5 841 lukukertaa ·
23 vastausta
6k lukukertaa
23 vastausta
Kunnosta kunnostuskohdetta - mitä on otettava huomioon?
Sivu 1 / 2
Hei!
Haluaisin mielelläni keskustella, mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun ostaa ja remontoi remonttikohteen.
Mitä tulee esim. jos talossa on vanha julkisivu, joka on päällystetty levyillä, jotka sisältävät asbestia. Luulen, että on olemassa lakivaatimuksia, kuinka sitä käsitellään?
Entä mitä muuta tulee ottaa huomioon? Onko joku, joka on selvillä asiasta?
Otetaan esimerkiksi tämä talo:
http://www.kronofogden.se/download/18.4531e9b8136989b0f5e800031780/120628_075216.pdf
Haluaisin mielelläni keskustella, mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun ostaa ja remontoi remonttikohteen.
Mitä tulee esim. jos talossa on vanha julkisivu, joka on päällystetty levyillä, jotka sisältävät asbestia. Luulen, että on olemassa lakivaatimuksia, kuinka sitä käsitellään?
Entä mitä muuta tulee ottaa huomioon? Onko joku, joka on selvillä asiasta?
Otetaan esimerkiksi tämä talo:
http://www.kronofogden.se/download/18.4531e9b8136989b0f5e800031780/120628_075216.pdf
kyllä, sellainen talo vaatii perusteellisen kunnostuksen, kaikki sähkö, VVS, lämmitys, katto, julkisivu, ikkunat, perustus, eristys, savupiippu, ilmanvaihto, pinnat todennäköisesti kaikissa huoneissa, uudet kylpyhuoneet/wc, uusi keittiö, jne.? varmasti paljon unohtunut kuitenkin!
Mutta jos rakastaa talon sijaintia ja on aikaa ja rahaa, niin totta kai se onnistuu!
Kaikki rakennusjäte tulee käsitellä kunnan määräysten mukaisesti, asbestin osalta on tärkeää, että sitä käsittelevät ihmiset, joilla on suuri asiantuntemus alueella, koska hengitysilmaan kulkeutuvasta pölystä on riski saada syöpää.
Lue paljon kunnostuksesta ennen kuin lähdet näin suureen projektiin =)
Mutta jos rakastaa talon sijaintia ja on aikaa ja rahaa, niin totta kai se onnistuu!
Kaikki rakennusjäte tulee käsitellä kunnan määräysten mukaisesti, asbestin osalta on tärkeää, että sitä käsittelevät ihmiset, joilla on suuri asiantuntemus alueella, koska hengitysilmaan kulkeutuvasta pölystä on riski saada syöpää.
Lue paljon kunnostuksesta ennen kuin lähdet näin suureen projektiin =)
Kun ottaa huomioon, missä tuo talo sijaitsee, olisin aloittanut tarkastelemalla tilannetta puhtaasti taloudellisesta näkökulmasta. Jos ostat talon ja kunnostat sen, haluat tietää, että sinulla on arvo, joka vastaa suunnilleen sitä, mitä maksat siitä. Tämä on iso riski, ettei niin käy tuon talon kanssa. Tämä koskee myös muita kohteita; et halua joutua tilanteeseen, jossa haluat myydä ja tehdä suuren tappion.
On kuitenkin todella vaikeaa sanoa, mikä on "järjestävää", mutta että sen pitäisi olla taloudellisesti perusteltua, on varmaan hyvä alku.
Olen muuten samaa mieltä Tuleva talonomistaja kanssa siitä, että tuo talo tarvitsee todennäköisesti täydellisen remontin, eihän kruunumiehet myy sitä siksi, että omistajilla olisi paljon rahaa sen ylläpitoon.
On kuitenkin todella vaikeaa sanoa, mikä on "järjestävää", mutta että sen pitäisi olla taloudellisesti perusteltua, on varmaan hyvä alku.
Olen muuten samaa mieltä Tuleva talonomistaja kanssa siitä, että tuo talo tarvitsee todennäköisesti täydellisen remontin, eihän kruunumiehet myy sitä siksi, että omistajilla olisi paljon rahaa sen ylläpitoon.
Viimeksi muokattu:
Hei!
Okei, kiitos
.
Kyllä, olen itse rakennusinsinööri ja olen tähän asti työskennellyt aurinkoenergian ja rakennusfysiikan parissa.
Olen tietoinen, että se vaatii täydellisen remontin, mutta haluan tehdä sen itse (suurimmaksi osaksi).
Mutta sijainti sopisi minulle hyvin!
Okei, kiitos
Kyllä, olen itse rakennusinsinööri ja olen tähän asti työskennellyt aurinkoenergian ja rakennusfysiikan parissa.
Olen tietoinen, että se vaatii täydellisen remontin, mutta haluan tehdä sen itse (suurimmaksi osaksi).
Mutta sijainti sopisi minulle hyvin!
se voisi olla kuinka hieno tahansa sellainen talo, jos siihen on varaa, joten jos uskaltaa niin sitten vaan mennään =)
Joo, juuri niin.
Mutta ei ole tarpeen remontoida kaikkea kerralla. Voihan remontoida pidemmän ajan kuluessa, vai mitä? Esim. korjata suihku ja muutaman kuukauden päästä korjata makuuhuone jne. ...
Sitten tekisin energiasuunnitelman.
Tärkeää on tietää, mitä vaatimuksia on. Esim. voi olla kunnan määräyksiä, kuten että täytyy siistiä ym.
En tiedä, onko Ruotsissa lakia, että täytyy täyttää tietty energiastandardi, jos tekee laajemman remontin?
Ostaessaan Kronofogdenilta ei yleensä saa energiatodistusta myöskään.
Mutta ei ole tarpeen remontoida kaikkea kerralla. Voihan remontoida pidemmän ajan kuluessa, vai mitä? Esim. korjata suihku ja muutaman kuukauden päästä korjata makuuhuone jne. ...
Sitten tekisin energiasuunnitelman.
Tärkeää on tietää, mitä vaatimuksia on. Esim. voi olla kunnan määräyksiä, kuten että täytyy siistiä ym.
En tiedä, onko Ruotsissa lakia, että täytyy täyttää tietty energiastandardi, jos tekee laajemman remontin?
Ostaessaan Kronofogdenilta ei yleensä saa energiatodistusta myöskään.
ongelma, kun talo on tässä kunnossa, on se, että monia asioita on korjattava melko nopeasti,
home sairastuttaa sinut, kun oleskelet talossa
sähkö voi aiheuttaa tulipaloja
VVS ja huono katto voivat aiheuttaa suuriakin kosteusvaurioita
jne
energianormit remontissa voivat vaihdella kunnasta toiseen, joten selvitä, mitä sinun kunnassasi koskee =)
kyse on myös talosi käyttökustannuksista, joten mahdollisimman alhaiset ovat suositeltavia =)
home sairastuttaa sinut, kun oleskelet talossa
sähkö voi aiheuttaa tulipaloja
VVS ja huono katto voivat aiheuttaa suuriakin kosteusvaurioita
jne
energianormit remontissa voivat vaihdella kunnasta toiseen, joten selvitä, mitä sinun kunnassasi koskee =)
kyse on myös talosi käyttökustannuksista, joten mahdollisimman alhaiset ovat suositeltavia =)
Hei!
Noh, minun tapauksessani on niin, että minun ei tarvitse oleskella talossa. Kun olen Ruotsissa (työssä), nukun esimerkiksi Majatalossa tai autossa.
Käyttäisin taloa yöpymisasuntona ja esimerkiksi varastona .... mahdollisesti yritysosoitteena (kun esimerkiksi aloittaa omaa) jne.
On tärkeää tarkistaa, onko esimerkiksi vesijohto tontilla jäätynyt, jotta tarvitset esimerkiksi kaivinkoneen. Luulen, että siitä voisi tulla kallista.
Sitten on hyvä tarkistaa, onko talo liitetty julkiseen viemärijärjestelmään. Joitakin taloja liitetään jälkikäteen, mikä voi aiheuttaa suurempia kustannuksia.
Onko muuta, mitä voisi olla tärkeää tarkistaa? Lainhuuto ...? ... rasitteet? ...
Noh, minun tapauksessani on niin, että minun ei tarvitse oleskella talossa. Kun olen Ruotsissa (työssä), nukun esimerkiksi Majatalossa tai autossa.
Käyttäisin taloa yöpymisasuntona ja esimerkiksi varastona .... mahdollisesti yritysosoitteena (kun esimerkiksi aloittaa omaa) jne.
On tärkeää tarkistaa, onko esimerkiksi vesijohto tontilla jäätynyt, jotta tarvitset esimerkiksi kaivinkoneen. Luulen, että siitä voisi tulla kallista.
Sitten on hyvä tarkistaa, onko talo liitetty julkiseen viemärijärjestelmään. Joitakin taloja liitetään jälkikäteen, mikä voi aiheuttaa suurempia kustannuksia.
Onko muuta, mitä voisi olla tärkeää tarkistaa? Lainhuuto ...? ... rasitteet? ...
Viimeksi muokattu:
Jos on pakko tehdä perusteellinen remontti, on kuitenkin yleensä niin, että on halvempaa ja helpompaa tehdä kaikki kerralla. Sitten on oltava tietoinen siitä, että kun ostaa kronofogdenin kautta, ei ole mitään takuita mistään. Voi olla, että kaikki mikä toimii talossa, esim. kodinkoneet, ehtivät kadota ennen käyttöönottoa, mutta sitä vastoin jää jäljelle useita kuutiometrejä roskaa, joista on huolehdittava itse. Jäätynyt vesijohto maassa on luultavasti talon halvinta ja helpointa korjata, johon linkkasit.... Ja energiatodistus tällaiselle talolle ei ole paperia arvokkaampi, mille se on kirjoitettu.
Kuten useat täällä aiemmin ovat kirjoittaneet, talo vaatii, että käytännössä kaikki kunnostetaan. Kokenukseni mukaan on silloin tärkeää olla suunnitelma, jotta kaikki tehdään tehokkaimmassa järjestyksessä. Kuinka kauan aikaa vie eri asioiden tekeminen, tekeekö itse vai ostaa palveluita, ei ole niin merkityksellistä, kunhan järjestys on selvillä. Sitten ei tietenkään pidä korjata katon vaihtoa keskellä talvea esim., mutta se on itsestään selvää.
On myös tärkeää ottaa yhteyttä kuntaan ennen ostoa, jotta saa selville, onko olemassa esim. jätevesihuoltoa koskevia määräyksiä. Suosittelen myös tarkistamaan kiinteistön rasitteet ja muut mahdolliset kiinteistöä koskevat rasitteet. Muista, että vastaat itse kaikesta asiaankuuluvan tiedon hankkimisesta eikä voi laskea sen varaan, että nykyinen omistaja on erityisen rehellinen, joko sinua tai kronofogdenia kohtaan.
Kuten useat täällä aiemmin ovat kirjoittaneet, talo vaatii, että käytännössä kaikki kunnostetaan. Kokenukseni mukaan on silloin tärkeää olla suunnitelma, jotta kaikki tehdään tehokkaimmassa järjestyksessä. Kuinka kauan aikaa vie eri asioiden tekeminen, tekeekö itse vai ostaa palveluita, ei ole niin merkityksellistä, kunhan järjestys on selvillä. Sitten ei tietenkään pidä korjata katon vaihtoa keskellä talvea esim., mutta se on itsestään selvää.
On myös tärkeää ottaa yhteyttä kuntaan ennen ostoa, jotta saa selville, onko olemassa esim. jätevesihuoltoa koskevia määräyksiä. Suosittelen myös tarkistamaan kiinteistön rasitteet ja muut mahdolliset kiinteistöä koskevat rasitteet. Muista, että vastaat itse kaikesta asiaankuuluvan tiedon hankkimisesta eikä voi laskea sen varaan, että nykyinen omistaja on erityisen rehellinen, joko sinua tai kronofogdenia kohtaan.
Huga mikä rötiskö. Todennäköisesti sen korjaaminen maksaa enemmän kuin mitä talo olisi arvokkaampaa korjauksen jälkeen. Ilman että olen katsonut myyntihintoja lähistöllä, uskon että on parempi idea ostaa toinen talo alueelta, jos tarvitset talon.
Tämä talo saattaa kiinnostaa jotakuta, joka voi ostaa sen ja sitten myydä vanhaa rakennusmateriaalia Tori.fi:ssä, polttaa talon jäännökset ja sitten myydä tontin 180000:-.
Toisaalta - voi olla, että onnea käy. Katto voi olla kunnossa. Kellarissa oleva home voi ehkä pestä pois ja sitten pitää loitolla kosteudenpoistimella. Lämmitysjärjestelmä voi olla kunnossa muutamaa huonoa patteria lukuun ottamatta. Eterniittijulkisivu ei ole ongelma, kunhan se pysyy paikallaan, ja eterniittiä voidaan maalata, jos ulkonäkö ei miellytä, mutta itse pitäisin eterniitin, huoltovapaa = hyvä.
Tämä talo saattaa kiinnostaa jotakuta, joka voi ostaa sen ja sitten myydä vanhaa rakennusmateriaalia Tori.fi:ssä, polttaa talon jäännökset ja sitten myydä tontin 180000:-.
Toisaalta - voi olla, että onnea käy. Katto voi olla kunnossa. Kellarissa oleva home voi ehkä pestä pois ja sitten pitää loitolla kosteudenpoistimella. Lämmitysjärjestelmä voi olla kunnossa muutamaa huonoa patteria lukuun ottamatta. Eterniittijulkisivu ei ole ongelma, kunhan se pysyy paikallaan, ja eterniittiä voidaan maalata, jos ulkonäkö ei miellytä, mutta itse pitäisin eterniitin, huoltovapaa = hyvä.
@ Wilfa
Todella mielenkiintoinen kirjoitus. Paljon keskusteltavaa. Palaan asiaan!
@pelpet
No, ei aina riitä pelkästään pestä pois homeen. Yleensä täytyy löytää homeen syy ja korjata se. Esimerkiksi huono kosteuseristys voi olla homeen syynä. Kosteusvahingot ehkä ....
Todella mielenkiintoinen kirjoitus. Paljon keskusteltavaa. Palaan asiaan!
@pelpet
No, ei aina riitä pelkästään pestä pois homeen. Yleensä täytyy löytää homeen syy ja korjata se. Esimerkiksi huono kosteuseristys voi olla homeen syynä. Kosteusvahingot ehkä ....
Jos kaipaat remontoimaan, tavallisen talon ostaminen voi riittää. Se on tarpeeksi tekemistä muutenkin. Katso jakso arga snickaren -ohjelmasta, niin näet suunnilleen, mitä 20 ammattilaista voi tehdä 3 päivässä. Sen jälkeen voit laskea, kuinka monta päivää sinulta itseltäsi kestäisi tehdä sama asia. 60 kokonaista päivää on noin 2 vuoden loma.
No, otan tämän huomioon. Se ei ole ongelma.KungAnka sanoi:Jos kaipaat remontointia, voi riittää, että ostat aivan tavallisen talon. Se riittää tekemistä kuitenkin. Katso yksi jakso Vihaista nikkaria, niin näet, mitä 20 ammattilaista voi tehdä 3 päivässä. Sitten voit laskea, kuinka monta päivää se veisi sinulta tehdä saman asian. 60 kokonaista päivää on tyypillisesti 2 vuoden loma.
Se on hyvin tärkeää, kyllä!Wilfa sanoi:On myös tärkeää keskustella kunnan kanssa ennen ostoa saadakseen selville, onko olemassa esimerkiksi jätevesijärjestelmään liittyviä määräyksiä. Suosittelen myös tarkastamaan kiinteistön rasitteet ja mahdolliset muut kuormat. Muista, että itse vastaat kaiken olennaisen tiedon hankkimisesta, eikä voi olettaa, että nykyinen omistaja on erityisen rehellinen sinua tai ulosottomiestä kohtaan.
Onko "besittningrättigheter" yleisiä? Se on kuin servituutti. Tai voiko sitä kutsua servituutiksi? Minulla on vähän tietoa siitä, miten se toimii Itävallassa. Esimerkiksi, jollakin henkilöllä voi olla oikeus asua talossa täysin ilmaiseksi, eikä häntä voi häätää, vaikka talo vaihtaisi omistajaa. Tällaisia taloja pankit esimerkiksi eivät yleensä halua rahoittaa (ellei pankki saa etusijaa).
Sitten on tärkeää tietää, mitä häädöstä koskee. Ulosottomies esimerkiksi auttaa häädössä. Tämä koskee myös esimerkiksi, jos tyttö pienten lasten kanssa asuu siellä? Järjestääkö valtio heille uuden asunnon? Mitä sääntöjä on?
Servituutit ovat tärkeitä, kyllä. Esimerkiksi sen, että joku voi käyttää tontilla olevaa tietä.
Voiko jostain lukea, mikä koskee Ruotsissa?
Viimeksi muokattu:
Olen esimerkiksi harkinnut, mitä koskisi, jos haluaa kiinnittää kiinteistön. Ulkomaalaiset pankit (myös EU:n sisällä) eivät yleensä halua kiinnittää kiinteistöjä toisessa maassa. Olen keskustellut siitä pankkien kanssa useasti. He näkevät aina paljon ongelmia ja haluavat vastauksia moniin kysymyksiin.
Mutta mitä on tärkeää miettiä servituuteista?
Yleensä voisi esimerkiksi - teoriassa - sopia siellä asuvan henkilön kanssa, että hän voi jäädä asumaan ja esimerkiksi hoitaa taloa ja asua osassa taloa. Esimerkiksi äärimmäisessä tapauksessa äiti lapsineen voisi jäädä asumaan taloon. Mutta hyväksyykö pankki sen, jos heidän täytyy kiinnittää? Millaisia pankit ovat? Mitä vaatimuksia heillä on, jos täytyy kiinnittää?
Mitä servituutteja on olemassa? Vain servituutteja, että voi käyttää tietä tai hoitaa muita johtoja/viemäreitä... jotka kulkevat tontilla (ehkä kiinnostavaa). Vai onko olemassa jotain, mikä voisi olla erittäin kiinnostavaa ja mitä en tiedä? Mitä koskee Ruotsissa? (Eräs pankinjohtaja halusi kerran vastauksia tällaisiin kysymyksiin.)
Onko hankalaa kiinnittää, jos on ulkomainen tulo? Toimisiko se, että laittaa osan rahoista ja loput kiinnittää ruotsalaisen pankin avulla? Hyväksyisivätkö he vain kunnostuskohteen vakuudeksi?
Mitä koskee? Joku, jolla on vinkkejä tai kokemuksia?
Sitten joku kertoi EU-asetuksesta (EG) Nro. 861/2007 ... miten pankki - teoriassa - voisi pantata, jos on kiinnittänyt ulkomaisen kiinteistön eikä voi maksaa.
Mutta he näkevät silti paljon ongelmia. Yleensä on parasta etsiä pankki Ruotsista.
Mutta millaisia vaatimuksia heillä on esimerkiksi silloin, kun on kyse talosta, jonka näytin? ...
Mutta mitä on tärkeää miettiä servituuteista?
Yleensä voisi esimerkiksi - teoriassa - sopia siellä asuvan henkilön kanssa, että hän voi jäädä asumaan ja esimerkiksi hoitaa taloa ja asua osassa taloa. Esimerkiksi äärimmäisessä tapauksessa äiti lapsineen voisi jäädä asumaan taloon. Mutta hyväksyykö pankki sen, jos heidän täytyy kiinnittää? Millaisia pankit ovat? Mitä vaatimuksia heillä on, jos täytyy kiinnittää?
Mitä servituutteja on olemassa? Vain servituutteja, että voi käyttää tietä tai hoitaa muita johtoja/viemäreitä... jotka kulkevat tontilla (ehkä kiinnostavaa). Vai onko olemassa jotain, mikä voisi olla erittäin kiinnostavaa ja mitä en tiedä? Mitä koskee Ruotsissa? (Eräs pankinjohtaja halusi kerran vastauksia tällaisiin kysymyksiin.)
Onko hankalaa kiinnittää, jos on ulkomainen tulo? Toimisiko se, että laittaa osan rahoista ja loput kiinnittää ruotsalaisen pankin avulla? Hyväksyisivätkö he vain kunnostuskohteen vakuudeksi?
Mitä koskee? Joku, jolla on vinkkejä tai kokemuksia?
Sitten joku kertoi EU-asetuksesta (EG) Nro. 861/2007 ... miten pankki - teoriassa - voisi pantata, jos on kiinnittänyt ulkomaisen kiinteistön eikä voi maksaa.
Mutta he näkevät silti paljon ongelmia. Yleensä on parasta etsiä pankki Ruotsista.
Mutta millaisia vaatimuksia heillä on esimerkiksi silloin, kun on kyse talosta, jonka näytin? ...
Viimeksi muokattu: