Yksi suositelluista toimista maaperän radonia vastaan on tiivistää halkeamat kellarin lattioissa ja seinissä. Meidän kellarimme on 30-luvulta ja tällä hetkellä kosteus pääsee sisään sekä lattioiden että seinien kautta. Tarkoittaako tämä, että radonkaasu kulkeutuu betonin läpi, vaikka kuinka tiivistäisimme halkeamia? Voiko kaasu jopa kulkea veden mukana?
 
Normaali betoni ei ole kaasutiivis, joten radon pääsee läpi vaikka ei olisi mitään halkeamia. Siksi betonilaatan alle, joka valetaan tänään, asetetaan aina muovikalvo.
 
  • Tykkään
mrsnhp
  • Laddar…
Mutta sisään tulee vähemmän maaperäradoonia, jos halkeamat tiivistetään.
 
  • Tykkään
mrsnhp ja 1 muu
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Normaali betoni ei ole kaasutiivis, joten radon tunkeutuu läpi, vaikka halkeamia ei olisikaan. Siksi nykyään betonilaatan alle asetetaan aina muovikalvo.
Hitto. Sitten meidän täytyy toivoa, että se voidaan korjata radonimurilla.
 
Radon kulkee betonin läpi, mutta hitaammin kuin esimerkiksi soran läpi.
Sehän on kaasu, joka nousee ja valitsee helpoimman reitin.
Eli kun tiivistät lattiasi raot, enemmän pääsee ulos talon ulkopuolelle ja vähemmän sisätiloihin.
 
  • Tykkään
Guzzi
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp sanoi:
Voi harmi. Sitten meidän täytyy toivoa, että se voidaan korjata radonimurin avulla.
Jopa radonimurin kanssa haluat tiivistää raot, joten se ei ole turhaa työtä.
Mittaa sitten ja katso, riittikö se vai ei.
Tulet ehdottomasti huomaamaan merkittävän eron, jos tiivistät kaikki raot huolellisesti, mutta riittääkö se vai ei, riippuu liian monista muuttujista ennakoimista varten. :)
 
  • Tykkään
mrsnhp
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 sanoi:
Jopa radontiiviisteellä haluat tiivistää raot, joten se ei ole turhaa työtä.
Mittaa sitten ja katso, riittikö se vai ei.
Huomaat varmasti merkittävän eron, jos tiivistät kaikki raot kunnolla, mutta riittävyys riippuu liian monesta muuttujasta, jotta sitä voisi ennustaa. :)
Joo, saneeraus tulee todennäköisesti olemaan vaiheittainen prosessi yhdistämällä toimenpiteitä mm. siinä yhteydessä, kun vaihdamme viemäriputkia ja teemme salaojituksen 🙂 Emme ole vielä puhuneet kenenkään kanssa, joka työskentelee tällaisten asioiden parissa, ja haluan tietää, mitä vaihtoehtoja on olemassa ennen kuin joku ukko tulee puhumaan varmana siitä, kuinka heidän kallis menetelmänsä on ainoa paras ratkaisu. En edes tiedä, kannattaako ketään ukkoa tuoda tänne ennen kuin on aika tehdä salaojitus, jota haluaisimme mielellään lykätä vuoteen 2027, jotta voimme keskittyä olohuoneeseen ja eteiseen rauhassa ensin.
 
H
mrsnhp mrsnhp sanoi:
Joo, saneeraus tulee luultavasti olemaan vaiheittainen prosessi yhdistelmällä toimenpiteitä mm. viemäriputkien vaihdon ja salaojituksen yhteydessä 🙂 Emme ole vielä puhuneet kenenkään kanssa, joka työskentelee tällaisen parissa, ja haluan tietää mitä vaihtoehtoja on ennen kuin joku tyyppi tulee ja puhuu itsevarmasti siitä, miten heidän kallis menetelmänsä on ainoa paras ratkaisu. En edes tiedä, onko järkevää pyytää joku paikalle ennen kuin on aika salaojittaa, mitä haluaisimme lykätä vuoteen 2027, jotta voimme keskittyä olohuoneeseen ja eteiseen rauhassa ensin.
Huolehdi siitä, että putkiläpiviennit tiivistetään.
 
  • Tykkään
Dowser4711
  • Laddar…
H HEM2121 sanoi:
Varmista, että putkien läpiviennit tiivistetään.
Kiitos muistutuksesta! Meillä ei ole putkien läpivientejä kellarilattiassa, mutta kellerista ylöspäin menevät putkien läpiviennit pitäisi kyllä tiivistää. Millä niitä pitäisi tiivistää?
 
mrsnhp mrsnhp sanoi:
yhteydessä siihen, että vaihdamme viemäriputkia ja teemme salaojitusta uudelleen
Sitten kannattaa miettiä vähän, siinä yhteydessä, kun ehkä puretaan lattia kellarissa, niin asennetaan 110 mm viemäriputki kuin viuhka yhdessä viemärin kanssa. Ne yhdistetään ja vedetään jostakin kohtaa lattian läpi. Sen pitäisi olla 110 mm putki noin 0,5 metriä ylös ja sitten kytketty eteenpäin taivasta kohti. On olemassa tuulettimia, jotka sopivat suoraan 110 mm putkeen. Tiedättekö onko kyseessä maaperän radonia, silloin voidaan käyttää salaojaputkia tuulettimen kanssa, joka imee perustuksen ulkopuolelta. Ei ole montaakaan putkimiestä, jotka tietävät miten se tehdään, joten tutkikaa lisää toteutuksesta. Tiedän ainakin miten tehdään ja myös muut tietävät.
 
  • Tykkään
Dowser4711 ja 1 muu
  • Laddar…
J jonaserik sanoi:
Silloin kannattaa miettiä tarkkaan, kun mahdollisesti rikotte kellarin lattian, samalla voidaan asentaa 110 mm dräniputki viuhkana yhdessä viemärin kanssa. Liitetään yhteen ja vedetään ylös lattian läpi jossakin paikassa.
Sen tulee olla 110 mm putki noin 0,5 metriä ylös ja siitä liitetään eteenpäin taivaaseen. On olemassa tuulettimia, jotka sopivat suoraan 110:een. Jos tiedätte että kyseessä on markradon, silloin voidaan käyttää tyhjennysputkia tuulettimella, jotka imevät perustuksen ulkopuolelta. Ei ole monta putkimiestä, jotka tietävät, miten se tehdään, joten tutki lisää toteutuksesta.
Tiedän ainakin, miten se tehdään ja muutkin tietävät.
Kiitos! Kuinka suuret/laajat kellarit voidaan imeä ulkopuolisesta tyhjennyksestä? Vai riippuuko se täysin olosuhteista? Pitääkö tämä menetelmä päättää jo tyhjennystä tehtäessä, vai voiko sen lisätä jälkeenpäin, jos huomaamme, että radonimuri lattian alla ei anna riittävästi tehoa? Aioimme luultavasti tyhjentää ennen putkiremonttia.

On olemassa tutkimusprotokolla, joka sanoo, että sinibetonin puuttuu, ja kunta sanoo, että periaatteessa kaikkialla on markradon, joten on todennäköisimmin kyse markradonista.
 
Se, että imetään salaojasta, on erinomainen tapa poistaa maaperäradon. Ei 100 %, mutta yleensä 80 %. Pitää suunnitella huolellisesti yhdessä salaojan kanssa. Ei riitä, että asennetaan tuuletin, tarvitaan kokoojakaivo, jossa on vesilukko lähtöaukkoa varten, muuten ei synny tyhjiötä. Sadevesiputkien ei myöskään saa mennä samaan kaivoon. Piirsin yksinkertaisen luonnoksen tästä BH:lle kauan sitten, katson, onko se vielä jäljellä vai pitäisikö tehdä uusi.
 
  • Tykkään
mrsnhp
  • Laddar…
Betoni luokitellaan radontiivikseksi, jos se valetaan olemaan vesitiivis. Oikea Vct ja paksuus
 
H
mrsnhp mrsnhp sanoi:
Kiitos muistutuksesta! Meillä ei ole putkiläpivientejä kellarikerroksessa, mutta kellarista ylös tulevat putkiläpiviennit pitäisi kyllä tiivistää. Millä pitäisi tiivistää?
On olemassa erityisiä tiivistyksiä tätä varten ja miten se tulisi tehdä, rakennusyritykset tietävät varmasti, mikä on parasta sinun tapauksessasi, maa ja ympäristö, lääninhallitus, tietää varmasti myös. Varmasti joku foorumilta tietää myös. Googleta tiivistys radon putkiläpivienti.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
mrsnhp
  • Laddar…
J jonaserik sanoi:
Det med att suga från dräneringen, är ett utmärkt sätt att få bort markradon. Inte 100 % men 80 brukar det vara. Måste projekteras noga, tillsammans med dräneringen. Det är inte bara att sätta en fläkt, det ska till en samlingsbrunn som har vattenlås för utfarten, annars blir det inget vackum. Sen får inte stuprören gå till samma brun. Har ritat enkel skiss tidigare om detta till BH , för länge sedan, ska se om jag har den kvar eller kanske behöver göra en ny.
Hej! Gammal tråd med kanske kan få lite svar ändå. Funkar det med radonsug under en platta från 70-talet? Har inte alt dränmaterial satt igen vid det här laget att en radonsug inte kommer kunna dra ut nån radonluft eftersom det kanske bara är geggamoja i dräneringsmateralet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.