Olen parhaillaan kokoamassa vanhaa konehallia ja haluaisin saada ehdotuksia, kuinka voin jäykistää pitkäsivuja, jotta ne eivät taipuu, kun tuuli iskee kohtisuoraan. Konehallin seinät koostuvat 3 metriä korkeista, pystysuorista tolpista (150x150 mm), jotka ovat noin 3 metrin etäisyydellä toisistaan, ja niiden välillä kulkee kantavat rimat, jotka tukevat pystylaudoitusta. Päälimmäiseksi on asennettu hattu hirsi 150x150 puutavarasta, joka on liitetty tolppien kohdalla. Tämä tekee, että koko pitkä sivu taipuu, kun tuuli iskee kohtisuoraan seinää vasten. Miten voin hyvällä ja tyylikkäällä tavalla jäykistää seinää? Päädyt ja pitkäsivut olen ristituettu. Yhtenä ratkaisuna voisi olla asettaa tuki betonilattian ja pitkäsivun seinän keskivälille, mutta se on vähän epäkäytännöllistä, koska se vie lattiapinta-alaa. Olen lukenut, että jos ristituetaan kattotuolien välillä, saadaan levyvaikutus, joka kestää tuulikuormituksen. En tiedä, sopiiko tämä ratkaisu, koska kattotuolini ovat CC 3 metriä. Onko jollain kokemusta ja voisiko antaa vinkkejä?

Aseta teräspylväät. Oletan, että ne ovat nyt puuta.

Hieman vaikea arvioida tuntematta kaikkia yksityiskohtia, mutta hammarbandetin päälle asetettu, mahdollisimman pitkä liimapuupalkki (jossa on jäykät liitokset) voi tehdä paljon. Muuten vaakasuorien kantavien puurakenteiden mitoitus on melko tärkeää. Tämä puumateriaali tulee myös olla vaakasuorassa. Vinotuet kattotuolien välissä jäykistävät koko katon, joka saa silloin levyn vaikutuksen, mutta se ei ehkä ole prioriteetti yksi tässä.

• Tykkään
1
  • Laddar…
Hieman riippuen hallin koosta ja kattoristikkorakenteesta, mutta muuten esim. makuulla oleva kattoristikko pohja vasten hammarbandet. Tai vinotukia keskeltä pitkäseinää kohti päätyseiniä.

Tässä on kuva, joka näyttää miltä se näyttää juuri nyt. Rakenteilla oleva talon runko, ympärillä kasvillisuutta ja järvimaisema taustalla, hämärä valaistus.

Näyttää siltä, että ullakoilla on lattia. Jos se on tavallisia ponttilautoja juoksevilla saumoilla, sen pitäisi estää pitkän sivun pullistuminen ja jakaa kuorma lyhyille sivuille, jotka ottavat sen vastaan vinoilla tukirakenteilla perustuksiin saakka.
Jos ullakon lattian levyn kantokyky ei riitä, mikä saattaa johtua siitä, että kattotuolien välinen etäisyys on niin pitkä, tarvitaan vinoja tukia/säleikköjä.
Mutta ehkä olen ymmärtänyt ongelman väärin? Eikö jokaisessa pitkässä sivussa ole erikseen? Koska silloin pilarien ja poikkipuiden paksuus ratkaisee.
Niin vähillä kattotuoleilla tarvitaan todennäköisesti myös vinotukia niiden väliin suoraan päätyjä vasten tulevaa tuulikuormaa varten.

Mikä on sinulla käytössä olevien vaakasuuntaisten fasadilautojen koko?

Eikö tämä pitäisi ratketa, kun asennat levyt/lattian palkkien päälle? Silloinhan palkisto toimii levynä, josta tulee erittäin jäykkä.

Vaikea nähdä sumuisesta kuvasta, mutta näyttää melkein siltä, että bjälklaget jännittyy rakennuksen suuntaisesti?

Ehkä sen voi ratkaista dragstagilla bjälklagets tasossa, joka vie voimia päätyihin. Tyyliin näin: Bilde piirtokuva, jossa esitetään kuinka vetotangot (punaiset viivat) voivat tukea kattorakenteita viemällä voimat rakennuksen päätyihin.

Kiitos kaikista ehdotuksista! Olen viime päivinä paininut tietokoneongelmien kanssa enkä ole voinut olla niin aktiivinen itse.
Mitä tulee "bärreglarna"-palkkeihin, ne ovat kooltaan 45x95, mutta ne ovat liitetty tolppien kohdalla eivätkä auta jäykistämään tuulta vastaan, ne ovat enimmäkseen julkisivupaneelin kantamiseen ja ehkä jäykistämään julkisivun suuntaan.
Näytän joitakin selkeämpiä kuvia.
Tiedoksi, tämä on konehalli, jonka olen purkanut toisesta kiinteistöstä ja nyt rakennan uudelleen.
Mitat ovat 13 x 8,5 metriä. Lattia lisättiin, kun halli eristettiin. Bjälklagetin päällä ei ollut mitään lattiaa.
Uskon, että tuulen voima ratkaistiin valamalla vahva teräspalkki betonilaatan sokkelista, johon kiinnitettiin "dubbelstolpen" (keskimmäinen tolppa pitkällä sivulla).

Joka tapauksessa, ideat ovat siis nämä:
- Viistotuki/-tuet kohtisuoraan alas hammarbandetista betonilaatalle (vaihtoehtoisesti betoniperustaan ulkopuolella takana)
- Levyjä tai pontattua puutavaraa bjälklagetin päälle levyn vaikutuksen saavuttamiseksi.
- Hammarbandetin vahvistaminen sisäpuolelta esim. liimapuupalkilla.
- Vetotangot Petterovskin ehdotuksen ja piirroksen mukaisesti (arvostan, että käytit aikaasi luonnoksen tekemiseen!)
Tällä hetkellä olen kallistunut Petterovskin ehdotukseen, mutta haluaisin tehdä sen puusta ja luultavasti bjälklagetin alapuolelle. Tulee ehkä hankalaksi, kun on niin pitkiä pituuksia?

• Katettu rakennustyömaa osittain puretussa konehallissa, keskeneräinen runko ja keskellä tikkaat, ympärillä rakennusmateriaalia ja maalaismaisema.
  • Puinen kehikko rakennuksen rakenteilla olevan metallihallin ympärillä, jossa lauta- ja palkkikonstruktioita luonnon keskellä.
  • Rakenteilla olevan konehallin runko, jossa näkyy puu- ja teräspoikkipalkit tuettuina, sijaiten betoniperustuksella avoimella nurmialueella.
  • Rakennustyömaa keskeneräisen metallihallin kanssa, joka koostuu puisten tukipalkkien ja metallisten runko-osien kehyksistä ulkona.
Suuret tolpparakenteet ovat aina ongelmallisia, vaikka jäykistämisen perusperiaatteet ovat yksinkertaisia. Viistotukia joka ulkoseinään ja kattojen tasoon. Ongelmat johtuvat pääasiassa rakennuksen koosta suhteessa tavanomaisiin puutavaran pituuksiin. Siksi on käytettävä rakennustekniikkaa, joka varmistaa jäykät liitokset. Liimapuu on ihanteellista, sekä jäykkyytensä vuoksi että siksi, että sitä saa suurina pituuksina. Kuormakerrastojen liittäminen tolppien kohdalla ei ole optimaalista. Äärimmäisissä tuulikuormissa ei 45x95 ja 3 metrin jänneväli ole riittävä, edes vaakasuoraan asennettuna, jos c/c väli on liian suuri.

Joo, pitkät pituudet aiheuttavat liitoksia, mikä vähentää jäykkyyttä. Todennäköisesti parempi, että ristiin jokaisen osion, jos aiot käyttää puutavaraa, jolloin pituudet ovat myös hieman lyhyempiä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.