Hei
Olen asentanut vaakasuoria 45x45 autotallin rakennukseen. Ja nyt olen tutkinut hieman, miten sitä voisi tehdä vakaammaksi kulmissa. Useimmat suosittelevat laittamaan vinon ohuen levyn. Mutta missä sen pitäisi mielestänne olla? Kuullut molempia. Joko suoraan 45x45 tai OSB:n ja gyprocin väliin. Mitä mieltä olet? Entä haittapuolet?
Kiitos etukäteen
 
  • Kädessä pidetään puista 45x45 rakennetta siniseen muoviin päin, osana autotalliprojektia.
  • Vinkelprofiili L50, käytetään 90 asteen kulmien rakentamiseen seinissä. Näyttää kulmalta, joka on kuvattu Byggmax-verkkosivustolla.
  • Tykkään
Hallonbåten
  • Laddar…
Olen aina asentanut sen osb:n ja kipsin väliin. Kun kipsilevy ruuvataan niin, että levy puristuu tiukasti, syntyy erittäin vakaa kulma.
 
  • Tykkään
Boan ja 1 muu
  • Laddar…
Okei. Kuulostaa järkevältä. Tarvitseeko jonkinlaista gips plåt ruuvia?
 
2 2hjul sanoi:
Okei. Se kuulostaa järkevältä. Tarvitseeko siihen jonkinlaista kipsilevysruvia?
se toimii tavallisella kipsilevyrungella puulle
 
Sinun ei tarvitse ruuvata pellin läpi luodaksesi jännitysvoimaa. Voit ruuvata juuri pellin kulman ulkopuolelle, jolloin vältät myös riskin, että kipsiruuvit vetävät peltiä ja estävät täysin tiiviin paineen kaikkien kolmen kerroksen välillä.
 
G Gabbe1 sanoi:
Sinun ei tarvitse ruuvata levyn läpi jännitysvoiman luomiseksi. Voit ruuvata juuri levykulman ulkopuolelle, jolloin vältyt myös riskiltä, että kipsiruuvit vetävät levyä eikä siten anna täysin tiivistä painetta kaikkien kolmen kerroksen välillä.
Okei, no niin. Nyt minulla on vähän enemmän tietoa. Kiitos vastauksesta.
 
2 2hjul sanoi:
Okei, no sitten. Nyt minulla on hieman enemmän tietoa. Kiitos vastauksesta
Olen samassa tilanteessa, miten sinulla meni, ruuvasitko suoraan platin läpi vai hieman sivuun, kuten sinulle neuvottiin?
 
T Tomas J sanoi:
Olen samassa tilanteessa, miten kävi sinulle, ruuvasitko suoraan läpi pellin vai hieman sivulle kuten sait vinkin?
Minä ruuvasin vähän viereen. Joskus tein virheen ja ruuvasin myös läpi pellin ja sekin toimi. Mutta useimmat ruuvasin juuri pellin ulkopuolelle.
 
Ok, ja sinä asetit kulman OSB:n ja kipsin välille?
 
T Tomas J sanoi:
Ok, och du satte vinkeln mellan OSB och gips?
Joo, tein sen. Kiinnitin levyn pienillä ruuveilla.
 
Mielestäni on helpointa/parasta ensin liimata metallikulma osb/lastulevyn/vanerin vasten asennusliimalla, esim. PL600. Voidaan käyttää osb/lastulevyn/vanerin jämäpaloja leikkaamaan 15-30 cm leveitä listoja, jotka väliaikaisesti voi ruuvata kiinni painamaan metallikulman alustaa vasten liiman kuivumisen aikana. Kun liima on kuivunut, metallikulma pysyy tiukasti kiinni, jolloin kipsilevyä voi huoletta ruuvata suoraan metallikulman läpi ilman että syntyy rakoa metallikulman ja puupohjaisen levyn väliin. Tämä antaa myös hyvin vahvat kulmat, jotka kestävät paljon käsittelyä ilman halkeilua.

Toki, se vie enemmän aikaa. Mutta ajan vapaa saatavuus on juuri se, mikä mahdollistaa meille kotirakentajille "panostaa" erityisen hienoihin ratkaisuihin, joihin rakentajilla ei ole aikaa.
 
  • Tykkään
2hjul
  • Laddar…
G Gabbe1 sanoi:
Mielestäni on helpointa/parasta ensin liimata metallikulma osb/lastulevy/vaneri kiinni asennusliimalla, esimerkiksi PL600:lla. Voi käyttää osb/lastulevy/vaneri hukkapaloja ja leikata niistä 15-30 cm levyisiä paloja, jotka voi tilapäisesti ruuvata kiinni, jotta metallikulma painuu alustaa vasten liiman kuivumisen aikana. Kun liima on kuivunut, metallikulma pysyy kuin kallio, voi turvallisesti ruuvata kipsilevyn suoraan metallikulman läpi ilman riskiä, että metallikulman ja puupohjaisen levyn väliin jää rako. Tämä luo myös erittäin vahvoja kulmia, jotka kestävät paljon kolhuja ilman halkeamista.

Kyllä, se vie enemmän aikaa. Mutta juuri tämä vapaa ajankäyttö on se, mikä antaa kotiurakoitsijoille mahdollisuuden "satsata" extra-hienoihin ratkaisuihin, joita ammattilaiset eivät ehdi tehdä.
Se kuulosti todella hyvältä idealta! Valitettavasti vapaa aika alkaa huveta, winter is coming:D
Toinen kysymys, oletan ja toivon, että tällaista kulmaa ei tarvitse laittaa https://www.byggmax.se/t-profil-t-5...MI1qeArZKn7AIVCdiyCh03cwaqEAYYASABEgIuJfD_BwE jokaisessa levysaumassa, kun siirrän saumat Plywoodin ja kipsin välillä. Mutta käytännössä kaikki levysaumat, joissa on vaakasuoria tukia, jäävät heikoiksi, ellei pystyyn aseteta lyhyitä tukia väliin?
 
Niin kauan kuin päällekkäin asetat saumakohdat vanerin ja kipsilevyn välillä, saat vahvat seinät myös vaakasuuntaisella runkorakenteella.
 
  • Tykkään
Tomas J
  • Laddar…
Täydellistä, juuri sitä halusin kuulla.:D
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.