Hei! Olen aloittelija suurimmassa osassa rakentamiseen liittyvistä asioista, mutta opin nopeasti ja olen erittäin kätevä käsistäni.

Nyt olen rakentanut noin 30 m² kokoisen parvekkeen ja tajusin jälkeenpäin, että minun pitäisi valaa betonilaatta parvekkeen alle autotalliksi. Olen etsinyt tältä foorumilta vastauksia pohdintoihini, mutta en ole löytänyt mitään, mikä sopisi täysin.

Haluan tietää, kuinka minun pitäisi valmistella tämän valaminen kaivamalla alue parvekkeen alta, pitäisikö minun laittaa jonkinlainen kangas ja sitten mursketta/soraa vai päinvastoin?

Koska en aio rakentaa eristettyjä seiniä, mahdollisesti yksinkertaisen lauta-aidan, onko mitään järkeä laittaa eristystä betonin alle ja jos ei; pitäisikö olla jonkinlainen kangas kiviaineksen ja betonin välissä?

Ja pitäisikö olla viemäröinti alimpana ja miten se tehdään?

Koko sijainti on noin 400 metrin päässä Itämerestä Itä-Blekingessä. Luulen, että siellä on hiekka-/multa sekoitettuna keskisuuriin kiviin nurmikon alla.

Paljon kysymyksiä ja toivottavasti paljon vastauksia.

//Samuel

Aloitetaan maasta.

Maa on elävää materiaalia, koska siinä tapahtuu vanhojen kasvien osien hajoamista jne. Siksi se kannattaa/kanattaa poistaa ennen kuin rakennetaan laatta, muuten on riski, että se painuu ajan myötä.

Kun pohja on kunnossa, saattaa olla tarpeen täyttää hieman riippuen siitä, kuinka syvältä kaivettiin. Samkross on hyvä tähän (en ole perillä tarkasta koosta ja se vaihtelee hieman, kuinka paljon tarvitsi täyttää myös). Tämä tulee tiivistää tärinälätkällä, jotta siitä tulee vakaa. Tämän päälle asetetaan suodatinkangas.

Suosittelen aina eristettyjä laattoja, jos ei aikomus ole tehdä jotain todella yksinkertaista, sillä syy on se, että jos myöhemmin haluaisi esimerkiksi muuttaa autotalliksi, olisi suuri työ repiä laatta ja rakentaa uusi.

Eristetylle laatalle, jossa on 20 cm eristettä, laatan korkeus eristeineen on 30 cm. Tämän alle tulee laittaa 10 cm salaojasoraa. Näin ollen voimme nähdä, että mahdollinen täyttö edellä mainitun alapuolella tulisi loppua 40 cm siihen kohtaan, jossa haluat laatan olevan.

Soran päälle asetetaan sitten reunuselementit ja eriste. Nämä muodostavat muotin, johon sitten valetaan. Tämä osa on hyvin kuvattu http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.