Hei!

Olen antanut sahata auki kaksi männynkantoa, jotka ajattelimme käyttää yöpöytinä. Nämä ovat olleet ulkona (tosin ei sahattuina) viime kesästä lähtien. Nyt olen kuorinut toisen ja ajattelin kuoria toisen. Ne vaikuttavat pitävän korkean kosteuden, ja ajattelen, että ne kuivuvat ajan myötä.

Kysymys
Mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kun ne kuivuvat? Tällä hetkellä ne ovat kellarissa, jossa on hieman alhaisempi lämpötila ja luultavasti melko korkea suhteellinen kosteus. Haluaisin käyttää niitä mahdollisimman pian, mutta samalla en haluaisi niiden halkeilevan liikaa. Olen lukenut eri sivuilta vinkeistä, kuten porata reikä alhaalta keskelle, jotta kosteus pääsee poistumaan sieltä. Olen myös lukenut, että ne kannattaisi käsitellä estääkseen kosteuden poistumasta liian nopeasti. Mikä olisi sopivinta tässä tapauksessa?

Kiitos etukäteen :)

• Kaksi puunrunkoa, toinen kuorittu, toinen osittain kuorittu; ympärillä kuorilastuja. Kuoritulla rungolla on vasara ja kirves.
En usko, että voi välttyä halkeamiselta, kun se kuivuu.
Jos poraat alhaalta ylös, noin 10 cm reikä melkein ylös asti ehkä.

Protte

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Kiitos nopeasta vastauksesta! Voinko käsitellä heti, vai pitäisikö odottaa, kunnes ne ovat kuivuneet? Pienet halkeamat eivät oikeastaan haittaa, ehkäpä ovat jopa viehättäviä, mutta en halua, että ne halkeavat kokonaan :)

Satuin vahingossa eilen, kun aioin taas alkaa opetella sorvausta, lukemaan vähän siitä, miten puuta pitäisi käsitellä, jotta se sopisi näihin tarkoituksiin.

Tavoitteena on, että se ei halkeaisi ja siksi sen pitäisi kuivua mahdollisimman hitaasti. Se kuivuu eniten päissä, joissa se on sahattu, joten on parasta peittää ne jotenkin. Ilmeisesti on olemassa erilaisia vahoja jne, joita voi levittää ja jotka ovat hyviä tähän tarkoitukseen.

Miten ajattelit käsitellä niitä sitten?

J Jensa86 sanoi:
Tavoitteena on, että se ei halkeaisi ja siksi sen on kuivuttava mahdollisimman hitaasti. Eniten se kuivuu päistä, joista se on sahattu, joten paras on peittää ne jollain tavalla. Ilmeisesti on olemassa erilaisia vahoja ym, joita voi levittää ja jotka ovat hyviä
En ole miettinyt liikaa, miten aion käsitellä niitä. Aluksi ajattelin pitää ne "natura", mutta ehkä on viisasta käsitellä ne. Minulla on Osmo Hårdvaxolja kotona, ehkä se voisi toimia päiden käsittelyyn?

Laita se mustaan roskapussiin ja aseta se lämpimään paikkaan kuukaudeksi. Tarkista prosessi ja tuuleta kosteutta kerran viikossa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.