Olen ajatellut asentaa Pergo-laminaattilattian betonilaatalle, jossa on lattialämmitys. Mutta heidän ohjeissaan sanotaan, että kosteusprosentin on oltava alle 60 % RH.

Talon laatta valettiin toukokuun puolivälissä 2022, ja lattialämmitys sekä FTX ovat olleet päällä marraskuun puolivälistä lähtien. Viikko sitten teimme kosteusmittauksen, joka antoi tulokseksi 83 % RH. Tämän perusteella on kuivunut riittävästi vedeneristettä varten, mutta ei tarpeeksi Pergon lattian asentamiseen. Kun kysyin, kuinka kauan kestää päästä alle 60%:iin, sain vastaukseksi "useita vuosia".

Olen lähettänyt sähköpostia Pergolle ja he sanovat: "Perustamme sen lattia-alan vaatimuksiin - GBR, EPLF - Association of European Producers if Laminate Flooring sekä talon AMA."

Talon AMA:ssa sanotaan:
"Asennuksen aikana alustan suhteellinen kosteus (RH) ei saa ylittää 60 prosenttia. Asennus voidaan suorittaa 60–90 prosentissa RH, jos alusta on peitetty JSF.5:n mukaisella muovikalvokosteussuojalla. Pinnoituksen yhteydessä YHB.221."

Aion asentaa Pergon Silent Walkin, jossa on höyrysulku/kosteussuoja, joten sen pitäisi olla OK asentaa lattia 83% RH:lla. Mutta Pergon vastaus tähän on, että silloin luovun oikeudestani takuuseen, koska poikkean heidän ohjeistaan.

Mietintäni:
  • Ovatko heidän 60% vaatimuksensa täysin kohtuuttomia?
  • On noin 3 viikkoa aikaa ennen kuin aion asentaa lattian, eli 4 viikkoa kuivumisaikaa mittauksesta, joka antoi tulokseksi 83%. Kuinka paljon se ehtii kuivua teoreettisesti? Lattialämmityksen lämpötila on noin 23 astetta, ilman lämpötila noin 19-20 astetta ja ilman kosteus noin 40-45%. Valitettavasti en tiedä betonin VCT-arvoa, voin yrittää selvittää sen.
  • Pitäisikö minun jättää heidän vaatimuksensa huomiotta ja asentaa lattia 3 viikon kuluttua? Tai mitä seurauksia voi olla?

I Intershade sanoi:
Olen ajatellut asentaa Pergo-laminaattilattian betonilaatalle, jossa on lattialämmitys. Mutta heidän ohjeissaan sanotaan, että kosteusmäärän on oltava alle 60 % RH..

Taloon valu tehtiin toukokuun puolivälissä 2022 ja lattialämmitys ja FTX on ollut käynnissä marraskuun puolivälistä asti. Viikko sitten suoritettiin kosteusmittaus, joka antoi tulokseksi 83 % RH. Joten se on kuivunut tarpeeksi vedeneristysmateriaalin asentamiseen, mutta ei Pergo-lattian asentamiseen. Kun kysyin, kuinka kauan kestää päästä alle 60 prosenttiin, sain vastauksen "useita vuosia"

Olen lähettänyt sähköpostia Pergolle, ja he sanovat: "Perustamme sen alan vaatimuksiin Golvbranschen- GBR:ltä, EPLF:ltä - Euroopan laminaattilattian valmistajien liitolta ja myös hus AMA:sta."

Hus AMA:ssa lukee:
"Asennuksen aikana alustan suhteellinen kosteus (RF) ei saa ylittää 60 prosenttia. Asennus voidaan kuitenkin suorittaa 60–90 prosentin RF:ssä, jos alusta on peitetty muovikalvolla JSF.5:n mukaisesti. Pinnoitus YHB.221."

Aion tietenkin käyttää Pergon Silent Walk -alustaa, jossa on höyrysulku/kosteussuoja, joten sen pitäisi olla OK asentaa lattia 83 % RH: ssä. Mutta Pergon vastaus on, että silloin minä luovun oikeudestani takuuun, koska poikkean heidän ohjeistaan..

Mietintäni:
  • Onko heidän 60 % vaatimus täysin kohtuuton?
  • Onko noin 3 viikkoa aikaa siihen asti, kun aion asentaa lattian, eli 4 viikkoa kuivumisaikaa mittauksesta, joka osoitti 83 %. Kuinka paljon se ehtii kuivua teoreettisesti? Lattialämmityksen menoveden lämpötila on noin 23 astetta, ilmankosteus on noin 40-45 %. En valitettavasti tiedä betonin VCT-arvoa, mutta voin yrittää selvittää sen..
  • Pitäisikö minun sivuuttaa heidän vaatimuksensa ja asentaa lattia 3 viikon kuluttua? Mitä seurauksia siitä voisi olla?
Onko lattialämmitys päällä tänään? Kun laitat sen päälle, RH vähenee huomattavasti. Jos sinulla on tänään esimerkiksi 85 % yläpuolen lämpötilassa, esimerkiksi 18 astetta, sinulla on kosteuspitoisuus 12,32 g vesihöyryä. Jos nostat lattialämmityksen 25 asteeseen, RH on jossain 50–55 %:n välillä. Jos lattialämmitys on jo päällä, tilanne on toinen.

I Installation sanoi:
Onko lattialämmitys päällä tänään? Jos kytket sen päälle, RH pienenee huomattavasti. Jos sinulla on esimerkiksi tänään 85% ja pintalämpötila on esimerkiksi 18 astetta, sinulla on kosteussisältöä 12,32g vesihöyryä. Kun kytket lattialämmityksen 25 asteeseen, RH on jossain 50-55%:n tuntumassa. Jos lattialämmitys on jo päällä, se on eri asia.
Lattialämmitys on ollut päällä marraskuun lopusta lähtien, eli vähän yli 2 kuukautta..

I Intershade sanoi:
Lattialämmitys on ollut päällä marraskuun lopusta lähtien, joten hieman yli 2 kuukautta..
Lämpötila? Ei sen pitäisi olla ongelma alle 85%rh erityisesti jos sinulla on åldersbestädig plast betonin ja laminaatin välissä. He ovat vähän neuroottisia. Kuinka monesta neliöstä puhumme?

I Installation sanoi:
Lämpötila? Ei pitäisi olla ongelma alle 85% rh, varsinkin jos sinulla on ikääntymiskestävä muovi betonin ja laminaatin välillä. Ne ovat hieman neuroottisia. Kuinka monesta neliömetristä puhutaan?
Lattialämmityksen menoveden lämpötila on noin 23 astetta, ilmassa noin 19-20 astetta ja ilmankosteus on noin 40-45%. Kannattaisiko nostaa menoveden lämpötilaa?

Lattia-ala on 128 neliömetriä ja aion asentaa Pergon lattian noin 75 neliömetrin alueelle.

Kokemukseni mukaan he ovat myös melko neuroottisia. Mutta minulta puuttuu kokemus ja tieto siitä, kuinka tässä tilanteessa pitäisi toimia. Olen jo ostanut lattian enkä halua kohdata ongelmaa yrittäessäni palauttaa sitä ja ostaa toisen lattian. Miten muut, jotka rakentavat uusia taloja ja asentavat Pergon lattian, toimivat, on kysymys, johon haluaisin saada vastauksen..

I Intershade sanoi:
Menoveden lämpötila lattialämmityksessä on noin 23 astetta, ilman lämpötila noin 19-20 astetta ja ilman kosteus on noin 40-45 %. Onko järkevää nostaa menoveden lämpötilaa?

Laatta on 128 m² ja aion asentaa Pergo lattian noin 75 m² tästä.

Koen heidät myös hieman neuroottisiksi. Mutta minulta puuttuu kokemus ja tieto kuinka pitäisi toimia tässä tilanteessa. Lattia on jo ostettu ja haluaisin mieluummin välttää hankaluudet yrittää palauttaa sitä ja ostaa toisen lattian. Kuinka muut, jotka rakentavat uutta ja asentavat Pergo lattian, toimivat, on kysymys johon haluaisin vastauksen..
Nosta lämpötila 27 asteeseen. Aseta paketti pergo huoneeseen ja asenna 3 viikon kuluttua. Jos olet huolissasi, mittaa uudelleen 2 viikon kuluttua. Onko sinulla hyvä mittausreikä? Vai mittaatko pinnalta? On vielä täydellistä, kun ulkona on korkea suhteellinen kosteus ja alhaiset lämpötilat ja sisällä matala suhteellinen kosteus korkeammilla lämpötiloilla. Kun olet saavuttanut alle 85 %, voit asettaa ilmankuivaimen, jos haluat. Mutta pitäisi riittää, että nostat laattaan lämpötilaa.

I Installation sanoi:
Nosta lämpötilan 25-27 asteeseen. Aseta pergo-paketit huoneeseen ja asenna ne 3 viikon kuluttua. Jos olet huolissasi, mittaa uudelleen 2 viikon kuluttua. Onko sinulla hyvä mittausreikä? Vai mittaatko pinnalta?
Olen palkannut firman tekemään mittaukset ja he porasivat kaksi 4 cm syvää reikää kahteen paikkaan ja pitivät mittaria siellä muutaman päivän.

Yrityksen kaveri sanoi, että kestää useita vuosia päästä 60 %:n rh-arvoon.

Olen enemmän tai vähemmän asennoitunut jättämään kosteuspitoisuuden huomiotta ja asentamaan lattian 3 viikon kuluttua. En tunne, että minulla olisi kohtuullisempi vaihtoehto, haluan muuttaa taloon. Aluksi halusin tarkistaa täältä, että se ei ole täysin hullua. Mutta toki voin tehdä vielä yhden mittauksen, kun asennan lattian, jotta tiedän onko se laskenut lisää.

Sinun täytyy erottaa kosteusprosentti ja suhteellinen kosteus (RF). On ok asentaa lattia 90% RF:ssä, jos sinulla on höyrytiivis kerros betonin päällä.

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Sinun on erotettava kosteusosuus ja RF. On ok asentaa lattia 90%RF:n kohdalla, jos betonissa on höyrytiivis kerros.
Olen todella tietämätön tästä, myönnän sen. Tarkoitan, että olen päättänyt jättää huomiotta heidän vaatimuksensa olla alle 60%rh, vaikka luovuttaisin näin oikeuteni takuuseen.

60% kosteuspitoisuus, kuten aiemmin kirjoitit, on sinun alapuolella. Luultavasti et koskaan pääse 60% RF betoniin. Lue vähän eri käsitteistä, niin saat vähän selvyyttä.

Matti_75 Matti_75 sanoi:
60% kosteusosuus, kuten aiemmin kirjoitit, olet alla. 60% RF betoniin et todennäköisesti koskaan pääse. Lue lisää eri käsitteistä, niin saat vähän selvyyttä.
Seuraava on Pergon suositus:
Aluslattian kosteuspitoisuus tulee olla alle 2,5 %CM/75 %RH (sementti) tai alle 0,5 %CM/50 %RH (anhydriitti – aluslattia). Jos on lattialämmitys, arvot tulee olla 1,5 %CM/60 %RH ja 0,3 %CM/40 %RH.

Seuraava on mittauksen tulos:
Mittaustulokset betonilattian kosteudesta: halli 83,9 %RH, keittiö 83,6 %RH, molemmissa lämpötila noin 22 °C, mitattu 16.1.2023.

Miten sitä pitäisi tulkita? Onko kohtuullista täyttää heidän vaatimuksensa?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.