Hei,
Piirrän taloa pulpettikatolla ja pohdin, miten teen päätyseinän kohdalla. Se ei täsmää tasaisella määrällä kattotuoleja, joilla on 1200 mm väli. Olen ymmärtänyt, että yhden kattotuolin voi "jättää pois" ja sen sijaan nostaa päätyseinän kiskot ja asettaa sidepuu samalle tasolle kuin muut kattotuolit, mutta sidepuunhan täytyy olla alempana kuin nämä, jotta ne voisivat levätä jonkun päällä?

Hm, voiko joku minua viisaampi kertoa, miten tehdään kiskojen tai kattotuolien kanssa päädyssä?

Liitän kuvan, jotta voi olla helpompi ymmärtää, mitä tarkoitan.

• Pulpettak ja seinärakenteet 3D-mallissa; näkyvissä korotetut kattotuolit ja gavelreglar; hahmo seisoo rakenteen sisällä.
Ola78
En ymmärrä aivan mitä tarkoitat. Joko nostat ruoteet päädyssä ja viistät ne katon kulmassa ja asetat hammarbandin tasaisesti ruoteiden päälle tai sitten asennat yhden kattotuolin ulkonurkkaan niin, että se on tasassa rungon kanssa, jonka voit sitten verhoilla sillä julkisivumateriaalilla, jota aiot käyttää.

Mielestäni piirros on "väärinpiirretty". Eikö pystytukien pituuden pitäisi noudattaa kattokaltevuutta? Eli pidempiä korkealla puolella ja lyhyempiä matalalla puolella, ja päädyissä niiden pitäisi noudattaa kattokaltevuutta.
Niin minä olisin ainakin tehnyt.

Nyt näyttää siltä, että kattokannattimet roikkuvat ilmassa etupuolella. Luontevaa on, että etummainen pitkäsivu on korkeampi kuin takimmainen pitkäsivu, ja päädyt ovat samassa kulmassa kuin katto.

Ok,
ymmärrän.
Korjaan piirustukseni. Palaan asiaan. Kuinka pitkiä koolauksia voi olla? Liitetäänkö niitä?

Voit ostaa tukkeja jopa noin 5 m pituisina. Mutta kaikilla rautakaupoilla ei ole niitä varastossa. Älä vain valitse liian heikkoa kokoa pitkiin puutavaroihin ja älä unohda tukevia vinotukia ja horisontaalisia tukkeja.

Onko tämä parempi? Se näyttää vähän epäilyttävältä, koska hammarbandet eivät ole samalla korkeudella kulmassa. Mutta muuten en ymmärrä lainkaan, mitä tarkoititte...

• Rakenteen kulma, jossa hammarbandit ovat eri korkeudella.
Ola78
Huge Oh sanoi:
Onko tämä parempi? Se näyttää hieman oudolta, koska kattokannattimet eivät ole samalla korkeudella kulmassa. Mutta muuten en ymmärrä ollenkaan, miten tarkoititte...
Juuri niin kuin tarkoitin. Toinen huomio on varmaan se, että et ole piirtänyt mitään pystytukia kattopalkkeihin, joten näyttää siltä, että ne roikkuvat täysin vapaasti. Tavallista rakennuspuuta saa mittoihin jopa 5,4 metrin pituisena. On myös saatavilla sormijatkettua rakennuspuuta pidempänä, olen käyttänyt sitä työssä, mutta en tiedä, saako sitä tavallisista rakennuskaupoista. Toinen vaihtoehto voi olla käyttää kertoa, jos tarvitset pidempiä pituuksia, se on kuitenkin kalliimpaa kuin tavallinen puu.

Sormiliitetty on vain ilmoittaa viikko etukäteen, niin puutavarakauppa hankkii tämän, ei ole monta euroa kalliimpi. Olen itse tilannut 8m pituisia pituuksia ongelmitta pystyregleihin, ja selvennykseksi: nämä eivät sovi ollenkaan kattotuoleihin.

Ok, ehkä ymmärsin oikein kuitenkin. Mutta mitkä vinotukijat voivat olla ne, joita Titanium tarkoittaa?

Ola78
pbengtsson sanoi:
Sormijatkettua voi tilata, kunhan kertoo brädgårdenille viikkoa etukäteen, tämä ei maksa paljon enemmän. Olen itse tilannut 8m pitkiä ilman ongelmia pystytueksi, ja selvennyksenä: nämä eivät sovi kattotuoleihin ollenkaan.
Mutta tarkoitatko, että sormijatkettua puutavaraa ei saa käyttää kattotuoleihin? En ole koskaan kuullut, olen ollut mukana valmistamassa sellaisia itse. Sormijatkettu puutavara luokitellaan tavalliseksi puutavaraksi vai onko minulta jäänyt jotain huomaamatta?

Ola78 sanoi:
Tarkoitatko, ettei sormijatkettu puu ole sallittua kattoristikoihin? En ole koskaan kuullut, olen ollut mukana tekemässä sellaisia itse. Sormijatkettu puu luokitellaan tavalliseksi puuksi vai olenko jäänyt jotain huomaamatta?
Oops, tarkoitin erityisesti niitä vapaasti kantavia kattoristikoita, jotka vaikuttavat olevan tässä piirrettyinä. Minulla on itselläni sellaiset ja sain rakentajilta ohjeet välttää sormijatkettua, joten käytettiin kertopuuta sen sijaan, mikä nosti hintaa huomattavasti.
Mutta voi olla, että tieto sormijatketusta ei ole kovin laajalle levinnyt ja sain väärää infoa (ja olin juuri levittämässä sitä eteenpäin).

Ola78
pbengtsson sanoi:
Oops, tarkoitin erityisesti niitä vapaasti kantavia kattotuoleja, jotka näyttävät olevan piirrettyinä tähän. Minulla itselläni on sellaiset ja sain ohjeita rakentajalta välttää sormijuotettuja, joten otettiin kertopuuta sen sijaan, mikä nosti hintaa huomattavasti. Mutta voi olla, että tietämys sormijuotetuista ei ole kovin laajaa ja sain väärää tietoa (ja olin juuri levittämässä sitä eteenpäin).
d^_^b Mutta nyt olet tehnyt vastuusi:D Pointtina sormijuotetussa on, että voi käyttää tavallista puutavaraa, joka on pidempi kuin standardipituudet välttääkseen jatkamista. Jatkaminen ei ole koskaan hyvä, jos sen voi välttää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.