Huomenta foorumille
Minulla on kysymys, johon kukaan ei ole osannut vastata, ei edes "joku joka tietää", joten nyt toivon saavani apua täällä byggahus.se:ssä.
Olemme tekemässä laajennusta/remonttia olohuoneeseemme. Remontti koostuu siitä, että parveke lasitetaan oikeilla ikkunoilla ja saa oikean katon. Itse lasitus koostuu 50 cm korkeasta rintamuksesta (195 paksut seinät), sitten tulee 160 cm korkeat ikkunat ja niiden yläpuolella noin 40 cm ennen katon ja otsapinnan alkamista.
Koko tämä rakenne seisoo vanhan parvekkeen päällä, joka on valettu betonilaatta 2 betonipilarin päälle. Itse laatta on 2 m syvä, 4 m leveä ja noin 10 cm paksu. Olemme valaneet 2–6 cm betonia lisää, jotta lattia olisi tasainen, joten lopullinen paksuus on noin 15 cm.
Julkisivua vasten on valettu reuna, joka on ylempänä syvempi, tukikohta noin 15 cm, ja laskee sitten julkisivua kohti noin 15 cm alaspäin.
Kysymykseni on nyt, kestääkö tämä rakenne kaiken puutavaran, lasin, betonitiilien ja tulevan lumen painon, vai täytyykö valaa yksi tai useampi uusi pilari parvekkeen alle, jotta ei tule ongelmia halkeamien ja muiden haittojen kanssa.

Toivon nopeita vastauksia, sillä kaikki on nyt vähän pysähdyksissä :o

Se on kuten ymmärrät, samaa kuin kysyä kuinka pitkä naru on.

On olemassa betonia, joka on erittäin huonolaatuista - joko siksi, että se on saavuttanut elinkaarensa lopun tai siksi, että sillä on alun perin ollut alhainen lujuus. Ennen käytettiin esimerkiksi alumiinisementtibetonia. Joskus käy niin, että "ammattilaiset" sekoittavat betonin omasta päästään ja lisäävät paljon vettä saadakseen siitä helpompaa työstää - silloin se ei myöskään ole hyvä.

Ainoa tapa olla varma on ottaa näyte ja analysoida se. Usein pienrakennusten betonirakenteet ovat kuitenkin lujuusmielessä ylimitoitettuja. Milloin talo on rakennettu?

Talo on rakennettu vuonna 1955. Jos siitä on mitään apua, niin se oli pirun kovaa porata, kun kiinnitimme ylärimaa seiniin. Ja minä poraan nenän päivittäin työssäni, joten minulla on "aika hyvä" käsitys siitä, kuinka kovaa tavallisesti on, kun poraa.

Joo, en tiedä ollenkaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.