Hei, muutimme äskettäin vuonna 1917 rakennettuun tiilitaloomme. Talossa on ryömintätila, jossa on tiiliseinät ja sisäseinissä rappaus. Olemme huomanneet hajua yhdessä huoneessa (huone kauimpana ryömintätilan sisäänkäynnistä) ja aloitimme sitten lattioiden purkamisen nähdäksemme, mikä tilanne on. Suureksi yllätyksekseni, kun purin lattiaa ja eristystä, löysin valettupohjan puulattian alta. Kävin ryömintätilassa eilen illalla ja pääsin perille asti, mutta valitettavasti en voinut nähdä sisään kyseiseen huoneeseen. Koko talon seinät ovat tiilestä maan tasalle asti, ja jokaisessa "osastossa" on pieniä aukkoja, joista voi ryömiä läpi, mutta ei tähän viimeiseen huoneeseen. Niinpä en valitettavasti voi selvittää, onko kyseessä kelluva betonilaatta, onko se eristetty valetun lattian alla vai täysin eristämätön laatta. Käsitykseni mukaan tämä voi vaikuttaa siihen, mihin mahdolliset kosteussulut tulisi sijoittaa. Ryömintätilan korkeus on ehkä 30–50 cm.

Tiedän, että aiempi omistaja kunnosti talon ja erityisesti tämän osan talon huoneet 70-80-luvuilla. Arvelen, että valettu laatta ei ole vuodelta 1917? Lisäksi ostimme kuolinpesän, joten valitettavasti ei ole ketään aiempaa omistajaa, jota voi kysyä.

Joka tapauksessa, suoraan betonin päällä oli tänään musta tuulensuojapaperi, sen päällä oli puurakenteet eristyksen kanssa, ja lopuksi lastulevyä. Paperi on rappeutunut paikoitellen, ja eristyksessä oli kohonneita kosteuslukemia tietyissä paikoissa, mikä luultavasti aiheuttaa hajun.

Sitten kysymykseeni: Miten minun pitäisi edetä rakentaessani tätä uudestaan?

1. Onko minun pakko selvittää, miten laatta on rakennettu (eristetty/eristämätön/kelluva) vai onko sillä väliä? Mietin, voisinko porata reiän syvälle betoniin ja katsoa, mitä löydän.

2. Miten ja missä järjestyksessä uudet materiaalit pitäisi asettaa, sekä mitä materiaaleja/tekniikkaa pitäisi käyttää, kosteus/höyrysulku suoraan laattaa vasten ja nostettuna seinää pitkin, tiivistys seinään jne. Onko jollakin kokemusta tai tietoa asiasta?

Tunnen oloni hieman eksyneeksi tällä alueella, joten arvostan kaikkea apua, mitä voin saada. Pelkään aiheuttavani uusia kosteus/hajuongelmia, jos teen virheen. Olen myös hieman hukassa siitä, millaisen työmiehen tai ammattilaisen voisin ottaa neuvojen saamiseksi, mutta ajattelin aloittaa täältä teiltä! :)

/Pontus

Viimeksi muokattu:
Visualisointi tiilitettyjen seinien + valetun laatan osalta ja kuinka välipohja ja eristys rakennetaan niiden päälle. Ehkä selventää, mistä puhun.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että höyrysulku asetetaan laattaa vasten ja ylös sokkelia pitkin kuin "allas" ja tiivistetään kaksipuolisella ikääntymiskestävällä saumateipillä, joka on tehty betonille/rapatulle seinälle puurungon korkeudella koko huoneen ympäri.

• Punatiilinen seinä ja betonilaatta, rakenteen visualisointi eristyksellä ja palkistolla. Näyttää höyrysulun sijoituksen ja tiivistyksen.
Pieni päivitys, olin täällä konsultointia varten, ja siitä tulee kelluva palkisto (säädettävillä jaloilla), joten koko betonilaatan ylle tulee ilmarako, sitten avataan kaksi pienempää aukkoa viereisen huoneen ryömintätilaan ilman kiertämiseksi. Käytän Hunton vindtät -levyjä palkiston välillä "korsipohjana".
Jos joku muu sattumalta kohtaisi saman tilanteen kuin minä 😅

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.