8 099 lukukertaa ·
13 vastausta
8k lukukertaa
13 vastausta
Kulmalevy 45x45
Hei
Olen asentanut vaakasuoria 45x45 autotallin rakennukseen. Ja nyt olen tutkinut hieman, miten sitä voisi tehdä vakaammaksi kulmissa. Useimmat suosittelevat laittamaan vinon ohuen levyn. Mutta missä sen pitäisi mielestänne olla? Kuullut molempia. Joko suoraan 45x45 tai OSB:n ja gyprocin väliin. Mitä mieltä olet? Entä haittapuolet?
Kiitos etukäteen
Olen asentanut vaakasuoria 45x45 autotallin rakennukseen. Ja nyt olen tutkinut hieman, miten sitä voisi tehdä vakaammaksi kulmissa. Useimmat suosittelevat laittamaan vinon ohuen levyn. Mutta missä sen pitäisi mielestänne olla? Kuullut molempia. Joko suoraan 45x45 tai OSB:n ja gyprocin väliin. Mitä mieltä olet? Entä haittapuolet?
Kiitos etukäteen
Sinun ei tarvitse ruuvata pellin läpi luodaksesi jännitysvoimaa. Voit ruuvata juuri pellin kulman ulkopuolelle, jolloin vältät myös riskin, että kipsiruuvit vetävät peltiä ja estävät täysin tiiviin paineen kaikkien kolmen kerroksen välillä.
Okei, no niin. Nyt minulla on vähän enemmän tietoa. Kiitos vastauksesta.G Gabbe1 sanoi:
Mielestäni on helpointa/parasta ensin liimata metallikulma osb/lastulevyn/vanerin vasten asennusliimalla, esim. PL600. Voidaan käyttää osb/lastulevyn/vanerin jämäpaloja leikkaamaan 15-30 cm leveitä listoja, jotka väliaikaisesti voi ruuvata kiinni painamaan metallikulman alustaa vasten liiman kuivumisen aikana. Kun liima on kuivunut, metallikulma pysyy tiukasti kiinni, jolloin kipsilevyä voi huoletta ruuvata suoraan metallikulman läpi ilman että syntyy rakoa metallikulman ja puupohjaisen levyn väliin. Tämä antaa myös hyvin vahvat kulmat, jotka kestävät paljon käsittelyä ilman halkeilua.
Toki, se vie enemmän aikaa. Mutta ajan vapaa saatavuus on juuri se, mikä mahdollistaa meille kotirakentajille "panostaa" erityisen hienoihin ratkaisuihin, joihin rakentajilla ei ole aikaa.
Toki, se vie enemmän aikaa. Mutta ajan vapaa saatavuus on juuri se, mikä mahdollistaa meille kotirakentajille "panostaa" erityisen hienoihin ratkaisuihin, joihin rakentajilla ei ole aikaa.
Se kuulosti todella hyvältä idealta! Valitettavasti vapaa aika alkaa huveta, winter is comingG Gabbe1 sanoi:Mielestäni on helpointa/parasta ensin liimata metallikulma osb/lastulevy/vaneri kiinni asennusliimalla, esimerkiksi PL600:lla. Voi käyttää osb/lastulevy/vaneri hukkapaloja ja leikata niistä 15-30 cm levyisiä paloja, jotka voi tilapäisesti ruuvata kiinni, jotta metallikulma painuu alustaa vasten liiman kuivumisen aikana. Kun liima on kuivunut, metallikulma pysyy kuin kallio, voi turvallisesti ruuvata kipsilevyn suoraan metallikulman läpi ilman riskiä, että metallikulman ja puupohjaisen levyn väliin jää rako. Tämä luo myös erittäin vahvoja kulmia, jotka kestävät paljon kolhuja ilman halkeamista.
Kyllä, se vie enemmän aikaa. Mutta juuri tämä vapaa ajankäyttö on se, mikä antaa kotiurakoitsijoille mahdollisuuden "satsata" extra-hienoihin ratkaisuihin, joita ammattilaiset eivät ehdi tehdä.
Toinen kysymys, oletan ja toivon, että tällaista kulmaa ei tarvitse laittaa https://www.byggmax.se/t-profil-t-5...MI1qeArZKn7AIVCdiyCh03cwaqEAYYASABEgIuJfD_BwE jokaisessa levysaumassa, kun siirrän saumat Plywoodin ja kipsin välillä. Mutta käytännössä kaikki levysaumat, joissa on vaakasuoria tukia, jäävät heikoiksi, ellei pystyyn aseteta lyhyitä tukia väliin?
Klikkaa tästä vastataksesi

