Hei,

Minulla on ulkorakennus, jossa on mustahomevaurio, ja aion nyt puhdistaa sen. Se oli siellä jo, kun ostimme talon, ja on siis ollut siellä yli 10 vuotta muuttumattomana. En tiedä, kuinka se on syntynyt, mutta kuvassa näkyvät kaksi putkea ovat veden tulo- ja lähtöputkia. Mieleeni ei ole tullut, että tulo-putki olisi koskaan ollut kytketty, letku on irrallaan ryömintätilassa odottamassa suunniteltua keittiötä. Viemäröintiputki on kytketty, mutta en ymmärrä, miksi sieltä nousisi nestettä. En tiedä, onko edellisellä omistajalla ollut ongelmia viemärin kanssa, ja hän on kuollut, joten ei ole ketään, keneltä kysyä. Seinän toisella puolella, missä on painesäiliö, on vedetty vettä, mutta siellä ei näy merkkejä vesivauriosta.

Olen laittanut eristyksen ryömintätilaan vähentääkseni kosteuden riskiä alapuolelta, ja asettanut kaksi tuuletusaukkoa ulkorakennukseen. Runkorakenteessa ei ole liiallista kosteutta ja aion nyt pestä homeen pois. Aion myös leikata kipsilevyn kulmasta irti. Suunnitelmana on raapia näkyvä home pois ja pestä sienellä ja klooriliuoksella.

Nyt mietin:

• Pitäisikö minun myös sahata pala lastulevystä pois vai riittääkö sen pesu?
  • Onko todella riittävää pestä näkyvät pinnat? Sitä luultavasti on hometta myös lattiapuun alla ja sivupuun takana, minne en yllä.
  • Voinko/tuleeko minun käsitellä jollain erityisellä aineella vai riittääkö kloori?
  • Kulmassa oleva kipsilevy, jonka en ole vielä leikannut irti, on vaikea asentaa uudelleen, sillä ei ole palkkeja, joihin kiinnittää. Nykyinen on luultavasti kiinnitetty runkorakenteen taakse. Vinkkejä?
Onko jotain muuta, mitä minun pitäisi ottaa huomioon?

• Ullakko, jossa on paljaana putkia, eristettä ja mustahometta seinän alaosassa. Lattialla on vaalea puulattia.
  • Kaksi putkea kellarissa seinän vieressä, ympärillä eristeitä ja näkyvissä mustahometta. Taustalla huokoista, vaurioitunutta levyä.
  • Ulkoseinän nurkka, jossa näkyy mustaa hometta puualustalla ja lastulevyssä. Huomaa kosteuden aiheuttama vaurio.
Itse asiassa sinun ei tarvitse puhdistaa, jos olet korjannut perusongelman, eli miksi alun perin tuli kasvustoa. Jos ne edellytykset ovat poissa, kasvusto kuolee ja se on vain kosmeettista, joten voit vain pestä normaalisti ja maalata uudelleen. Kaikkea ei tarvitse "poistaa" sillä tavalla. Jos peset sen normaalisti ja se on paikoin vähän mustaa, sillä ei ole merkitystä. Se ei myöskään leviä. Ilmassa on jatkuvasti kuitenkin homeitiöitä, jotka vain odottavat pääsyä paikkaan, jossa edellytykset ovat oikeat, ja ne ovat monin verroin enemmän kuin tuo kuitenkin.

• Tykkään
mia andersson1
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta!
S Stefan1972 sanoi:
Oikeastaan ​​sinun ei tarvitse puhdistaa, jos olet korjannut perusongelman, eli miksi kasvu alkoi alun perin. Jos nämä olosuhteet ovat poissa, kasvu kuolee ja siitä tulee vain kosmeettinen ongelma. Voit vain pestä maalipesulla normaalisti ja maalata uudelleen. Sinun ei tarvitse "poistaa" kaikkea sillä tavalla. Jos peset sen normaalisti ja se on paikoittain hieman musta, sillä ei ole merkitystä. Se ei myöskään leviä. Ilmassa on aina homeitiöitä, jotka vain odottavat pääsevänsä asettumaan jonnekin, missä olosuhteet ovat oikeat, ja niitä on moninkertaisesti enemmän kuin niitä.
Kiitos Stefan vastauksesta!

Kuulostaa loogiselta, mitä kirjoitat, sillä se on näyttänyt samalta yli 10 vuotta, joten siinä ei ole mitään aktiivisuutta, ja olen muuttanut olosuhteita niin, että ne ovat vähemmän suotuisia homeen kasvulle.
Sitten siivoan niin hyvin kuin voin ja lisään uudet pinnat.
Et edes vaihtaisi kulmassa olevaa kipsilevyä?

Minun täytyy vain huomauttaa, että esitin samat kysymykset Villaägarnas Riksförbundin Rakennustekniselle neuvonnalle ja olin melko yllättynyt heidän vastauksestaan. Se täytyy olla harjoittelija paikalla.
Tässä on heidän vastauksensa:
1: Minulla ei ole syvällistä tietoa lastulevyistä.
2: Kaikki vahingoittunut on korjattava.
3: Liitteenä 72 sivun raportti Ruotsin Ympäristöinstituutista homeenpuhdistuksesta ja viittaus aiheeseen liittyvään kirjaan.
4: Vaurioitunut kipsilevy on vaihdettava, mutta minulla ei ole hyviä vinkkejä, miten kiinnität sen. 🙄

Ei ole vaikea vaihtaa, joten ehkä on helpompaa jättää se tekemättä ja vain maalata se uudelleen.
Toinen vastaus on melko yleinen siinä, miten jotkut näkevät homeen.......se pitää poistaa hinnalla millä hyvänsä, muuten se leviää ja syö talon ja tekee kaikki sairaiksi 200 km säteellä. Melkein pahempaa kuin ydinjäte.
Se menee helposti liioitteluksi joskus ja se itsessään tekee monet pelkäämään sitä.......Täysin väärin perustein.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.