilevyt, jotka maalataan silikaattimaalilla, sekä ilmanvaihtoritilät levyjen alareunaan, jotta betoniseinät tuulettuvat ja tuulettuvat lattialistat. Lisäksi asentaa mitsubishi miniventilaatio, joka tuulettaa menettämättä lämpöä.

Mitä mieltä olemme tästä suunnitelmasta, onko tämä tapa paras mahdollinen??

Terveisin Tommy
Olohuone, jossa on tumma kulmasohva, valkoinen pöytä, tiilitakka ja puinen seinäpaneeli.

Jos laatta on suoraan maata vasten, klinkkerit muuttuvat helposti erittäin kylmiksi. Millainen lattia on tänään? Meidän takkahuoneessamme on epätasainen laatta -> 45x95 pystyssä oleva runko, jossa on paljon eristystä välissä -> masoniitti -> laminaattilattia. Aiomme asentaa nivellalattian kuten muissa kellarin huoneissa, jotta saadaan kapillaarikatko, mutta se edellyttää, että käytössä on 50-60 mm tilaa.

Kellarin eteisessä ei ollut purettua lattiaa, joten asetimme parvekematon, jossa on pieniä kumitassuja alla tuulettamiseen, suoraan laatalle. Se oli todella hyvä ratkaisu, koska se on lämmin ja mukava kävellä, edullinen suhteessa ja erittäin helppo vaihtaa.

Seinät kuulostavat järkeviltä metallirungoilla ja kipsillä, jos ei halua tasoittaa koko pintaa.

• Tykkään
Kvanttanten
  • Laddar…
Tee mielellään tuuletus myös kipsilevyn takana olevalle tilalle ylös katon alle. Silloin ilma pääsee kiertämään. Kellariseinissä voi olla korkea kosteusrasitus (riippuen maaperästä, jne.).

T
Okei, se kuulostaa hyvältä. Aa se on platta på mark luulen, mutta muualla kellarissa on maalattu betonilattia, ja se ei ole niin kylmä kuin luulin sen olevan, kun muutimme taloon. Olohuoneessa on tänään puurunko ja grangolv. Mutta ennen kuin laittaa klinker suoraan betonin päälle, pitääkö ensin laittaa matta?

T
Okei, tarkoitatko jotain kipsilevyissä olevaa kapeaa pitkulaisen ritilän sekä ylhäällä että alhaalla?

Annoin seinäpaneelin päättyä 2 cm katon alapuolelle ja asensin kattolistan 2 cm seinästä ulos. Näin jää ilmaväli koko matkalle. Lattialla minulla on myös klinkkeriä ja klinkkerisokkeli (10 cm korkea) betoniseinää vasten. Paneeli päättyy 8 cm lattian yläpuolelle ja takana olevat koolaukset aiheuttavat 1,5 cm raon sokkelin ja paneelin väliin. Tämäkin antaa raon koko matkalle.

Minulla on myös klinkkeriä ilman lattialämmitystä kellarissa. Ei ole ongelmaa kylmän lattian kanssa kävellessä, mutta jos istuu paikallaan jalat lattialla, haluaa maton alle.

Nyt ehkä olen täysin hakoteillä tämän lausunnon kanssa, mutta miksi maalata kipsi silikaattimaalilla? Silikaattimaalia käytetään yleensä, kun maalataan suoraan betoniin, jotta seinät voivat edelleen hengittää, mutta jos kuitenkin teette seinille runkorakenteet ja tuuletatte tilaa takana, en oikein näe syytä tuon tyyppiselle maalille :)

Joten säästäkää ne rahat ja maalatkaa tavallisella maalilla, joka maksaa huomattavasti vähemmän :thumbup:

Kyllä, silikaatti kipsissä ei ole idea. Jätä kipsi pois ja laita rappaus ja silikaatti siihen sen sijaan.

• Tykkään
freak
  • Laddar…
Juuri minun ajatukseni.
Miksi ei jättää viimeiset 3 cm lattian ja katon välistä ilman kipsiä ja laittaa kattolista ja sokkeli etäisyyksillä, jotta ilma pääsee kulkemaan?
Silikatti on täysin turhaa, sillä maalaat sitä sillä perusmuuria, jos jätät kipsin pois.
Vinkki on käyttää hattu- tai reikäprofiileja sen sijaan, ne vaativat vain 25, kun taas muut yleensä vähintään 45.
Nivellsin ratkaisu on erittäin kätevä, jos tilaa on. Koska minulla on 197 korkea katto, minulla on kolme vaihtoehtoa: kylmetä jalat, kokolattiamatto tai piikkauskone.
Mikä sinulla on kattokorkeus gillestugassasi?

• Tykkään
flimsy
  • Laddar…
T
Okei, sitten jätän silikaattimaalin pois ja käytän tavallista. Minulla on nykyään 2 m korkeus kattoon, mutta se kasvaa, kun puran puulattian ja sen alla olevat koolaukset.

T
Okei putsa tai kipsilevy metallikaarilla, mikä on paras ja halvin.

T
Se kuulostaa hyvältä idealta, voisitko ehkä laittaa kuvan niin että näkee miltä se näyttää?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.